הצדדים החיוביים של ליקויי למידה

הצדדים החיוביים של ליקויי למידההפרעות קשב וריכוז אצל מבוגרים וילדים, אינן מעידות על אינטליגנציה ירודה. פעמים רבות ההפך הוא הנכון, מתחת לביטוי הסוער של הפרעות הקשב: חוסר השקט, הקושי לשבת במקום אחד, הקשיים הלימודיים, הקושי החברתי- מסתתרת אינטליגנציה גבוהה ויכולות אישיות שאינן מגיעות לכלל ביטוי.

פעמים רבות כל מה שנדרש על מנת להוציא את היכולות של הילד מהכוח אל הפועל זו סביבה מודעת, תומכת ומבינה.

הורים לילדים עם בעיות קשב וריכוז עוברים התמודדות לא קלה בעצמם- התקשורת עם הילד היא פעמים רבות לקויה וההורה מוצא עצמו נאבק עם הילדים על הכנת השיעורים, על מטלות הבית, על הגעה בזמן ועוד.
בנוסף, ההורים צריכים לעמוד אל מול דרישות בית הספר והפידבק מגורמים טיפוליים שונים.

מה מסייע לאדם הסובל מהפרעות קשב למצות את הפוטנציאל שלו?

הכרות עמוקה עם התופעה, טיפולים רגשיים והתנהגותיים (כגון: טיפול ביבליותרפי), עזרה לימודית (לדוגמא: הוראה מתקנת) ותמיכה חברתית יכולים לסייע בתקשורת עם הסובל מהפרעות קשב ולהוציא ממנו את היכולות האמיתיות שלו.

כדי להתמודד בצורה מועילה, המשפחה צריכה קודם כל להכיר לעומק את הפרעות הקשב והריכוז ואת ההשפעה שלהם על התחום החברתי, הלימודי והרגשי.

השלב השני הוא רכישת כלים ומיומנויות המתאימות להתמודדות עם הפרעות קשב וריכוז. הורים לילדים עם הפרעות קשב צריכים לנקוט באסטרטגיות אחרות כדי לגרום להם להכין שיעורים, לעומת ילדים שלא סובלים מההפרעה.

דרושה סבלנות רבה כדי לאמן את הילדים למיומנויות כגון: לא לדחות משימות, לא להגיב מייד, לסיים את המטלות עד הסוף ועוד. צריך גם ללמוד כיצד לבנות את הביטחון העצמי של הילד ולעזור לו להשתלב בסביבה החברתית.

פעמים רבות כדאי להיעזר באנשי מקצוע כדי ללמוד כיצד לתקשר בצורה טובה עם הילד, כיצד לאמן אותו לרכישת כישורי חיים מבלי להיקלע לעימותים שיגבירו את המתח בבית וכיצד ליצור אווירה נעימה ותומכת בתוך המשפחה. אולי מטלות אלה נראות טריוויאליות, אך הן לא פשוטות באף משפחה, בטח לא עם בן משפחה הסובל מהפרעות קשב וריכוז.

לראות את הצדדים החיוביים בליקויי למידה

הפרעות קשב וריכוז מקושרות אוטומטית עם קשיים בתחומי חיים רבים. אבל ילדים רבים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז מגיעים להישגים מרשימים במיוחד.

לראיה- אלברט אינשטיין סבל מהפרעות קשב, וכן: גלילאו גליליי, כריסטופר קולומבוס, אברהם לינקולן, ג'ון פ. קנדי, אדגר אלן פו, אגתה כריסטי, לאונרדו דה וינצ'י, סלוודור דאלי, סטיבן שפילברג, סטיבי וונדר ועוד רבים וטובים.

ילדים עם קשיי קשב וריכוז הם בעלי צרכים מיוחדים, אך לא מדובר בצרכים בלתי- ניתנים לסיפוק: הם זקוקים לצורות שונות של תקשורת, הם זקוקים לתמיכה לימודית ורגשית, לחום ולהבנה.

את כל אלה הורים מודעים יכולים לספק להם והסתכלות על הצדדים החיוביים של ליקויי הלמידה יכולה לסייע רבות.

המפתח ליצירת אווירה טובה יותר בבית הוא ויתור על השיפוטיות, קבלת הילדים כפי שהם וחיזוק נקודות החוזק שלהם.

פעמים רבות הקשיים של הילדים נובעים מהיותם "שונים". הכרה בכך שהם בעלי אותן היכולות כמו שאר הילדים, והצבעה על הקשיים הספציפיים שלהם- למשל: האימפולסיביות או חוסר התכנון- אותם דברים שהם בבסיס הקשיים הלימודיים והחברתיים- יכולות לסייע לבניית דימוי עצמי חיובי יותר.

טיפים להורים ולמטפלים בליקויי למידה

  • כדאי להיעזר באנשי מקצוע לצורך אבחון והתאמת טיפול מתאים- לילד ולמשפחה. האבחון אמור להצביע על נקודות החולשה והחוזק של הילד והטיפול אמור לשמור על נקודות החוזק ולסייע בקשיים הרגשיים והחברתיים.
  • פעילות ספורטיבית מסייעת פעמים רבות להפחתת המתח וכן לבניית הביטחון העצמי.
  • עידוד הילד להשתתף בחוגים ופעילויות חברתיות יכולה לסייע לו להשתלב בין בני גילו.

דילוג לתוכן