היכולת לתקשר ולהבין את הסביבה החברתית היא אחת מהכישורים העיקריים והחשובים אצל בני האדם. יכולת זו אינה מולדת, אלא היא נוצרת כחלק מתהליך ההתפתחות הנורמלית.
פעוטות למשל, לא יודעים לזהות מה האחר חושב. הם רואים את העולם בצורה אגוצנטרית, באופן שמרוכז בעצמם. כך למשל כשילד קטן מצייר ציור ומבקשים ממנו להראות אותו, יכול להראות את הדף הפוך, כאילו שהמתבונן רואה דרך עיניו שלו.
במהלך ההתפתחות ילדים גדלים להיות יצורים חברתיים, לתקשר, להגיב ולפרש את הסביבה החברתית. תהליך זה נקרא סוציאליזציה, כיוון שבמהלכו הילד לומד את ערכי החברה שבה הוא חי ומפנים אותם להתנהגות. הוא לומד מהוריו ושאר הדמויות בחייו מה רצוי ומה לא רצוי לעשות, מה מקובל מבחינה חברתית ואיך מתקבלות התנהגויות מסוגים שונים.
ישנם ילדים שחסרים חלק מהכישורים הללו (למשל: ילדים הסובלים מלקות למידה לא מילולית, או מתסמונת ההמיספרה הימנית) דבר שמתבטא כבר בגן ומחמיר בגיל בית הספר. חלק מן הילדים מצליחים להתגבר על כך, בעזרת טיפול או עם ההתבגרות, אבל רבים נותרים מבודדים לאורך שנים.
ישנם גם מבוגרים שלוקים בכישורים חברתיים וחיים בתסכול מתמיד במפגש עם חברים ועמיתים.
ליקוי בכישורים חברתיים עלול לגרום סבל גדול לילד, להביא לבדידות ולניכור מהסביבה ולגרום להערכה עצמית נמוכה. בחלק מן המקרים הבידוד מוביל לתוקפנות ואף לעבריינות ולקשיים לימודיים.
הליקוי החברתי הוא אמנם בעיה התנהגותית, אך כמעט תמיד היא מבוססת על מחשבות מוטעות ופרשנות לא נכונה של הסביבה החברתית. לרוב הליקויים נובעים מערך עצמי נמוך, התמקדות באירועים שליליים וחוסר מודעות לתחושות האחר. כל אלה ניתנים לשינוי בטיפול מתאים.
מה כוללים כישורים חברתיים?
- הבנת נקודת המבט, כוונות ורגשות של אדם אחר
- יכולת לפנות אל האחר ולהגיב אל הסביבה
- הבעת רגשות
- פתרון קונפליקטים
- קריאה נכונה של המצב החברתי
- כישורי שיחה
- יכולת להשתתף בפעילות קבוצתית, לשתף פעולה ולהיענות לבקשות של אחר
שיפור כישורים חברתיים
כישורים חברתיים ניתנים לאימון ולשיפור. בגלל שהם נובעים פעמים רבות מחשיבה מוטעית על הסביבה החברתית, חשוב לעזור לילד להבין את ציפיות החברה. טיפול נכון יכול לסייע לו להגיע למודעות רבה יותר לגבי מצבים חברתיים שונים, הצורך ביוזמה, חשיבות שיתוף הפעולה, כיצד לנהל שיחה, כיצד לפתור בעיות עם חברים ועוד נושאים רבים שאולי נראים טריוויאליים, אך הם מהווים מלכודת עבור חלק לא קטן מהילדים.
ניתן לשפר כישורים חברתיים בטיפול פסיכולוגי, בקבוצת תמיכה לילדים וכן בטיפולים כמו פסיכודרמה או תרפיה באמנות.
טיפול פסיכולוגי- ניתן לפנות לטיפול פסיכודינמי, או קוגנטיבי-התנהגותי, שהוא יותר קצר ונועד להשגת מטרות ספציפיות. כך או כך, הטיפול חותר להגברת המודעות של הילד, להתמודדות יעילה עם קונפליקטים, לביטוי רגשות שליליים וחיוביים, להעלאת הערך העצמי, לשינוי אמונות מוטעות ועוד.
קבוצות תמיכה לילדים או נערים בעלי בעיות דומות- קבוצות התמיכה מסייעות למשתתפים להכיר יותר טוב את העולם החברתי, לשנות אמונות מוטעות לגבי עצמי ולגבי אחרים, לפענח מצבים חברתיים, לעבוד בשיתוף פעולה ועוד. הקבוצה אמורה לספק מקום בטוח להתנסויות חברתיות וליצירת קשרים משמעותיים.
פסיכודרמה- בקבוצה או בטיפול פרטני, מאפשרת לשחק תפקידים ולדמות סיטואציות שקשורות בעולם החברתי. היא פותחת פתח לביטוי עצמי, להכרה ביכולות של כל אחד, להצגת קשיים ולהשגת פתרונות.
לפעמים מאוד מתסכל כהורים לראות את הילדים מתקשים להשתלב. אנחנו לא יכולים לעשות עבור הילד את העבודה החברתית או לאלץ אותו להשתתף במשחק. אך טיפול מקצועי יכול להביא לשיפור משמעותי, לסייע בהשתלבותו של הילד ולשפר את בטחונו העצמי.