הפרעות קשב וריכוז ללא היפראקטיביות

9910609_xxlהפרעת קשב והיפראקטיביות (AD/HD) היא הפרעה נפשית נפוצה המתאפיינת בבעיות קשב, אימפולסיביות או היפראקטיביות. מבוגרים הסובלים מבעיות משמעותיות של חוסר תשומת לב, אך מפגינים מעט תסמינים של היפראקטיביות, או שאינם סובלים כלל מהיפראקטיביות, חווים בעיקר את תת ההפרעה, הנקראת ADD, כלומר, הפרעת קשב וריכוז ללא היפראקטיביות.

ליקויים בתחומי ביצועים מוחיים, כגון עבודת זיכרון מילולי ושאינו מילולי, ויסות עצמי, מוטיבציה ויכולת תכנון, מצביעים על הפרעות קשב וריכוז. מבוגרים הסובלים מהפרעות אלו ללא היפראקטביות, מתקשים בשמירה על קשב ומיקוד, אך מסוגלים להשתמש טוב ביכולת עבודת הזיכרון וויסות התחושות. הם מתקשים יותר בארגון ותעדוף משימות.

הגורמים להפרעת קשב וריכוז ללא היפראקטיביות

מצב זה עלול להיות תורשתי לעיתים קרובות. קיים בסיס גנטי ונוירוביולוגי להפרעות קשב וריכוז. בדרך כלל, מבוגרים עם בעיות אלו, מתחילים לפתח אותן בתקופת הילדות, וההפרעה מלווה אותם עד הבגרות. הדבר נכון במיוחד לנערות ונשים עם הפרעת קשב וריכוז ללא היפראקטיביות.

נשים עשויות להיות שקטות ופסיביות יותר מאנשים שאין להם את ההפרעה. הן אינן מאובחנות עד שאחד מילדיהן מאובחן עם הפרעת קשב וריכוז, ואז הן עשויות לזהות דמיון בדפוסי התנהגותן ופונות לקבלת סיוע מקצועי. מדענים סבורים כי גם גורמים תזונתיים וסביבתיים משמעותיים להפרעות אלו.

תסמינים

בהתאם למדריך לאבחון של האגודה הפסיכיאטרית האמריקנית, קיימים תשעה תסמינים הקשורים בבעיות חוסר תשומת לב. למרות שכמעט כל אדם חווה חלק מבעיות אלו בזמנים שונים, אנשים עם בעיות קשב חווים לפחות שישה מתוך תשעת התסמינים וחווים קשיים משמעותיים בחיי היומיום שלהם בגללם. תסמינים אלו עלולים לגרום לשיבושים בלימודים, בעבודה, במשפחה או במסגרות חברתיות.

התסמינים כוללים:

  • קושי בשמירת תשומת לב בעבודה או בפעילויות חברתיות.
  • חוסר הקדשת תשות לב לפרטים או ביצוע טעויות רשלניות בעבודה, בלימודים או במשימות אחרות.
  • קשיים בארגון מטלות או פעילויות.
  • דעה מוסחת בקלות באמצעות גירויים חיצוניים.
  • חוסר יכולת לעקוב אחר הוראות, או חוסר הצלחה בהשלמת משימות בעבודה, בלימודים, או במטלות או פעילויות אחרות, למרות שהאדם עם ההפרעה מבין את מה שמצופה ממנו.
  • שכחה בעת ביצוע מטלות שגרתיות.
  • איבוד החומרים הדרושים להשלמת משימות או פעילויות.
  • חוסר הקשבה גם כאשר מדברים אליו ישירות.

מבוגרים החווים בעיות חמורות או כרוניות עקב שישה או יותר מתסמינים אלו, ואינם סובלים מתסמיני היפראקטיביות או אימפולסיביות, חווים הפרעת קשב ללא היפראקטיביות. מצבים פסיכולוגיים אחרים, כגון דיכאון או חרדה, עלולים אף הם ללוות הפרעה זו.

אבחון הפרעות קשב וריכוז ללא היפראקטיביות

לא קיימת בדיקה רפואית או גנטית לאיתור בעיות קשב וריכוז. רופא או פסיכולוג קליני מעריך את האדם על מנת לספק את האבחנה. הרופא או איש מקצוע מתחום בריאות הנפש יערוך ראיון אבחון על מנת לקבל היסטוריה מפורטת לגבי העבר ודפוסי ההתנהגות הנוכחיים. הראיון יכלול שאלות לגבי התפקוד בבית, בלימודים ובעבודה. גם בני המשפחה או חברים קרובים עשויים להתראיין על מנת לספק מידע נוסף.

המטופל נשאל אודות ההיסטוריה הרפואית המשפחתית שלו, ויתכן שיעבור בדיקה גופנית על מנת לשלול מצבים רפואיים אשר עלולים לגרום לתסמינים זהים לאלו של הפרעות קשב וריכוז. סוגי מבחנים פסיכולוגיים אחרים מבוצעים על מנת לשלול קיום של מצבים משותפים, כגון חרדה או דיכאון.

על מנת להיות מאובחן בהפראות קשב וריכוז ללא היפראקטיביות, אדם צריך לחוות פגיעה משמעותית לפחות בשני תחומי חיים עיקריים, לדוגמה, העבודה, הלימודים או הבית. בעיות משמעותיות כגון אובדן עבודה עקב תסמיני חוסר תשומת לב, סכסוך מוגזם במערכות יחסים או גירושין, בעיות כלכליות אשר נגרמות באמצעות ארגון לקוי או חוסר הצלחה לשלם חשבונות בזמן, הן חלק מהדוגמאות הדרושות לאבחון.

מספר הפרעות רפואיות, כגון התקפים או בעיות בבלוטת התריס, עלולות לגרום לתסמינים זהים להפרעות קשב וריכוז, ולכן יש צורך בשלילת מצבים רפואיים.

טיפול בהפרעות קשב וריכוז ללא היפראקטיביות

מצב זה יכול להיות מטופל בהצלחה, וקיימות מספר גישות שונות לטיפול במבוגרים, בדרך כלל, שילוב טיפול תרופתי וטיפול התנהגותי מניב את התוצאות הטובות ביותר.

גישת טיפול התנהגותי

משמש לטיפול במבוגרים עם בעיות חוסר תשומת לב. הטיפול מסייע להם לזהות התנהגויות בעיתיות וליצור וליישם שיטות לשינוי ההתנהגות והשגת מטרות רצויות. זוהי גישת טיפול קלאסית שמטרתה שינוי דפוסי התנהגות באמצעות חיזוק התנהגויותר ויות על ידי תגמולים או תמריצים.

טיפול התנהגותי קוגנטיבי מתמקד בדפוסי ההתנהגות הנוכחיים של המטופל, בניגוד לטיפול הפסיכואנליטי המסורתי. הוא נועד להצביע על מחשבות אוטומטיות או שאינן הגיוניות, אשר עלולות לגרום להתנהגות שלילית, ולהחליפן במחשבות והתנהגויות חיוביות. תכניות אלו פותחו על מנת לשפר את ההתמודדות העצמית.

טיפול קבוצתייעיל למבוגרים עם הפרעות קשב וריכוז ללא היפראקטיביות, במיוחד לנשים.

אימון – גישה זו הפכה לפופולארית יותר בשנים האחרונות. מאמנים מסייעים לאנשים עם הפרעות קשב וריכוז להתמודד עם אתגרי חיי היומיום באמצות מתן משוב, המלצות ועידוד. הם מציעים אף פתרונות מעשיים לטפל בבעיות מסוימות, כגון ניהול זמן וארגון, ומסייעים לאנשים להשיג את מטרותיהם.

טיפול תרופתי

תרופות מרשם המשמשות לטיפול בהפרעות קשב וריכוז בקרב ילדים, בדרך כלל יעילות עבור רוב המבוגרים החווים הפרעות אלו ללא היפראקטיביות. יחד עם זאת, מינון ותדירות התרופות מותאמים באופן אישי על פי הצרכים והמאפיינים של ההפרעה ושל התרופה. סוגי התרופות העיקריים הנקבעים להפרעות אלו הם חומרים מעוררים ותרופות נוגדות דיכאון. הן משפיעות על נוירוטרנסמיטורים אשר שולחים אותות לתאי מוח.

תרופות נוגדות דיכאון – כגון תרופות טריציקליות, מעכבי מונואמין אוקסידאז, מגבירות את רמות הנורפינפרין במוח והן בעלות השפעה חיובית על תסמיני הפרעות קשב וריכוז.

דילוג לתוכן