ערכת הכלים של ריפוי בעיסוק

ריפוי בעיסוק ללקויות קשבמרפא בעיסוק (OT), מסייע לילדים עם ליקויי קשב לשפר מיומנויות מסוימות כגון ארגון ותיאום פיזי. הטיפול מלמד את הילד לבצע משימות יומיומיות כגון להתקלח, לארגן את התיק ללימודים או לסדר את המיטה במהירות וללא הפרעות משמעת.

ריפוי בעיסוק משפר את בקרת רמות האנרגיה של הילדים בכל הנוגע לתסמיני היפראקטיביות וחוסר ריכוז.

מפגש טיפול ריפוי בעיסוק

הצעד הראשון בו נוקט המטפל הוא הערכת הילד, באמצעות משובים המתקבלים מההורים והמורים. במהלך ההערכה, הוא בוחן כיצד ליקויי הקשב משפיעים על הילד בתחומי הכנת שיעורי הבית; חיי החברה; והתפקוד בבית. מרפא בעיסוק מבצע גם מבחן כדי לגלות את נקודות החוזק של הילד וחולשותיו. בשלב הבא הוא ממליץ על שיטות לטיפול בבעיות שהתגלו.

במהלך המפגש הטיפולי, המטפל והילד מבצעים את הפעולות הבאות:

  • משחקים, כגון תפיסת כדור או הקפצתו כדי לשפר את התיאום הפיזי.
  • פעילויות להפגת תסמיני כעס ותוקפנות.
  • למידת שיטות חדשות לבצע משימות יומיומיות כגון צחצוח שיניים, הלבשה או אכילה.
  • שיטות לשיפור המיקוד.
  • תרגול כתב יד.
  • מעבר על מיומנויות חברתיות.
  • התמודדות עם ניהול זמן.
  • קביעת שיטות לשמירת ארגון בכיתה ובבית.

הפרעת ויסות חושי

מרפא בעיסוק יכול גם לבדוק את הילד לגבי מצב שנקרא הפרעת עיבוד חושי. לילדים עם לקויות קשב יש לעתים יותר בעיות בהשוואה לחבריהם בכל הנוגע לעיבוד מראות, צלילים ריחות והיבטים חושיים אחרים. אך קיים ויכוח בעולם הרפואה לגבי הגדרת מצב זה כהפרעה אמיתית. האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים סבורה שבעיות עיבוד חושי קיימות, אך אינה מתייחסת אליהן כאל הפרעה נפרדת.

רוב האנשים יכולים לסנן קולות רמים סביבם או מראות מסוימים שעשויים להטריד, אך חלק מהילדים עם ליקויי קשב, סובלים מהצפה חושית כתוצאה ממראות וקולות אלו. ילדים עם הפרעה חושית נוטים להתרחק ממצבים המאופיינים בגירויי יתר, בעוד שאחרים משתוקקים ליותר גירויים חושיים. ילדים אלו סובלים מתסמיני היפראקטיביות בנוסף לליקויי הקשב.

טיפול בהפרעת ויסות חושי

מרפא בעיסוק משתמש בשיטה הנקראת טיפול אינטגרטיבי חושי כדי לסייע לילדים עם לקויות קשב הסובלים גם מהפרעה בעיבוד חושי. בשיטה זו, המטפל מסייע לארגון מחדש של המערכת החושית של הילד, תוך שימוש בגישות הטיפול הבאות:

  • הפעלת לחץ עמוק, כגון עיסוי או שימוש בגופיה או שמיכה כבדה על גוף הילד.
  • תנועות קצובות חוזרות על עצמן תוך שימוש בנדנדה, טרמפולינה או פעילות גופנית באמצעות כדור.
  • מרקמים שונים בהם הילד יכול לגעת.
  • טיפול המתמקד בשיפור מיומנויות ההקשבה כדי לסייע ברגישות לצלילים.

יעילות ריפוי בעיסוק

טיפול חושי יכול להיות חלק מהטיפול הכולל בלקויות למידה, כולל תרופות וטיפול התנהגותי. המחקר הנוגע להפרעת עיבוד חושי עדיין חדש. מספר ראיות מדעיות מוכיחות כי שיטה זו יכולה לסייע בשיפור בעיות כגון אימפולסיביות והיפראקטיביות.

אך רוב המומחים סבורים שהריפוי בעיסוק הוא הטוב ביותר בטיפול בחולשות בתיאום ובארגון, מהן נוטים לסבול ילדים עם ליקויי למידה.

דילוג לתוכן