חינוך מיוחד ללקויי למידה

חינוך מיוחד ללקויי למידהכאשר ילד מראה קשיים בתחום מסוים או במספר תחומים בלמידה, הוא יופנה לאבחון לקויות למידה על ידי הצוות החינוכי או ההורים.

מהו אבחון לקויות למידה?

אבחון לקויות למידה יאבחן את התופעות הבאות::

בעקבות האבחון ההורים יקבלו המלצות לטיפול מתאים, ולעתים גם המלצה על ידי ועדת השמה המומחית לנושא, להעביר את הילד לכתה מיוחדת או לבית ספר – חינוך מיוחד ללקויי למידה.

חשוב להדגיש כי גם בתוך מערכת החינוך הרגילה תלמידים שאובחנו כלקויי למידה זכאים להתאמות בדרכי ההיבחנות ולעתים לסיוע של מורה מתקנת.

האם כדאי להשתמש במערכת החינוך המיוחד? האם זה צפוי לקדם את הילד? ומה המחיר?

חינוך מיוחד- כל היתרונות

  • כתות החינוך המיוחד הן תמיד מצומצמות יותר מבחינת מספר התלמידים, ומכילות לרוב עד 15 תלמידים. לעתים ישנו עוזר הוראה נוסף על המורה. כמובן שזהו יתרון עצום, שמאפשר תשומת לב אישית לכל ילד, היכרות עמוקה יותר עם צרכיו וקשייו ובניית תכנית לימודים אישית באמצעות שיטות לימוד מותאמות.
  • המחנכים הם בעלי תואר ראשון בחינוך מיוחד, ולפיכך הם בעלי ידע ונסיון בקידום ילדים לקויי למידה. הידע הזה אינו בהכרח מצוי בידי מורים בחינוך הרגיל.
  • תשומת הלב נתונה לצרכים הרגשיים והלימודיים של הילד, תוך מזעור התחרותיות והתלות בציונים – אותם ערכים שמובילים את מערכת החינוך הרגילה. הדגש הוא על קידום הילד באפיקים המתאימים לו, תוך חשיבה יצירתית וגמישות כלפי הילד.

חינוך מיוחד – חסרונות

החסרון של החינוך המיוחד הוא פועל יוצא של יתרונותיו.

  • ההיבדלות בתוך כתה קטנה או בית ספר ללקויי למידה עלולה לתייג את הילד- בעיני הסביבה ובעיני עצמו, כבעל מגבלה כלשהי.
  • הריחוק משאר בני גילו, שמחוץ לכתה או למסגרת, יכול להקשות עליו להשתלב במסגרות חוץ ספריות כגון תנועת נוער וכן להקשות על השתלבות בכתה גבוהה יותר בחינוך הרגיל.
  • מבחינה לימודית, לימודים בחינוך המיוחד עלולים לגבות מחיר: הרמה שאליה הילד שואף על מנת להשתוות לבני כיתתו נמוכה יותר, וייתכן כי ילד מתקדם בכתה יישאר ברמה האחידה ולא ישאף להתקדם מעבר לה.

חינוך מיוחד – בית ספר או כתה קטנה?

בבתי ספר לחינוך מיוחד לרוב ישנה מערכת עשירה של שיעורים וחוגים, אשר מתאימים לתלמידים לקויי למידה. חוגים שכאלה מפתחים אצלם תחומי חוזק ותורמים להגדלת הבטחון העצמי.

צוות בית הספר כולל לרוב מטפלים מתחומים שונים כגון תראפיסטים בתנועה או באמנות, מרפאים בעיסוק, קלינאי תקשורת ואחרים. גם הלמידה בסביבה שכולה מוקדשת לקידום ליקויי למידה מאפשרת קשר קרוב בין הילד וההורים לצוות החינוכי, מודעות רבה לצרכיו הרגשיים והלימודיים של הילד והתפתחות אישית.

יחד עם זאת, זהו בית ספר נפרד לתלמידים מתקשים. משמעות הדבר שהילד נכנס למסגרת אשר מאפשרת תמיכה רגשית ולימודית גבוהה, אך מוותרת על חלק מהדרישות הלימודיות.

הילד נפרד מחבריו מהשכונה שנותרו בבית הספר הקודם וצריך לעבור הסתגלות מחודשת לבית הספר, דבר שנחסך ממנו בכתה קטנה- באם קיימת כזו בבית הספר.

בעיה נוספת שמציב בי"ס לחינוך מיוחד היא מיעוט המוסדות הללו, ולכן פעמים רבות ביה"ס מרוחק ממקום המגורים, דבר שמקשה על הילד ועל ההורים. צריך להביא בחשבון גם שחבריו של הילד יגורו במרחק רב ממנו.

לסיכום, אין תשובה אחת לגבי מה עדיף. כדאי לסקור את כל האפשרויות, לשמוע את חוות הדעת של ועדת ההשמה, להתוודע למורה בכתה המיוחדת, לבקר בבתי ספר לחינוך מיוחד ולהתייעץ עם מורים, תלמידים והורים לגבי האפשרויות הפרושות בפניכם. רק כך תבחרו את הטוב ביותר לילדיכם.

דילוג לתוכן