שיטת קאהן היא שיטת חינוך חדשה המספקת לתלמידים אפשרות לצפות בכ-2,400 קטעי וידיאו בהם סלמן קאהן, מייסד אקדמיית קאהן, שהיא אתר אינטרנטי חינוכי, דן על עקרונות המתמטיקה, המדע והכלכלה.
הסרטונים ברורים וקצרים, באורך שבע דקות עד רבע שעה, ומורכבים מקטעי קריינות על ידי קאהן, המתאר מושגים מתמטיים או מסביר כיצד לפתור בעיה, תוך שרבוט בכתב ידו להצגת נוסחאות ודיאגראמות המופיעות על המסך.
כמו הקוסם מארץ עוץ, קאהן אינו יוצא מאחורי וילון על מנת להופיע בעצמו בסרט, אלא קולו בלבד מקריא משוואות. בנוסף לקטעי וידיאו אלו, האתר מציע תכנה היוצרת בעיות ופתרונות בפועל, לביצועים טובים באמצעות שאלות נכונות, והוראת סדרת רמות אלגברה.
מוזר, אך הגיוני
בתחילה הייתה המטרה להוסיף לשיטת ההוראה הרגילה, אך עד מהרה הפכה השיטה להרבה יותר. כיום היא נלמדת בכיתות, כשהתלמידים צופים בחלק מההרצאות האינטרנטיות של קאהן בכיתה, ויכולים להמשיך לצפות בבית, כחלק משיעורי הבית.
לאחר מכן, בכיתה, הם מתמקדים בעבודה על סדרת בעיות שהוצגו בסרטונים. הרעיון הוא להפוך את המקצבים הנורמאליים של בית הספר, כך שההרצאות וזמן הלמידה, כולל שיעורי הבית, מבוצעים בבית הספר.
זה נשמע מוזר, אך כשחושבים על השיטה, היא הגיונית. כשהתלמידים מכינים את שיעורי הבית בכיתה, הם מתמודדים היטב עם הנושא, וכשהם צריכים להתייעץ עם גורם מוסמך, הוא זמין. למורים בשיטת אקדמיית קאהן יש אפליקציה המאפשרת להם להבחין באופן מיידי בתלמיד שנתקע, וכך להעניק לו סיוע פרטני בעת הצורך.
למידה בקצב אישי
התוצאה היא אפשרות לימוד בקצב אישי. תלמידים הנאבקים להתמקד בניתוח החומר, ותלמידים המתקדמים כמו טיל, יכולים לענות על שאלות מבלי לבצע טעויות, ולהשתמש באתר של קאהן הממליץ על נושאים חדשים באופן אוטומטי, אותם ניתן ללמוד כשנושא אחד הושלם.
למעלה ממחצית השיעור מוקדשת להתמודדות עם נושאים כגו אלגברה ונוסחאות גיאומטריות, וגם הילדים הפחות חזקים בלמידה משתפרים. שלושה אחוזים בלבד של תלמידים סווגו ברמה ממוצעת או נמוכה במבחני סוף השנה בשנת הלימודים של 2010 בבתי ספר המשתמשים בשיטה, לעומת 13% באמצע אותה שנה.
במשך שנים, מורים התלוננו על תסכולי הוראה הנוגעים להעברת החומר לתלמידים ברמות ממוצעות, נמוכות או מתקדמות. הם עומדים ליד הלוח, מנסים להשיג תשומת לב של 25 תלמידים או יותר, הנאלצים ללמוד את החומר באותו הקצב.
וכמובן שזה לא באמת עובד, היות וילדים מתקדמים משועממים הופכים מפגינים חוסר עניין, וילדים חלשים בחומר מתוסכלים, כך שעד מהרה מחצית מהכיתה אינה מודעת למתרחש. עם עליית השימוש במחשבים אישיים בתחילת שנות השמונים, אנשי חינוך קיוו כי הטכנולוגיה תפתור בעיה זו באמצעות מתן שיעורים המותאמים לכל ילד. בתי ספר מפוצצים מאות אלפי שקלים מידי שנה על טכנולוגיית כיתה מתוחכמת, אך המאמץ היה לשווא.
תומך השיטה: ביל גייטס
קטעי הווידיאו של קאהן הופכים את הכיתה למתוחכמת. הוא הקליט סרטוני וידיאו רבים בתוך ארון בביתו, כשקולו נשמע מעומעם, אך חלק ממעריציו מאמינים שהוא מצא את הסוד לפתרון רמות לימוד בינוניות עד ממוצעות במעמד החינוך.
הבולט ביניהם הוא ביל גייטס, שהשקיע 1.5 מיליון דולר באתר של קאהן. לדבריו, הוא חיפש משהו דומה חיוני כל כך, וטוען שהחינוך ניתן באמת להתאמה אישית, כשכל תלמיד זוכה לסיוע פרטני בעת הצורך.
מתנגדי השיטה
אך לא כולם מסכימים. מבקרי השיטה טוענים שקטעי הווידיאו של קאהן והתוכנה לעידוד יצירתיות, בתרגולים חוזרים על עצמם, גורמים לילדים לבהות במסך במקום ליצור מגע עם מורים חיים אמיתיים.
גם קאהן הכיר בעובדה שאינו איש מקצוע חינוכי, אלא סתם חנון שאלתר שיטה מגניבה ללמד דברים שאנשים מתקשים או מוצלחים בהם. אך אין פירוש הדבר שהוא לא יצר תכנית עקבית ומקיפה לשדרוג תכניות לימודים.
הצלחת השיטה
למעלה משני מיליון משתמשים צופים בקטעי הווידיאו של קאהן מידי חודש, וכל שעליהם לעשות הוא לענות על 15 שאלות, בתהליך הנמשך שניות ספורות. קאהן מסייע בבירור לתלמידים לפתח שליטה בנושאים קשים וחיוניים, והוא לא לבד.
כלים חינוכיים מקוונים חדשים מביאים את האתוס של עמק הסיליקון לתחום החינוך. התפקיד של אתרים אלו בתחומי בית הספר הממלכתיים עדיין אינו ברור, כך יותר ויותר כיתות חכמות מתחילות להתגלות.