תפקוד רב משימתי והשפעתו על אנשים הלוקים ב- ADHD

מהו תפקוד רב משימתי וכיצד הוא משפיע על אנשים הלוקים ב- ADHDבעידן שלנו, העידן הטכנולוגי, היכולת לבצע מספר משימות במקביל היא יכולת המקלה עלינו. העולם הטכנולוגי ועומס המשימות המוטלות על אדם מאלצות אותו להתמודד עם תפקוד רב משימתי- מולטיטאסקינג.

יש האומרים כי תפקוד רב משימתי אינו תורם לנו וגורם לכך שהמשימות מבוצעות באיכות נמוכה יותר. יש האומרים כי לאחר תקופת אימון וחזרה על אותן פעולות במקביל אנו מקבלים את המיומנות לבצע את המשימות באיכות טובה ואפילו הדבר מאפשר לנו להתפתח.

מהיכן הגיע הצורך ברב משימתיות ואיך הוא התפתח?

המולטיטאסקינג האנושי נובע מהתפתחותו של המולטיטאסקינג הממוחשב. בשנים הראשונות בהן החלו להשתמש במחשבים, היו המחשבים בעלי מעבד אחד ויכלו לבצע בזמן נתון רק פעולה אחת. עם התפתחות הטכנולוגיה נפתחה האפשרות עיבוד במקביל על ידי הכנסת מספר מעבדים במכשיר. כך עלה קצב ביצוע משימות ועימו חלה ירידה בסבלנות שלנו ובעליה בציפיות לקבל הכל ומהר. ציפיות אלה זלגו מן המכשירים הדיגיטליים גם אל הציפיות שלנו מעצמנו וציפיותיה של החברה מכל אחד מאיתנו.

האם רב משימתיות מיטיבה איתנו?

בסוף המאה ה- 20 אידיאל האדם הרב משימתי היה בשיאו. החשיבה היתה כי הרב משימתיות לא רק מאפשרת את חיי השפע שיש לנו היום אלא גם מפתחת כל אחד כאינדיבידואל. היום מחקרים שונים מראים כי הרב משימתיות אינה בהכרח לטובתנו. בדיקות MRI לדוגמה מראות מפה נקיה יותר בביצוע משימה אחת ללא "רעשי רקע" מאשר ביצוע משימות במקביל ואפילו משימה אחת תוך כדי גירויים הניתנים למבצע המשימה.

עם זאת, ישנן מחלוקות מה נקרא מולטיטאסקינג. אין ספק בכך ששליחת SMS תוך כדי נהיגה מסיחה את הדעת ומסוכנת, אך האם גם שמיעת מוזיקה בעת הנהיגה מסוכנת באותה מידה? על כך ישנן מחלוקות וכנראה יהיה צורך בהוכחות רבות בכדי לאסור על שמיעת מוזיקה בעת הנהיגה.

ADHD  ומולטיטאסקינג

כל אחד מאיתנו מסתדר עם הרב משימתיות במידה טובה יותר או פחות. הטבע שלנו, כאמור, הוא לבצע משימה אחת בכל רגע נתון, אך העידן שלנו מאלץ אותנו להתמודד עם משימות הנעשות במספר מישורים במקביל. ישנה אוכלוסיה שעבורה הרב משימתיות אינה תמיד פשוטה, ואלה הם המוגדרים כלוקים ב- ADHD, הפרעת קשב וריכוז.

מהי בדיוק הפרעת ADHD?

בשנים האחרונות שומעים יותר ויותר את המושג ADHD או הפרעת קשב וריכוז. ADHD  הוא קיצור של המונח Attention Deficit Hyperactivity Disorder. הפרעת חוסר קשב/היפראקטיביות. התופעה נחשבת לאחת מהתופעות הנוירולוגיות הנפוצות בקרב ילדים אך ישנם לא מעט מבוגרים שאף הם לוקים בהפרעה, חלק גדול מהם לא אובחן ככזה.

הסימפטומים של ADHD

הסימפטומים המרכזיים של הלוקים בהפרעה היא קושי להשאר ממוקד ולהקצות תשומת לב מספקת למשימה שלפניהם, על אחת כמה וכמה כאשר עומדות לפניהם מספר משימות מקבילות. בחלק מהמקרים אך לא בכולם נוספת לכך התנהגות היפראקטיבית במצבים מסויימים או אימפולסיביות.

עם זאת, יש לשים לב באבחון כי לא כל התנהגות של חוסר תשומת לב או היפראקטיביות מצביעה על ADHD. ההבדל הוא במינון. פעמים רבות נובעת ההתנהגות האימפולסיבית מהתוצאות של חוסר הריכוז הכוללות אי הצלחה בלימודים ובעקבותיה פגיעה בביטחון העצמי ובקשרים החברתיים.

הפרעה בביצוע משימות- לא בכל מצב

ADHD מתגלה לרוב במסגרת בית הספר בה נאלצים תלמידים לשבת שעות ולעסוק בנושאים שאינם בהכרח מעניינים אותם. כאן באה לידי ביטוי ההפרעה באופן ברור יותר. על אחת כמה וכמה אם יוצבו בפני התלמיד מספר משימות.

עם זאת, כאשר מדובר על משימה היוצרת עניין אצל הלוקה ב- ADHD הוא יכול להתרכז בה ואפילו להתמודד טוב עם תפקוד רב משימתי, כך שגרעין הבעיה הוא חוסר היכולת להכיל חוסר עניין יותר מהיכולת להתרכז. ההוכחה לכך היא שרבים מהלוקים בהפרעה, אשר בבגרותם עוסקים בתחום המעניין אותם, מתמודדים היטב עם המשימות העומדות בפניהם ואף זוכים להצלחה רבה.

דילוג לתוכן