מערך החינוך הפדגוגי בישראל כולל מספר תחומים וביניהם הוראה מתקנת שעוסקת בלימוד/ טיפול בילדים בעלי ליקויי למידה מכל הסוגים. הוראה מתקנת עובדת באופן פרטני ומסייעת לכל ילד בהוראה אישית באמצעות טכניקות ושיטות למידה מגוונות.
ממה נבעה ההוראה המתקנת?
בעולם המערבי מאמינים כי לכל תלמיד יש זכות שווה לממש את היכולות הלימודיות שלו מפני שלהשכלה יש תפקיד חשוב ואף קריטי בקביעת המעמד החברתי והכלכלי של בני האדם. ההצלחה של האדם באה לידי ביטוי בהסתגלות החברתית שלו במצבים שונים, בהשתלבות שלו במקומות העבודה ובכלל בהתאמה האישית שלו אל העולם שבחוץ.
12 שנות הלימוד הראשונות בבית הספר מפתחות את האישיות של הילד בהווה ובעתיד ומהוות הכנה מסוימת להשתלבות בשוק העבודה בעתיד לבוא.
לאורך השנים מומחים מתחום החינוך הגיעו למסקנה שכל אדם מושפע מההתנסויות הרבות שהיו לו לאורך כל 12 שנות הלימוד, מה שמלווה אותו בעתיד וקובע ברמה זו או אחרת באיזה מקום הוא יהיה בחברה. ילדים בעלי קשיים ביכולות הלמידה שבגללם הם נמנעים בהתקדמות עם כל הילדים האחרים בני גילם עלולים לחוות שוב ושוב כישלונות ותסכולים ועלולים לסגל לעצמם ואל הלימודים רגשות שליליים.
אנשי חינוך רוצים שכל ילד יבוא לידי הגשמה עצמית ופיתוח היכולות הלימודיות שלו, יגדל באופן בריא, יהיה עצמאי בעתיד ויתרום לחברה. מסיבה זו ראו לנכון לפתח את תחום ההוראה המתקנת שתעזור לכל תלמיד שמתקשה לגדול ולהתפתח בצורה הטובה ביותר.
מטרת ההוראה המתקנת
ישנם לא מעט ילדים הלומדים במסגרות החינוך שמתקשים לתפקד באופן שמצופה מהם ביחס לילדים אחרים בני גילם, בכל מיני רמות: הרמה השכלית, הרמה התקשורתית או הרמה הרגשית והם לא מצליחים להיות באותה רמה לימודית של בני כיתתם. הקשיים יכולים לנבוע מסיבות רבות.
הוראה מתקנת באה לשנות את התפיסה השגויה של התלמיד המתקשה, באה לתקן את השגיאות שהוא עושה בפעולות הלימודיות הנוכחות שלו שנובעות מכך שהוא הפנים בצורה שגויה דרכי למידה מסוימות שכלל לא התאימו לו. תלמידים שמקבלים בשלב מוקדם בחייהם עזרה דרך הוראה מתקנת יכולים להשתפר באופן משמעותי בלימודים בעתיד הקרוב והרחוק.
מטרותיה של ההוראה המתקנת הן לפתח מיומנויות למידה שונות, להעשיר את הידע הכללי והספציפי של התלמיד, לפתח דרכים בהן התלמיד יוכל לעקוף את קשייו ולהתגבר עליהם וגם לפתח דרכי חשיבה חדשות. הוראה מתקנת באה גם להעלות את המוטיבציה של התלמיד, לעודד התנהגויות חיוביות שלו, לקבל את עצמו למרות הקשיים שישנם ולפתח אצלו את הדימוי העצמי ואת המודעות העצמית.
אופן העבודה בשטח
כאמור, הוראה מתקנת נעשית בצורה פרטנית והיא נועדה לעזור לתלמידים בעלי לקויות למידה, הפרעות קשב וריכוז, לקויות שפתיות ועוד קשיים שונים. גם כאשר התלמיד לומד יחד עם קבוצת תלמידים, עדיין ההוראה המתקנת מתמקדת רק בו ומתייחסת להבדלים הבין אישיים בינו לבין שאר התלמידים.
שיטת הלימוד בהוראה המתקנת נקבעת תוך התחשבות באופי הליקוי, כדי שהתלמיד יפיק ממנה את התועלת הרבה ביותר. לא תמיד שיטות הלימוד שקיימות כבר בהוראה המתקנת מתאימות לכל תלמיד ולפעמים צריך ליצור שיטת לימוד חדשה או להתאים שיטה קיימת לפי צורכי התלמיד.
שיטות הלימוד דרך הוראה מתקנת חוזרות על עצמן בצורה ספירלית. הן לא משתנות אלא עולות ברמת הקושי של המטלות ובמידה שבה הילד מגלה עצמאות. התלמיד לומד באופן פעיל בשיעורים ולא רק נמצא בצד ומאזין, מכיוון שרק דרך העשייה יכולות הלמידה והזיכרון שלו משתפרות.