קשיים בלימוד האלף בית ומספרים קשורים ללקות למידה הנקראת דיסגרפיה, המחייבת מערכת מורכבת של מיומנויות מוטוריות ועיבוד מידע. לקות זו מקשה על כתיבת אותיות ומספרים, ועלולה להוביל לבעיות איות נכון, כתב יד מסורבל ויכולת לבטא מחשבות בכתב.
אנשים עם הפרעה זו מתקשים בארגון אותיות, מספרים ומילים בשורה או בדף, וכתוצאה מכך סובלים מקשיים נוספים כגון קשיי ראייה מרחבית, המתבטאים בקושי של עיבוד מה שהעין רואה; וקשיי עיבוד שפה, המתבטאים בקשיים בעיבוד מה שהאוזן שומעת.
בדומה ללקויי למידה אחרים, דיסגרפיה היא בעיה לכל החיים, אם כי ביטוייה עשויים להשתנות עם הזמן. תלמיד עם הפרעה זו יכול להפיק תועלת מהתאמות מסוימות בסביבת הלמידה שלו, ולקבל תרגול נוסף ללמידת הכישורים הדרושים על מנת להתגבר על ההפרעה.
כתב יד שאינו אסתטי או מובן אינו מעיד על הפרעה זו. זוהי הפרעה הקשורה לעיבוד, והקשיים משתנים לאורך כל החיים. אך היות וכתיבה היא תהליך התפתחותי, ילדים עם הפרעה זו מתקשים תחילה במיומנויות כתיבה וחשיבה, כמו גם מקשיים חופפים הכרוכים בהצבת רעיונות על הכתב וסידור נכון של אותיות ומספרים.
שיטות טיפול
קיימות שיטות רבות המסייעות לילדים עם דיסגרפיה להצליח בלימודים ובחיים. בדרך כלל נחלק הטיפול לשלוש קטגוריות עיקריות:
הסתגלות – מתן חלופות להבעה בכתב.
שינויים – מתן משימות ותרגילים המסייעים למזער או למנוע את חולשת הכתיבה וסידור נכון של האלף בית והמספרים על הנייר.
תיקון – מתן הדרכה לשיפור מיומנויות כתב יד ויכולת כתיבה.
כל שיטת טיפול צריכה להילקח בחשבון כאשר מתכננים הדרכה ותמיכה לילד עם קשיים אלו. הטיפול צריך להינתן על ידי מומחים ללקויי למידה ובני משפחה.
איך נדע איזה טיפול הכי מתאים?
מציאת השיטה היעילה ביותר לטיפול מורכבת מתהליך התנסות בשיטות השונות וגילוי השיטה שעובדת באופן הטוב ביותר.
למרות שמורים נדרשים לבצע "התאמות סבירות" לילדים עם לקויי למידה, הם עשויים שלא להיות מודעים לאופן השיטה שתסייע לילד. לכן יש ללמד אותם על ההפרעה ולהסביר להם את האתגרים העומדים בפני הילד כתוצאה מלקוי למידה זה.
ניתן ללמד ילדים עם דיסגרפיה להתגבר על חלק מהקשיים עם הבעה בכתב וסידור מספרים, בדרכים הבאות:
כתיבה מוקדמת
יש להיות סבלניים וחיוביים, ולעודד את הילד לתרגל כתיבת אותיות ומספרים באופן נכון, תוך מתן שבחים למאמציו. כתיבה נכונה כרוכה בזמן ותרגול.
אמצעי כתיבה מתאימים
יש להשתמש במחברות בעלות קווים ומשבצות המסייעות לילד, מבחינה חושית, לכתוב אותיות ומספרים בתוך הקווים. מומלץ אף לנסות עטים ועפרונות שונים עד למציאת כלי הכתיבה הנוח ביותר.
תרגול
יש לתרגל כתיבת אותיות ומספרים באוויר, עם תנועות יד גדולות, כדי לשפר את הזיכרון המוטורי של צורות חשובות אלו. ניתן אף לתרגל אותיות ומספרים בתנועות קטנות יותר של היד או האצבע.
טכניקות חושיות
ניתן להשתמש בטכניקות רב חושיות ללמידת אותיות, צורות ומספרים. לדוגמה, דיבור דרך רצפים מוטוריים תוך הדגשת מילים, אותיות ומספרים.
עידוד להזדמנויות כתיבה
מומלץ לעודד את הילד לכתוב בזמנים שאינם מאופיינים במתח, כגון כתיבת מכתבים או כתיבת יומן אישי.
במהלך שיעורים בכיתה
על המורים להבין כי עליהם לאפשר לילדים עם קשיי כתיבת אותיות ומספרים, זמן רב יותר לביצוע משימות כתיבה.
סדר וניקיון
יש להציב את הדגש על סדר וניקיון של איות, כתיבת מספרים הממוקמים נכון בטורים, הקפדה על דקדוק וארגון נכון של רעיונות. יחד עם זאת, אין לשפוט את הילד על חוסר סדר וניקיון הקשורים לאיות.
כתיבה יוצרת
מומלץ ללמד את הילד סוגי כתיבה שונים כגון כתיבה אישית, סיפורים קצרים, שירים ועוד.
הגהה. יש ללמד את הילד להגיה את עבודתו לאחר הכתיבה, על מנת שילמד לזהות את הטעויות.
כתיבה הדרגתית
יש להניח לילד להשלים משימות כתיבה בצעדים קטנים ולא במהירות ובבת אחת.
ראו גם:
4 טעויות נפוצות שעושים הורים לילדים דיסלקטים