הפרעות קשב וריכוז ויצירתיות

יצירתיות בקרב הסובלים מהפרעות קשב וריכוזבדרך כלל כשדנים בהשפעות של הפרעת קשב וריכוז על חיי הלוקים בה, נוטים להתייחס דווקא לאספקטים השליליים של התופעה. עם זאת, חשוב לדעת כי להפרעה ישנם גם לא מעט אספקטים חיוביים, וכי למעשה ישנם אנשים רבים שהגיעו להישגים מרשימים בתחומים שונים, המעידים כי לא היו מצליחים להגיע להישגים שלהם לולא סבלו מהפרעת קשב וריכוז. במאמר שלפניכם נתמקד בסוגיית הקשר בין הפרעת קשב וריכוז לתהליך היצירתי.

כושר יצירתיות גבוה מהווה נקודת חוזק משמעותית באנשים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז, כשלמעשה אנשים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז, מפגינים הישגים יצירתיים מרשימים וגבוהים יותר בהשוואה לאנשים ללא הפרעת קשב וריכוז.

במדדים של זיכרון עבודה, תפקודים ניהוליים ומנת משכל, אנשים יצירתיים בעלי הפרעת קשב וריכוז מתפקדים ברמה גבוהה באופן מובהק סטטיסטית מאנשים בעלי הפרעת קשב וריכוז שאינם יצירתיים ובדומה מאוד לאנשים יצירתיים שלא סובלים מהפרעת קשב וריכוז. אי לכך, ייתכן מאוד שהיצירתיות מאפשרת לסובלים מהפרעת קשב וריכוז לפצות על הקשיים הנובעים כתוצאה מההפרעה בחיי היומיום.

מה הם הגורמים לכך שלהפרעת קשב וריכוז תהיה השפעה על רמת היצירתיות?

הסיכוי לכך שאדם מסוים יגיע לרעיונות חדשים ושילובים מקוריים, גדל ככל שהתודעה שלו מכילה פרטים רבים יותר של מידע. בנוסף לכך, השילוב בין אינהיביציה נמוכה ורמות מוסחות גבוהות, האופייני לבעלי הפרעת קשב וריכוז, מאפשר הפקה של תגובות מקוריות בשכיחות גבוהה. בנוסף לכך, ישנם כמה מאפיינים מובהקים הקשורים להפרעת קשב, המקושרים גם כן ליצירתיות. להלן שניים מהם על קצה המזלג:

  • חשיבה מסתעפת – חשיבה מסתעפת היא צורת חשיבה המסוגלת להוביל לכיוונים מגוונים ושונים. המונח מתייחס לתהליכים המנטליים השונים ולמבני החשיבה הנלווים אליהם, עבור מטלות ובעיות שיש להן יותר מפתרון אפשרי אחד. החשיבה המסתעפת מורכבת בגדול משלושה ממדים: מקוריות, גמישות ושטף היצירה. החשיבה המסתעפת קשורה להנמכה ביכולת האינהיביציה, בין היתר כיוון שאינהיביציה נמוכה מאפשרת למושגים ורעיונות להישאר למשך זמן ארוך יותר בזיכרון העבודה ולפיכך מעודדת זרימה חופשית של רעיונות.
  • טווח קשב רחב – אחת הבעיות מהן סובלים בעלי הפרעת קשב וריכוז היא חוסר יכולת לסנן גירויים או במילים אחרות, טווח קשב רחב מאוד. עם זאת, ככל שטווח הקשב רחב יותר, כך יותר פריטים יכולים לחדור לתודעה. אי לכך, טווח הקשב הרחב מקושר גם כן לעלייה ביצירתיות.

התמודדות עם מצבים של חוסר ודאות

מעבר לרמת היצירתיות הבסיסית או הראשונית, הסימפטומים של הפרעת קשב וריכוז עשויים להשפיע על האופן שבו תתפח היצירתיות לאורך חייו של האדם וזאת משום שהיצירתיות היא תכונה נרכשת שניתן לשכלל ולפתח. אחד הגורמים המרכזיים המובילים להפעלה של יצירתיות הוא הצורך להתמודד עם בעיות מסוגים שונים, בדגש על בעיות המתעוררות כתוצאה מהתמודדות עם מצבים לא צפויים או עם מצבי חוסר ודאות.

תסמיני הליבה של הפרעת קשב וריכוז מגדילים את הסיכוי לחוות שינויים פתאומיים ולא צפויים ולכן אדם הסובל מהפרעת קשב וריכוז מקבל הלכה למעשה יותר הזדמנויות לתרגל את היצירתיות שבו. כך לדוגמה תלמיד שלא שם לב שצריך היה להביא סכום כסף מסוים לצורך רכישת מתנה למורה או תלמיד שלא שם לב שהתבקש ללבוש חולצה לבנה, נאלץ להתמודד עם מצב שלא צפה מראש ולהשתמש ביכולת האלתור שלו.

טבעו הבסיסי ביותר של האלתור מערב יצירה בדחף הרגע של דברים חדשים ולפיכך מהווה מנגנון פיצוי עבור הקשיים שמציבה ההפרעה וכן מהווה כלי יעיל להתמודדות עם מצבים לא צפויים. הן קשיי העכבה והן האימפולסיביות משפיעים בצורה דומה על הצורך לאלתר וזאת משום ששניהם גורמים לסובל מהפרעת קשב וריכוז לסטות מהדרך המתוכננת או הרצויה ביותר עבורו וכך יוצרים לעתים קרובות מצבים המצריכים להתמודד עם המציאות ללא יכולת של תכנון מראש.

תסמינים של הפרעת קשב וריכוז באנשים יצירתיים

השכיחות של סימפטומים של הפרעת קשב וריכוז בקרב אנשים יצירתיים גבוהה יותר באופן משמעותי משכיחות התסמינים באוכלוסייה הכללית. הנטייה של אנשים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז לחפש אחרי חידושים ולהימנע משעמום נובעת ממנגנונים שונים הקשורים לדופמין ומשותפת גם לאנשים בעלי יצירתיות גבוהה. למעשה, אנשים רבים בעלי יצירתיות גבוהה מדווחים על כך שסף השעמום הנמוך שלהם הוא זה הדוחף אותם להיות מעורבים מחשבתית ורגשית בפעילויות יצירתיות.

יש לציין, כי למרות שהשכיחות של תסמיני הפרעת קשב וריכוז גבוהה יחסית בקרב אנשים יצירתיים, הרי שאבחנה מלאה של הפרעת קשב וריכוז אינה נפוצה במיוחד באוכלוסייה זו. עובדה זו מצביעה על כך שלמרות הדמיון להפרעת קשב וריכוז, סימפטומים אלה לא נתפסים כבעייתיים בעיני הסביבה ולפיכך לא מתבטאים בדיווחי מורים והורים.

ייתכן מאוד שלאנשים יצירתיים בעלי תסמינים של הפרעת קשב וריכוז שלא עומדים בקריטריונים הדרושים לקבלת אבחנה מלאה, קיימת פגיעות כלשהי שאינה מודגשת מספיק. בנוסף, ייתכן שגדלו בסביבה שאפשרה להם להפיק תועלת מהתסמינים ולפתח את היצירתיות, שכן היא תאמה את צורכיהם.

דילוג לתוכן