שיטת טיפול – ביבליותרפיה

ביבליותרפיההמושג ביבליותרפיה עדיין אינו מוכר מאוד בארץ. מדובר בטיפול באמצעות קריאה (Biblo- ספר, Therapy- טיפול). השיטה הזו משתמשת בכלים כגון קריאה, הקראה והקשבה מכוונת לטקסטים שונים, לצורך טיפול רגשי, סיוע, חינוך ושחרור ממועקות רגשיות.

הטקסטים המשמשים בטיפול ביבליותרפי הם טקסטים מותאמים, שנבחרים בהתאם לצורך, למטרות הטיפול ולקורא הספציפי. ניתן לעבוד עם טקסטים מסוגים שונים: ספר, שיר, מחזה, מעשיה, יומן אישי ועוד.

הקריאה המשותפת של המטפל והמטופל את הטקסט היא קריאה מודרכת, המכוונת להגשמת מטרות הטיפול. הסיפור הוא כלי שעליו משליך המטופל רגשות, רצונות, פחדים ושאר תכנים נפשיים והטקסט מתווך בינו לבין המטפל.

ביבליותרפיה נלמדת במספר אוניברסיטאות ומכללות ברחבי הארץ, בין היתר כתכנית לתואר שני באוניברסיטת חיפה ובמסגרת לימודי תעודה בסמינר הקיבוצים ובמכללת בית ברל. ניתן ללמוד את המקצוע במסגרת לימודי המשך באוניברסיטאות השונות וגם במסגרות פרטיות רבות.

הלימודים כוללים אספקטים פסיכולוגיים וספרותיים: הכרת טקסטים מסוגים שונים, דרכי עבודה שונות עם הטקסט, התנסויות בכתיבה, קורסים של פסיכותרפיה, פסיכולוגיה ועוד. תוכניות הלימודים לתואר שני וללימודי תעודה במכללות כוללים גם התנסות מעשית מודרכת בעבודה טיפולית.

טיפול ביבליותרפי בלקויי למידה

בטיפול בילדים ובנוער הקריאה מכוונת את הילד או הקבוצה להתפתחות תקינה, להתמודדות עם קשיים שונים, פחדים וכעסים, להתמודדות עם אירועים קשים וכן להסתגלות לקבוצת הגיל, למשפחה וכו'.

ליקויי למידה הם ליקויי בעלי מקור אורגני, אשר פוגעים ביכולות שונות כגון תפיסה חזותית וורבלית, זיכרון, יכולות חשבוניות ולשוניות ועוד.
החשד לקיום ההפרעה מתגלה לרוב בבית הספר היסודי, כאשר הילד מראה קשיים באחת או יותר מן הפונקציות הלימודיות הנדרשות.

פעמים רבות התסכול של הילד ואי- יכולתו לעמוד בציפיות ההורים והסביבה, מביאים לבעיות רגשיות כמו דימוי עצמי נמוך, שמוצאות לביטוי במתח ובאלימות פיזית.
אבחונים דידקטיים או פסיכודידקטיים יכולים להצביע על קיום ליקויי למידה ולהבדיל ביניהם לבין הפרעות לימודיות אחרות.

הביבליותרפיה תופסת בשנים האחרונות מקום של שיטת טיפול ייחודית בתחום החינוך המיוחד. היא מאפשרת לילד ביטוי יצירתי, הגשמה מחשבתית והעשרה לשונית ותוכנית באמצעות השימוש בטקסטי כמרחב טיפולי בטוח.

הביבליותרפיה מיושמת בקרב ילדים ומתבגרים בעלי ליקויי למידה, ופועלת לבניית דימוי עצמי חיובי אצל ילדים חריגים בתחום הלימודי.

הביטחון העצמי נבנה באמצעות הבחנה בין היכולת הקוגניטיבית הלקויה של הילד, לבין שאר הכשרונות שבהן הוא ניחן וחיזוק הצדדים החיוביים אצל הילד. הטיפול הביבליותרפי הוא לרוב טיפול משותף עם ההורים, שמראים גם הם פעמים רבות צרכים רגשיים חזקים ויכולת לקויה בניהול יחסים- עם ילדיהם ובכלל.

במסגרת הטיפול, הילדים קוראים ועוסקים בטקסטים שבהם דמות סיפורית חריגה מצליחה לשבור את הדימוי של ה"לא יוצלח" ולהגיע להישגים. ההורה או המטפל מדובב את הילד סביב מסגרת הסיפור ומעודד את הילד להתבטא ולהגיב. הילד לומד להזדהות עם הגיבור ומשליך עליו את רגשותיו הבלתי- מודעים.

בין הילד להורה נוצר דיאלוג, על בסיס השיר או הסיפור שההורה מקריא לילד. התוכן של הסיפור מעלה תכנים בוערים אצל הילד והסיטואציה הטיפולית התומכת מאפשרת לילד להעלות אותם על פני השטח. תכנים בעייתיים כגון פחדים ותשוקות יכולים לעלות באין מפריע ולזכות ללגיטימציה מצד ההורים, כאשר הם מיוחסים לגיבור ואין צורך להתייחס ישירות אל הילד.

השיחות סביב הסיפור מאפשרות להגיע בצורה טבעית לפתיחות ולמימדים רגשיים, שאינם עולים ביום יום. פעמים רבות הטיפול הביבליותרפי נעשה במסגרת קבוצתית, כאשר התמיכה של קבוצת השווים וההזדהות בין הילדים מעודדות השתלבות חברתית והתקדמות.

מאמרים נוספים בנושא:
קלינאי תקשורת
מאסטר מיינד
כשלים בטיפול בליקויי למידה

דילוג לתוכן