הפרעות קשב וריכוז ובעיות בזיכרון

הפרעת קשב וריכוז מתאפיינת בקשיים לשבת בשקט, מאבק עם השלמת משימות בזמן, והסחת דעת בקלות. הורים לילדים עם הפרעות אלו אובדי עצות, שכן המצב אינו טוב יותר גם בבית. לעיתים מתאפיינת ההפרעה אף בקשיים לזכור דברים פשוטים כגון מה אמורה להיות הפעולה הבאה, ואלו חומרי לימוד נדרשים לשיעור הבא.

הפרעות קשב וריכוז ובעיות בזיכרון

מורים המתוסכלים מהמצב סבורים כי מדובר פשוט בילד שחולם בהקיץ. אך האמת היא כי לעיתים קרובות ילדים עם הפרעות קשב וריכוז, הסובלים גם מבעיות זיכרון, אינם גורמים לבעיות, אינם קולניים או רועשים, ואף אינם מפריעים לאחרים. בדיוק להיפך.

הם בדרך כלל יושבים בשקט, משרבטים או מביטים מבעד לחלון, אך אינם מבצעים את המשימות המוטלות עליהם. הם שוכחים מה עליהם לעשות, ונבוכים מכדי לבקש עזרה. הם עשויים אף לחשוב: "למה לי לטרוח לנסות, אני רק הולך לשבש את זה בכל מקרה".

מרכיב הזיכרון בהפרעות קשב וריכוז

ילדים עם הפרעות קשב וריכוז מפגינים ביצועים ירודים בלימודים, ולעיתים קרובות שוכחים מידע חשוב, כגון הוראות, הבאת הספרים הנכונים לכיתה, או מקום בו עליהם להיות. מומחים סבורים כי ילדים עם הפרעות אלו סובלים פי ארבע מילדים אחרים, מבעיות זיכרון.

אחד הממצאים העקביים ביותר במחקרים מראה כי ילדים עם הפרעות קשב וריכוז, סבלים גם מזיכרון ירוד, במיוחד כאשר עליהם לזכור מידע חזותי, כגון גרפים או תמונות. הפרעה זו מהווה השפעה רצינית על יכולת הלמידה.

כתוצאה מזיכרון לקוי, תלמידים עם הפרעות אלו נאבקים בכל תחומי הלימוד. הם מתקשים אף להתמודד עם משימות פשוטות בכיתה, כגון ביצוע הוראות, שמירה על המסלול בו עליהם להימצא, זכירה לבצע משימות, וכן הלאה.

דפוסי הזיכרון זקוקים ליצירת חיבורים עצביים חדשים במוח באופן קבוע. כאשר קיים מחסור בחומרי בנייה עצביים, קשה ליצור חיבורים חדשים, והדבר מפריע לעיבוד מידע יעיל, מקשה ביותר על הלמידה, וגורם לתסכול בקרב אדם הסובל מהפרעות קשב.

אין זה אומר כי כל הילדים עם הפרעות קשב וריכוז סובלים מבעיות זיכרון. למעשה, ילדים עם זיכרון ירוד אינם נוטים לאימפולסיביות או היפראקטיביות. הם אינם משבשים את מהלך הלימודים בכיתה, ואינם מקשקשים על הקירות.

כתוצאה מכך, ההורה אינו מבחין בזמן בעובדה כי קיימת בעיה. לפחות לא עד שמאוחר מידי, והילד אינו מצליח בלימודים בגלל שלא הצליח לתפוס מושגי מפתח בשיעורים, או שהוא אינו מבין מה עליו לעשות, וכיצד עליו לעשות זאת. בסופו של דבר, גם הילדים עם הפרעות קשב וריכוז, וגם הילדים עם הפרעות זיכרון, זקוקים לטיפול. באמצעות עבודה על אימון הזיכרון, ניתן לסייע להם להשתלב כראוי בלימודים ובמצבים חברתיים.

אימון הזיכרון

כמובן שקיימות תרופות לטיפול בהפרעות קשה וריכוז. יחד עם זאת, קיימת אף גישה שונה. מחקרים מצאו כי עבודת אימון הזיכרון בקרב ילדים עם הפרעות קשב וריכוז, משפרת את יכולת הזיכרון שלהם, את האיי קיו, ותשומת הלב. באמצעות האימון, הזיכרון משתפר והילדים מסוגלים להתמקד טוב יותר, לשפר את המוטיבציה ולהשתלב היטב בלימודים.

דילוג לתוכן