טיפול התנהגותי-קוגניטיבי ללקויות למידה

טיפול התנהגותי-קוגניטיבי ללקויות למידההמודעות לתופעת ליקויי הלמידה גדלה משנה לשנה ועמה שפע הטיפולים המוצעים. ליקויי למידה מתגלים לרוב עם הכניסה למערכת החינוך. מקור הליקויים הוא אורגני- כתוצאה של בעיות בהריון, בלידה, השפעה של תרופות ועוד.

ילדים הסובלים מליקויי למידה צוברים פער לימודי מחבריהם לכתה ובעקבות זאת נוטים להראות תסמינים של דיכאון, חרדה, חוסר בטחון עצמי, קשיים בשליטה רגשית ואלימות. טיפול CBT מסייע להתמודד עם הקשיים הרגשיים הללו, פעמים רבות תוך עבודה משותפת עם ההורים.

מהו טיפול התנהגותי-קוגניטיבי?

טיפול CBT מציע התמודדות עם מגוון הפרעות רגשיות, מתוך אמונה כי הפרשנות האישית לאירועים משפיעה על התגובה הפיזית והרגשית, שמצידה מובילה להתנהגות לא סתגלנית.

התמודדות זאת הופכת את הטיפול ליעיל במיוחד במקרה של ליקויי למידה בכלל ותסמונת אספרגר בפרט. מטרת הטיפול היא לשנות את ההתנהגות הבלתי מותאמת של המטופל.

במהלך הטיפול המטפל מנסה לאתר את המחשבות שיוצרות את הקושי ולשנות אותן תוך עבודה משותפת עם המטופל. העבודה מתבססת על משימות ספציפיות הניתנות לכל מטופל כדי להתמודד באופן הדרגתי עם הקשיים הייחודיים לו.

בנוסף, הטיפול מדגיש את הקשר בין המטפל והמטופל, כאשר שיתוף הפעולה ביניהם- המטפל אחראי לספק כלים מתאימים והמטופל אחראי ליישם אותם- אמור להוביל לתוצאות הרצויות. טיפול התנהגותי-קוגניטיבי הוא קצר יחסית, ממוקד- מטרה, מדיד וממוקד בקשיים בהווה.

טיפול CBT בילדים לקויי למידה

ראשית חשוב לציין כי טיפול בילדים מצריך לא רק ניסיון בטיפול CBT אלא גם ניסיון בעבודה עם ילדים. במיוחד כאשר מדובר בילדים עד גיל 10, חשוב להיעזר במטפל שעובד עם ילדים והוא בעל הכרה מקצועית בתחום.

הטיפול הוא כאמור טיפול קצר- מועד, לרוב בן 8-15 פגישות, אשר ממוקדות במטרה מסוימת אשר מוגדרת מראש ונמדדת באמצעות שאלונים וכלים מדעיים.

הרכב הטיפול ההתנהגותי-קוגניטיבי

טיפול קוגניטיבי- ממוקד בשינוי דפוסי חשיבה בלתי מתאימים אצל הילד וההורים. דפוסים כאלה הם למשל תחושה של ההורים, שלרוב תעבור ותיטמע גם אצל הילד, ש"הילד הוא כשלון", בשל קשייו הלימודיים. המטפל יעזור להורים להכיר בנקודות החוזקה של הילד ולהתייחס בצורה שונה ללקויי הלמידה שמהם הוא סובל.

טיפול התנהגותי- ממוקד בדפוסי ההתנהגות הבלתי מתאימים. למשל, בהמשך לתפיסת הילד ככישלון, הורים עלולים לשחרר אותו מכל אחריות בבית כי "ממילא הוא ישכח" וכו'. ההורים ילמדו בטיפול כיצד להטיל על הילד אחריות בצורה מותאמת והילד ילמד כיצד לקחת אחריות.

טיפול התנהגותי-קוגניטיבי משלב בין שתי הגישות, כיוון שדפוסי המחשבה וההתנהגות קשורים קשר ישיר זה בזה. למשל ילד שפיתח חרדה חברתית מתוך חשיבה לא מותאמת (למשל, "אני לא אהוב"), עלול להראות הימנעות מכל סיטואציה חברתית וכך להגביר עוד יותר את החרדה, עד שיתקשה לחזור לחיים חברתיים.

הטיפול נעשה בשיתוף פעולה מלא עם ההורים, שהם למעשה הסביבה המיידית והקרובה שאמורה לתמוך בילדים ולקחת חלק פעיל בתהליך המורכב שהם עוברים. במהלך הטיפול ההורים מתוודעים למקור ליקויי הלמידה ומקבלים כלים להתמודדות עם הבעיות השונות הכרוכות בדבר.

לעתים ההורים עוברים הדרכה וטיפול זוגי ומשפחתי או אישי בנפרד. ההורים אמורים ליישם את הכלים הנלמדים בטיפול ביחסים היומיומיים עם הילדים, משימה לא פשוטה עבור שני הצדדים. לכן דרוש שיתוף פעולה ונכונות לעבור תהליך טיפולי משמעותי בעצמם.

טיפול התנהגותי-קוגניטיבי מתבסס פעמים רבות על משימות שצריך לבצע בבית בין הפגישות וההורים צריכים להשקיע זמן וכוח נפשי בעבודה המשותפת עם הילד ובהקפדה על ביצוע המשימות. בדרך זו הילדים וההורים לומדים ליישם את הטכניקות הנלמדות בטיפול במהלך היומיום.

נושאים שבהם עוסק הטיפול בקרב ילדים לקויי למידה:

  • בניית בטחון עצמי אצל הילד
  • סמכות הורית והצבת גבולות
  • חיזוק הצדדים החיוביים אצל הילד
  • פיתוח כישורים חברתיים
  • הפחתת חרדות וטכניקות הירגעות

דילוג לתוכן