
דיסלקציה היא שילוב של יכולות וקשיים המשפיעים על תהליך למידה בהיבט אחד או יותר של קריאה, איות, כתיבה, ולעיתים התנהלות מתמטית. זהו מצב מתמשך. חולשות נלוות למצב עלולות להיות מזוהות בתחומי מהירות עיבוד, זיכרון לטווח קצר, ארגון, רצף, שפה מדוברת ומיומנויות מוטוריות. יתכנו אף קשיים בתפיסה שמיעתית או חזותית. הבעיה קשורה בעיקר לשליטה ושימוש בשפה כתובה, אשר עשויה לכלול סימון אלפביתי, מספרי ומוסיקלי.
תופעה זו עלולה להתרחש למרות יכולות אינטלקטואליות תקינות. חלק התלמידים הדיסלקטים מפתחים כישורים יצירתיים מצוינים, יחסי אנוש טובים או כישורי תקשורת חזקים. לחלק מהם אין כשרונות יוצאים מהכלל, אך לכולם קיימות נקודות חוזק מסוימות. לעיתים משפיעה הבעיה אף על היבטים אחרים בחיים, כולל על היכולות המתמטיות. מחקרים מראים כי כשישים אחוזים מהדיסלקטים, חווים בעיות עם מתמטיקה, אך זוהי בעיה ברת טיפול.
מתמטיקה, אוצר מילים וסמלים
דיסלקטים רבים מתקשים להבין את אוצר המילים והסמלים המשמשים במתמטיקה. זוהי בעיה נפוצה בה תלמידים אלו מבלבלים בין סמלים מתמטיים שנראים דומים. בנוסף, דיסלקטים הופכים לעיתים קרובות את המספרים, מה שעלול להוביל לטעויות בעת ביצוע חישובים וחשבון פשוט.
אוצר מילים פרטני המתייחס לכמויות ומיקום מרחבי, נוטה ליצור בעיות בקרב תלמידים דיסלקטים. אלו כוללים מילים וביטויים כגון: לפני, אחרי, יותר מ-, פחות מ-, וביניהם. תלמידים אלו מתקשים להבין את המשמעות של מילות יחס בהקשרים מתמטיים.
בעיות מילוליות במושגים מתמטיים הם תופעה קלסית המבלבלת דיסלקטים. הם מתקשים לפענח ולהבין את הדפוסים, אוצר המילים והסמלים, ולשלב ביניהם. תלמידים החווים בעיות במתמטיקה, נעזרים בדרך כלל בשבירת המילים והשאלות לפיסות מבודדות על מנת להתמודד עם הבעיה.
סיוע לילדים דיסלקטים עם מתמטיקה
הדרכה של אחד על אחד היא חיונית לכל הילדים, ובמיוחד לילדים עם קשיי למידה. שיעורים מקצועיים נחשבים אף הם למשאב שימושי לדיסלקטים רבים, ותכניות מקצועיות זמינות היום לטיפול במצב.
זיהוי 'נקודת הפריצה'
ילדים זקוקים למיומנויות רבות גם לשם השלמת חישובים פשוטים. בעוד שאנשים אחרים מסכמים מספרים בקלות בראשם, או בשרבוט מהיר על נייר באמצעות הצבת המספרים בטור, או מפעילים מחשבון ללא בעיה מיוחדת, דיסלקטים מתקשים למקם נכון את המספרים; להבין פירוש סמלים פשוטים דוגמת '+'; אינם סומכים על עצמם כי הבינו את המספרים; ואינם יודעים כיצד לכתוב את הספרות. כך, למשל, תלמיד דיסלקטי עלול לסכל את הספרות, ואת המספר 13 הוא יכתוב כ-31.
על מנת לסייע לילד באופן יעיל, יש להתבונן על מכלול הכישורים שלו, כמו גם על הקשיים המאפיינים אותו במיוחד, על מנת שהתמיכה תתמקד בצרכיו האישיים. לדוגמה, שני ילדים דיסלקטים עשויים לחוות קשיים שונים, ובעוד שאחד מסכל ספרות בעת הכתיבה, אחר אינו סובל מבעיה זו, אך אינו מסוגל לזכור את שיטת העיבוד. שני תלמידים אלו זקוקים לתכניות תמיכה שונות לחלוטין.
גישה רב חושית
גישה זו עובדת במתמטיקה בדיוק כפי שהיא עובדת לשיפור כישורי איות. אחת הדרכים להבטחת גישה זו היא להשתמש ברצף. מומחים סבורים כי ילדים מפתחים חשיבה מופשטת, באמצעות התקדמות דרך רצף.
ראשית, ילדים חווים את המתמטיקה עם אובייקטים פיזיים. שנית, הם משתמשים בשפה כדי לתאר את החוויה. בשלב הבא הם משתמשים בתמונות על מנת לייצג את החוויה, ולבסוף הם משתמשים בסמלים המסכמים את החוויה.
לדוגמה, שיעור בהבנת שברים שווי ערך עשוי להתחיל עם כרטיסים המציגים תמונות של פיצות, שוקלדים, עוגות ועוד, וחיתוך הכרטיסים לחצאים, רבעים ושמיניות. המורה מלמד את התלמיד משחק החלפת פיסות הכרטיסים עם דוגמאות אחרות, ומחליף שני רבעונים במחצית אחת.
בהמשך מפעיל המורה את המודלים באמצעות הוכחה והסברה בשפה המתאימה ליכולות ההבנה של הילד, ומעודד אותו להשתמש בשפה המתאימה לו על מנת להסביר כיצד הוא מבצע את תרגיל המשחק. שיטת אילוסטרציה זו מניעה את התלמיד לפעילות, ומעודדת אותו לדמיין ולהשתמש בנקודות החוזק היצירתיות שלו. בשלב הסופי של התהליך ניתן להחליף את התמונות בסמלים הנכונים ולסמנם בשברים אמיתיים.
האם מתמטיקה באמת חשובה? על פי סקר מיומוניות לחיים, שפורסם על ידי המחלקה לחינוך ומיומנויות בשנת 2003, נמצא כי הקשר בין כישורי איות משמעותי פחות מהקשר בין כישורים מתמטיים.
מחקר אחר מצא כי קשיים בהתנהלות מתמטית פוגמים יותר בסיכויי עבודה בעתיד, מאשר קשיי איות. מתמטיקה בהחלט חשובה. באמצעות מתן תמיכה לתלמידים דיסלקטים המתקשים במתמטיקה, ניתן לשפר את סיכויי חייהם, ולסייע להם לזכות בהזדמנויות פוטנציאליות וקריירה ראויה.
ראו גם: