ליקויי למידה ומיומנויות חברתיות

מחקרים מראים כי ילדים ובני נוער ליקויי למידה מתקשים יותר מאחרים גם בתחום המיומנויות החברתיות. הדבר יכול לבוא לידי ביטוי בדחייה חברתית או בקושי ליצור קשרים חברתיים ארוכי טווח ומספקים. התוצאה היא שמעבר לקושי הלימודי והאפקט הרגשי הנלווה לו, נאלצים ילדים ובני נוער ליקויי למידה להתמודד גם עם קשיים חברתיים המקשים עוד יותר על התמודדותם.

מהן לקויות למידה וממה הן נובעות?

לקויות למידה באות לידי ביטוי בקושי של הילד לתפקד אקדמית, להפנים ולהתקדם במיומנות אקדמית אחת או יותר. בין לקויות הלמידה הבולטות נמצאות:

דיסלקציה – קושי בקריאה.

דיסגרפיה – קושי בכתיבה.

דיסקלקוליה – קושי בביצוע פעולות חשבוניות, חשיבה והבנה מתמטית.

יש הכוללים ברשימת לקויות הלמידה גם הפרעות כמו: הפרעות קשב וריכוז, הפרעות בדיבור, ועוד.

מקורן של לקויות הלמידה הוא כנראה בפגם מוחי זעיר מולד. כמו כן, לקות הלמידה היא לקות ביצועית, ואין קשר בינה לבין מנת משכל.

מהן מיומנויות חברתיות?

מיומנויות חברתיות הן שם כולל לכלים ודרכי התקשורת שאנשים מפעילים כלפי אנשים אחרים במטרה ליצור קשרים חברתיים. ישנם סוגים שונים של התנהגויות חברתיות מוסכמות אשר בעזרתן אנשים רוכשים חברים ומצליחים לשמר קשרי חברות לאורך זמן. אדם אשר נעדר יכולות אלה, או שמיומנויותיו החברתיות פגומות, לא יצליח ליצור קשרים, יגרום בהתנהגותו לדחייה חברתית או שלא יצליח לשמר קשרים חברתיים לאורך זמן.

קושי ביצירת קשרים חברתיים פוגע בדימוי ובביטחון העצמי. הוא פוגע בשביעות הרצון של האדם מעצמו ומחייו, פוגע במצב הרוח וביכולת ההנאה. קושי במיומנויות חברתיות בילדות, אם אינו מטופל, עלול ללוות את האדם בכל ימי חייו ולהשליך זאת על תחומי החיים כמו הצלחה בעבודה, בזוגיות ועוד.

מדוע אחוז ליקויי הלמידה הם בעלי קשיים חברתיים גבוהים יותר מהממוצע?

מחקרים מראים באופן עקבי כי אחוז ליקויי הלמידה הסובלים מקשיים חברתיים גבוה מהממוצע. ישנן כמה השערות לגבי הגורמים לתופעה:

1 . הקשיים החברתיים מופיעים בקרב ליקויי למידה הסובלים מבעיות נוספות מעבר ללקויות הלמידה: קשיים רגשיים ופסיכיאטריים, בעיות במשפחה, ועוד.

2 . חוסר ההצלחה בלימודים מוביל לדימוי עצמי נמוך וממנו נובעים הקשיים החברתיים.

3 . הנזק הנוירולוגי אשר גורם ללקויות הלמידה, הוא שגורם גם לבעיות החברתיות ולקושי בהבנת מצבים חברתיים.

כיצד מתבטא הקושי במיומנויות חברתיות?

אחוז ניכר מהילדים בעלי לקויות הלמידה חווים קושי חברתי. הקושי החברתי בא לידי ביטוי בדרכים שונות:

1 . דחייה חברתית – דחייה חברתית ובידוד חברתי יכולים לנבוע מגורם אחד או משילוב של כמה גורמים. למשל: ילד בעל דימוי עצמי נמוך משדר חוסר ביטחון וזוכה ללעג ודחייה חברתיים. הישגיו הירודים של הילד מעוררים לעג, ובעקבות זאת הילד מסתגר ונמנע מליצור קשרים חברתיים.

2 . ילדים הסובלים גם מהפרעות קשב וריכוז או היפראקטיביות, יכולים להיות גם אימפולסיביים או תוקפניים, התנהגות אשר תעורר דחייה והימנעות של ילדים אחרים מלשתף ילדים אלה במשחקיהם.

3 . חוסר הבנה של מצבים חברתיים: תגובה לא הולמת למצב חברתי, התנהגות לא מקובלת כגון מגע גופני חזק או אלים דווקא כאשר הילד רוצה להתקרב לחבר או לבטא חיבה.

4 . מעורבות בקטטות, אירועי אלימות, מריבות ברוגז והחרמות.

שיפור המיומנויות החברתיות

ילד בעל לקויות למידה הסובל גם מקשיים חברתיים זקוק לטיפול מקצועי ולעזרה. התערבות בזמן תסייע לילד לשפר את המיומנויות החברתיות ותעזור לו בהווה ותיתן לו גם כלים לעתיד. מעבר לרכישת חברים וליצירת קשרים חיוביים ומהנים (לעומת קשרים פוגעניים או אלימים שילדים אלה רגילים לחוות) יסייע הטיפול גם לשיפור הדימוי העצמי ולמתן כלים למיומנויות חברתיות תקינות בעתיד.

לסיכום, ילדים ליקויי למידה סובלים מקושי במיומנויות חברתיות יותר מילדים רגילים. התערבות טיפולית נכונה תסייע להם להתגבר על הבעיה.

ראו גם:
זכויות ללקויות למידה

דילוג לתוכן