מדוע נשים מסתירות את הפרעות הקשב והריכוז שלהן

מדוע נשים מסתירות את הפרעות הקשב והריכוז שלהןמדוע נשים נוטות להיות מבודדות יותר כשהן סובלות מתסמיני ואבחנות הפרעות קשב וריכוז? למרות שמחקרים מראים כי הפרעות אלו משפיעות יותר על גברים מאשר על נשים, אין פירוש הדבר שלא קיימת קבוצה גדולה של נשים שסובלות מתסמינים חמורים של הפרעות קשב וריכוז (ADHD), ובמקרים רבים מקבלות תמיכה מועטה ביותר, אם בכלל, מצד אחרים.

תפקידים מגדריים ממלאים תפקיד עצום בקרב נשים מאובחנות עם ההפרעה, או המאובחנות באופן שגוי. בחברה של היום, נשים נמצאות תחת לחץ עצום להיות שקטות, עדינות, מאופקות ושורת סטריאוטיפים תקשורתיים אחרים, הקשורים למגדר.

ציפיות חברתיות והפרעות קשב וריכוז שאינן מאובחנות

אין זה פלא שנערות ונשים עם הפרעות קשב וריכוז נוטות "לכסות" על תסמיניהן, ומשתדלות להשתלב בחברה. דברנות מוגברת והפרעות התנהגות, גם אם הן קלות, מהוות דגלים אדומים אפשריים להפרעות קשב וריכוז, אך נוכחות התסמינים נתפסת כהתנהגות "חסרת כבוד" מצד הנשים הסובלות מהם, ולכן הן מסתירות אותם.

סימנים אחרים, כגון השקעה אובססיבית בלימודים על מנת להשיג ציונים גבוהים, מלווים בקרבות סודיים של חרדה, דיכאון או הפרעות אכילה, ומצבים אלו עשויים להיות מאובחנים בטעות כמצבים נפשיים אחרים.

השפעות נפשיות של תסמיני קשב וריכוז בנשים

נשים הסובלות מהפרעות קשב וריכוז, בשילוב עם בעיות הקשורות לדיכאון, חרדה, הערכה עצמית נמוכה, דחייה חברתית או בידוד, ומאבקים כאישה ואם לעמוד בציפיות החברה, שלא לדבר על הדרישות הבלתי אפשריות של אמהות חד הוריות, צריכים להיות מטופלים בפסיכותרפיה אישית, או בטיפול התנהגותי קוגניטיבי (CBT).

נשים המסתירות את הפרעות הקשב והריכוז שלהן, ניצבות בפני הסיכון להתפתחות בעיות נפשיות חמורות יותר, ולכן חשוב לקבל את האבחנה והטיפול הנכון.

הפרעות אכילה והפרעות קשב וריכוז: חיפוש אחר שליטה

הפרעות אכילה אצל נשים הסובלות מהפרעות קשב וריכוז, הן נפוצות, מפני שהן מסתירות את תסמיניהן, במקום לבקש עזרה. חלק מהנערות עם הפרעות הקשב והריכוז, הסובלות גם מחרדה, מפסיקות לאכול כאמצעי שליטה על העולם בו אינן יכולות לשלוט.

הן מנסות להשיב את השליטה באמצעות אובססיה הקשורה לדפוסי אכילה, ומצב זה יכול בקלות לגרום למספר הפרעות. חלק מהנשים אוכלות על מנת לחוש טוב יותר, ואחרות שוכחות לאכול, היות ודעתן מוסחת, ואז הן אוכלות יותר מדי כדי לפצות על הארוחות שהחמיצו.

חרדה ו-ADHD: מעגל קסמים

נשים נוטות לסבול מחרדה במקרים רבים כתוצאה מלוח זמנים עמוס או גידול מספר ילדים. אם הן סובלות במקביל מהפרעות קשב וריכוז, הן אינן מצליחות לבצע את כל המשימות המצופות מהן, או שהן שוכחות לבצע משימות או למלא את כל המצופה מהן. ההשלכות הן לחץ מוגבר המוביל לחרדה, המגבירה את תסמיני הפרעות הקשב והריכוז.

ברוב המקרים, אם הן משתפות עם איש מקצוע את הבעיות מהן הן סובלות, ולא מנסות להסתיר את התסמינים ולשדר "עסקים כרגיל", הן מאובחנות בטעות כסובלות מחרדה או דיכאון, ומקבלות טיפולים תרופתיים שגויים, במקום להיות מאובחנות כראוי עם הפרעות קשב וריכוז, ולקבל את הטיפול המתאים.

דיכאון והפרעת קשב וריכוז: הפרעה אחת מסתירה את האחרת

כשרופא קובע לאישה תוכנית טיפול לדיכאון במקום תכנית טיפול להפרעת קשב וריכוז, שום דבר אינו משתפר. התסמינים הבסיסיים אינם מטופלים, כך שהאישה צפויה עדיין לחוות קשיים משמעותיים בתחומי חיים אחרים, אותם גלולות נגד דיכאון אינן מתקנות.

היא עשויה לפתח מיומנויות התמודדות על מנת להסתדר, אך נשים רבות המאובחנות בטעות עם דיכאון, עשויות לסבול מהשלכות הרסניות, אם לא קטלניות. האישה מאמינה שהיא "נרפאת" מהדיכאון, רק כדי לחוות תסמינים אחרים של הפרעות קשב וריכוז, המתגנבים ומחבלים בכל מה שהיא עבדה כל כך קשה לתקן.

דילוג לתוכן