הדרכת הורים לילדים בכיתות א' עד ג', הסובלים מקריאה איטית

הסיפור הזה בוודאי מוכר לכם: ייתכן והרגשתם די מהתחלה שהילד מתקשה בקריאה. קיוויתם שזו רק תחילת שנה והדברים יסתדרו לבד, או שאולי פניתם לבית הספר והרגיעו אתכם. הזמן חלף לו, וגיליתם שצדקתם – יש בעיית קריאה.

כשניסיתם לשבת עם הילד בעצמכם, די מהר התחלתם בוויכוחים ובריבים. הילד מחפש כל סיבה אפשרית כדי לדחות את הקריאה: "אני רעב/ צמא/ כואבת לי הבטן/ כואב לי הראש…"

הילד שלכם סובל מקריאה איטית? התקשרו עכשיו
072-3223046

לאחר תקופה שניסיתם בעצמכם לעבוד עם הילד, הגעתם למסקנה שיש לכם רק מעט זמן איתו בכל יום, ובזמן הזה אתם לא רוצים יותר לריב איתו, אז ביקשתם מהבת של השכנים שתשב איתו, ומשם המשכתם לשיעורים פרטיים, הוראה מתקנת, טיפולים שונים, בדיקות ואבחונים.

כל המאמצים האלו, קידמו את הילד והוא אכן השתפר ונמצא היום במקום אחר. אך רמת הקריאה שלו עדיין נמוכה מהמצופה מבני גילו, והוא מסרב לתרגל קריאה. או שהוא כן מסכים לקרוא, אך מרגיש עייפות ותסכול תוך זמן קצר, ואתם מוצאים את עצמכם מנהלים משא ומתן על קריאת שורות בודדות ("שורה אני, שורה את…").

כדור השלג הולך וגדל

ככל שהשנים עוברות והבעיה לא נפתרת, הולך וגדל הפער בין הרמה של הילד, לבין הרמה המצופה ממנו. ולא רק שהפער גדל, גם ספרי הלימוד מודפסים בכתב קטן יותר, צפוף יותר ועמוס יותר – דבר אשר לעתים מחמיר עוד יותר את הבעיה.

בשלבים הראשונים, הילד מוצא נחמה בתרגילי חשבון, אשר נותנים לו בטחון ותחושת הצלחה- עד שמגיע שלב בו השאלות החישוביות כתובות במילים ולא רק במספרים, ואז מופיעים הקשיים גם במתמטיקה.

להתחיל הכל מהתחלה

אם ילדכם קורא לאט, קיימת סבירות גבוהה שיש לו חוסרים בידע של חלק מהאותיות או בחלק מהניקוד. זוהי אמת מרה וקשה לעיכול (במיוחד להורים לילדים בכיתות ד' ומעלה), והורים רבים מסרבים בתוקף להודות בה.

גם אם הילד כבר סיים את כיתה ב' או ג', הדרך היסודית ביותר לסייע לו, היא לחזור לדברים שהיה אמור ללמוד החל מהגן, ומאיזושהי סיבה לא הגיע לשליטה מלאה בהם עד היום.

זה אף פעם לא נעים להודות שיש בעיה. להגיע להבנה הלא פשוטה, שצריך לעזוב את הטקסטים המצופים ממנו, ולחזור לדברים שמבחינתכם היה אמור ללמוד כבר מזמן, בבית ספר או בשיעורים הפרטיים הרבים ששילמתם עבורם.

לעתים עדיף להודות שנושא שחשבנו שהוא בטיפול מלא ותחת שליטה, למעשה נותר ללא מענה, ומזמן יצא משליטה. ככל שמכירים בבעיה כאשר היא קטנה יותר, כך קל יותר להתמודד איתה.

חוויה יום-יומית של תסכול ושל כישלונות

כאשר דורשים מילד לקרוא טקסטים, למרות שהוא עדיין לא מבדיל בין אותיות מסוימות (למשל בין פ ל-פּ , שׁ ל-שׂ), או כאשר הוא עדיין מתבלבל בין חוֹלָם לשׁוּרֻק, ההתקדמות תהיה איטית- אם בכלל תהיה התקדמות.

למרות שהמחשבה האינטואיטיבית היא שהקריאה תשתפר מלקרוא טקסטים ארוכים, הילד שמתקנים אותו כל הזמן, עלול לפתח רתיעה ואף שנאה לקריאה. במקביל, פעמים רבות האמא מוצאת את עצמה אומרת כל הזמן לילד שהוא חכם, כי אולי הוא כבר מתחיל לא להאמין שהוא חכם.

עדיין לא מאוחר להתחיל הכל מהתחלה

אם מצליחים לקבל את המציאות כפי שהיא, לנשום נשימה עמוקה, ולמרות כל הכאב והצער לחזור לרמה הבסיסית ביותר, יש סיכוי להצליח.

כיוון פעולה אפשרי, הוא פנייה לבית ספר, בבקשה שישחררו את הילד מקריאת טקסטים אשר ממילא אינו מסוגל לקרוא אותם כרגע. את הזמן המתפנה, יש להשקיע בלימוד הקריאה מההתחלה הבסיסית ביותר. למשל:

לבדוק אילו אותיות הילד מכיר, ואילו אותיות מבלבלות אותו. את מה שאינו יודע היטב- להשלים.

תהליך דומה נדרש גם בניקוד: ילדים רבים מכירים את הקָמָץ, את הפַּתָּח ואת החִירִיק. את שאר סימני הניקוד ניתן במקרים רבים להשלים, גם אם הדבר לא הצליח בניסיונות הקודמים.

רק לאחר שליטה מלאה בכל האותיות ובכל הניקוד, נחזור לנסות לקרוא מילים קצרות. כלומר, הרעיון הוא לדחות את קריאת הטקסטים המורכבים עד לזמן שהילד יהיה באמת מוכן אליהם, גם אם הוא כבר בן שמונה או תשע.

הדרכת הורים

הורים רבים מקווים שמישהו אחר יפתור עבורם את בעיית הקריאה של ילדם, והם לא יצטרכו לחזור ולנסות לשבת בעצמם עם הילד, מכיוון שניסיונות קודמים שלהם לשבת עם הילד בעצמם הובילו כאמור לחיכוכים ומריבות.

אלא שבעזרת הדרכת הורים טובה, אותיות גדולות ומרווחות, ביחד עם חזרה לרמת הקריאה של גן, אפשר לנסות לחוות סוף סוף הצלחה בתחום הקריאה, ובסופו של דבר לצמצם פערים.

אין בעולם אהבה כמו אהבה של אמא ואבא. ואתם יכולים למצוא זמן לשבת עם הילד כשהוא מרוכז בבית. אפילו מספר דקות בודדות ביום, יכולות עם הזמן להצטבר לזמן לימוד איכותי ולהביא לשיפור המיוחל.

המקרים בהם ניתן לפנות אלינו:

  • ילדכם בכיתה א' עד ג'
  • נבדק אצל רופא עיניים
  • הקריאה איטית מהמצופה לבני גילו, או שהוא נרתע ואף נמנע מקריאה
  • הילד מתבלבל בין אותיות, מנחש, מדלג או מאבד את המקום בקריאה
  • אתם מוכנים להתחיל בעצמכם את כל לימוד הקריאה מחדש: מהבסיס של גיל הגן !!!

הערה: ניתן לפנות אלינו גם במקרים בהם הילד יודע היטב את כל האותיות ואת כל הניקוד, והקריאה מצוינת, אלא שתוך זמן קצר של קריאה, מופיעים כאבי ראש או כאבי עיניים, למרות שכל בדיקות הראייה תקינות.

לתיאום תור, אתם מוזמנים ליצור איתנו קשר בטלפון 072-3223046.

לקריאה נוספת:

Simone Gori, Andrea Facoetti; How the visual aspects can be crucial in reading acquisition: The intriguing case of crowding and developmental dyslexia. Journal of Vision 2015;15(1):8. doi: 10.1167/15.1.8.

Wider letter spacing helps dyslexic readers Marco Zorzi, Chiara Barbiero, Andrea Facoetti, Isabella Lonciari, Marco Carrozzi, Marcella Montico, Laura Bravar, Florence George, Catherine Pech-Georgel, Johannes C. Ziegler Proceedings of the National Academy of Sciences Jul 2012, 109 (28) 11455-11459; DOI: 10.1073/pnas.1205566109

                                                                                                                                                            Marialuisa Martelli, Gloria Di Filippo, Donatella Spinelli, Pierluigi Zoccolotti; Crowding, reading, and developmental dyslexia. Journal of Vision 2009;9(4):14. doi: 10.1167/9.4.14.

דילוג לתוכן