הקשר בין דיסלקציה ומודעות פונולוגית

ילדים רבים מתמודדים עם הפרעות דיסלקציה שונות, דבר המקשה עליהם בהתמודדות בבית הספר  ובחיים בכלל. דיסלקציה היא לקות למידה מולדה ובה ניתן לראות הפרעה בתהליכי עיבוד, ניתח וארגון של מידע.

הפרעה זו באה לידי ביטוי בקושי בתפקודים של קריאה וכתיבה, ומסיבה זו מתגלה לרוב בשנים הראשונות בבית הספר.

מודעות לדיסלקציה

בעבר המודעות לדיסלקציה הייתה למעשה לא קיימת וילדים שלא הצליחו להתמודד עם הנעשה בחדרי הלימוד, נשלחו ללימודים מקצועיים כמו נגרות או מכונאות, לרוב כאשר הם מתויגים כטיפשים או בלתי מוצלחים.

עם השנים המודעות לדיסלקציה הלכה והתפשטה בחברה וכיום מאובחנים מידי שנה יותר ויותר ילדים עם הפרעות דיסלקציה שונות. אבחון הדיסלקציה הוא חשוב מאוד ורצוי שייעשה מה שיותר מוקדם בכדי להתערב ולסייע.

גננות ומורי בית ספר יסודי מונחים לשים לב מגיל צעיר מיהם הילדים המגלים קושי ברכישת מיומנות בקריאה או כתיבה, ולהפנות את הילדים הללו לאבחון המתאים.

את הדיסלקציה אפשר להגדיר בצורות רבות ושונות וכן לחלק אותה על פי דרגת החומרה שלה. מקובל לחלק את האוכלוסייה הסובלת מדיסלקציה לתת אוכלוסיות על פי סימפטומים.

דיסלקציה פונולוגית

דיסלקציה זו עשויה לבוא לידי ביטוי בפעוטות בקשיי דיבור ואוצר מילים דל. בגיל המבוגר יותר נראה קשיים במיומנות קריאה ואיות.

לסובלים מדיסלקציה זו יש קושי לפענח ששני צלילים הבאים אחד אחרי השני הם לא אותו צליל. בעיה זו עשויה אף לגרום לקשיים בהבנת שיחה מדוברת- כשהשיחה מתבצעת בתנאים שקטים ונינוחים ייתכן והבעיה לא תצוץ אולם בניסיון לנהל שיחה במקום רועש או מקום עם הסחות דעת אחרות- הסובל מדיסלקציה עשוי להתקשות בהבנת הנאמר.

מודעות פונולוגית ודיסלקציה

על מנת להיות מסוגל לקרוא ביעילות, הילד צריך לדעת לקשר בין צורת האות לבין הצליל שלה, ובנוסף לדעת לחבר את כל האותיות הנקראות והצלילים שלהן למילה הגיונית ולבטא אותה כפי שהיא נשמעת. ילדים בעלי דיסלקציה מתקשים לא אחת במיומנות זו בשל ליקוי במודעות פונולוגית.

מודעות פונולוגית מוגדרת כיכולת לפרק מילה לחלקיה השונים מבחינת הברות ואבחנה בין צלילים, וכן קיום קושי בצירוף של צלילים למילים. ילדים צעירים מתקשים מתבטא בבעיה באבחנה בין צליל פותח, צליל סוגר, חרוזים והברות. ילדים גדולים יותר מתקשים בחלוקת מילים לעיצורים ותנועות.

ניתן לאתר את הקושי במודעות פונולוגית כבר בגיל הגן וחשוב לעשות זאת שכן מחקרים מצאו כי קיים קשר בין מודעות פונולוגית נמוכה בגילאי הגן לבין יכולת ירודה לפענח טקסט בגילאי בית הספר. גם מחקרים שנעשו על מבוגרים הסובלים מדיסלקציה מצאו אצלם קושי במודעות פונולוגית.
לא נמצא הבדל באינטליגנציה בין ילדים הסובלים מקושי במודעות פונולוגית לבין ילדים שאינם.

דיסלקציה על רקע פונולוגי נובעת ככל הנראה מחוסר יכולת להבחין בין שני צלילים שונים במרווח זמן מסוים. בעיה זו תקפה גם לצלילים שאינם לשוניים- לדוגמא בעיה בהפרדת צלילים במוסיקה. הוכח כי קיימת אצל אנשים אלה בעיה במערכת השמיעה שלא מאפשרת להם לשמוע שני צלילים רצופים, אלא בפרק זמן ארוך מהנורמאלי המפריד ביניהם.

קיימת גם בעיה בקריאה וילדים אלו קוראים בקלות רבה יותר מילים שמכילות בתוכן רמזים לצורה בה המילה אמורה להישמע. רמזים אלה יכולים להיות ניקוד או אותיות אהו"י.

מומלץ מאוד לנסות ולאתר את הבעיה כבר בגיל הגן בכדי לבצע לילד הערכה מתאימה, לעיתים בסיוע קלינאי תקשורת, ולהכין את הילד בצורה הטובה ביותר לקראת האתגרים הצפויים לו בבית הספר.

ראו גם:
הפרעות קשב וריכוז

היפרלקסיה

דילוג לתוכן