תסמונת ההמיספרה הימנית – ליקוי למידה בלתי מילולי

ליקוי למידהתסמונת ההמיספרה הימנית זוהי תסמונת ייחודית של לקויות למידה בלתי מילוליים, אשר הפגיעה בה היא בהמיספרה הימנית. אחד התסמינים הנפוצים שלה הוא ליקוי בתקשורת, בהקשר החברתי. הקושי הוא בהבנה של דקויות השפה, הפקה של מצבים רגשיים, פירוש תנועות גוף, הבנת חוקים חברתיים ורמזים.

ילדים אלו מתקשים בהתמודדות עם מצבים חברתיים חדשים ומורכבים, וכן בפענוח מחוות חברתיות. מבחינה רגשית, יש קושי בהבנת רגשות, קידודם וויסותם.

המיספרה ימנית והמיספרה שמאלית

ההמיספרה הימנית, היא החלק הימני של המוח. היא מעבדת מידע בצורה גלובלית, באופן של אינטגרציה בין מספר מקורות. לעומת זאת ההמיספרה השמאלית, מעבדת מידע באופן של שלבים ורצף.

התפקודים העיקריים של הימנית: הבעות פנים, זיהוי ויזואלי של פנים, צבעים, צורות, אובייקטים וסימנים, תכנון תנועה, תפיסת מרחב, צורה וכיוונים, כישורים ויזו מוטוריים (תנועתי- מרחבי) ותפיסה מוזיקלית. התפקודים העיקריים של ההמיספרה השמאלית: איות, כתיבה, דיבור, זיהוי מילים, הפשטה מילולית, הבנת מושגים ותפיסת מספר.

תסמונת ההמיספרה הימנית – מאפיינים

מאפיינים כלליים

תסמונת זו מאופיינת במספר פגיעות: קשיים בתפיסה מרחבית, פגיעות באינטגרציה ויזו-מוטורית, קשיים בתפיסת כיוונים, תפיסת מרחב, צורה כיוונים, דיסקלקוליה, קשיים בתקשורת לא מילולית, הבנה והפקה של מצבים רגשיים וסימנים "רכים" בפלג גוף שמאלי.

מאפיינים התפתחותיים

בהיותם תינוקות, ניתן לראות פסיביות בקרב ילדים אלו וחוסר הצלחה בניסיונותיהם במשחקים מורכבים. בנוסף, תגובותיהם אינם כפי המצופה בדרך כלל – נראה תינוקות מסורבלים ועם יכולת קואורדינציה נמוכה.

יחד עם זאת, הם ורבליים מאוד ומשתמשים בשפה גבוהה, שפה של מבוגרים. בשל השפה הגבוהה, המבוגרים מפתחים ציפיות גבוהות כלפיהם באופן כללי. בשנים הראשונות אמנם הילדים עומדים בציפיות, כאשר הם מצליחים לרכוש מיומנויות בסיסיות באופן תקין, אך עם הגדילה מתחיל להתחדד הקושי ביכולת האינטראקציה החברתית.

קושי זה וחוסר יכולת זו מתחדדים ככל שהילדים גדלים. הם חווים מצבים של דחייה חברתית. כמו כן, מתחילים להופיע ליקויי למידה, ככל שחומרי הלמידה הופכים למורכבים.

מאפיינים רגשיים – חברתיים

בתחום החברתי הקשיים בולטים מאוד. ילדים אלו מתקשרים טוב יותר עם מבוגרים מאשר עם ילדים. זאת מכיוון, שמבוגרים צפויים יותר מילדים בתגובותיהם, וכן מכיוון שהתקשורת העיקרית היא מילולית. הילדים מקבוצת השווים, בדרך כלל פחות מילוליים ופחות צפויים בתגובותיהם.

בקרב ילדים אלה נראה חוש הומור ירוד – הם אינם מבינים הומור ובדיחות ואינם יודעים מתי לועגים להם, זאת מכיוון שהם מפרשים דימויים באופן קונקרטי ולא מבינים סמלים. כמו כן, הם מתקשים לקרוא שפת גוף, אינטונציות והבעות פנים.

צורת המשחק שלהם לא "רגילה", לכן הם אינם משחקים עם ילדים אחרים. הסביבה מתקשה להבינם גם כן, וניסיונותיהם להתקרבות נדחים, הם נסוגים וכך הם הופכים למבודדים.

ברמה הרגשית, הם מתקשים לקודד רגשות אשר קשורים בפרוזודיה ווקלית. הם מתקשים לווסת רגשותיהם ולהבין רגשות של האחר. התקשורת הרגשית קשה עד מאוד, עד כי הם סובלים מהתפרצויות זעם ומאבדים שליטה בקלות בעת מצבים של תסכול.

ליקויי למידה

ילדים עם פגיעה מהמיספרה הימנית, יראו מספר לא מבוטל של קשיים לימודיים. הקשיים יבואו לידי ביטוי בקשיים הקשורים בתפיסה ועיבוד מידע חזותי ומרחבי. הם מתקשים ליצור דימויים חזותיים, כך יתקשו למשל במקצועות הגיאוגרפיה, מדעים, גיאומטריה ואומנות.

כמו כן, ילדים אלו יתקשו בהעתקה של ציורים ודגמים ושליפתם מהזיכרון, הם יתקשו בעיצוב מושגים מתמטיים ופתרון בעיות מדעיות, יתקשו בהתמודדות עם חומר חדש, יראו נטייה לאנליזת יתר והתמקדות בפרטים, יגלו קושי בראיית התמונה השלמה, וכן יהיה להם קושי בהבנת הנקרא ובהבנה של חומר מורכב באופן כללי.

ראו גם:
היפרלקסיה

דילוג לתוכן