איך אפשר להתנהל עם ADHD?

איך אפשר להתנהל עם ADHD?הקביעה השרירותית המטלטלת ביותר המשפיעה על ילדים או מבוגרים הסובלים מ-ADHD (הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות), היא שהפרעה זו אינה אמיתית. אך מבחינת אנשים רבים המאובחנים עם ההפרעה, התסמינים אמיתיים לחלוטין ופוגעים בהתנהלותם בחיי היומיום, כמו גם בבני משפחותיהם ויחסים חברתיים.

אך החדשות הטובות הן שניתן להתנהל עם ADHD וליהנות מחיים תקינים ואפילו יצירתיים, למרות שהגורמים הם שיבושים מוחיים. מאמר זה מסביר את ההבדל בין "שליטה" ל"ניהול", וכיצד לתעל את תסמיני ההפרעה לטובת חיים פוריים, תוך גילוי וניצול כישרונות מפתיעים. והחדשות הטובות באמת הן שניתן להשיג את הכלים להתנהלות עם ADHD, גם ללא תרופות.

עניין של הגדרה

אם מגדירים שליטה כבעלת כוח על משהו, במקרה זה, תסמיני ADHD, ניתן להפחית את ההשפעות. מאפיינים כגון אימפולסיביות, חוסר תשומת לב, העדר רגיעה, וחוסר יכולת להתמקד במשימות היומיומיות, הם התסמינים המהותיים בהפרעה זו ומשפיעים באופן נרחב על החיים.

אך אין לבלבל שליטה עם ניהול ADHD. בהתאם להגדרה, אדם הסובל מהפרעה זו אינו מסוגל לשלוט על האופן שבו מוחו מתפקד, ואינו מסוגל "לכבותו".

הפרעה זו היא מצב נוירוביולוגי, המשפיע על החיווט והכימיקלים של המוח, באופן שאינו ניתן לשינוי. המיומנויות ומנגנוני ההתמודדות עליהם עובדים הסובלים מההפרעה ובני משפחותיהם, אינם מהווים שליטה על ADHD, אלא מסייעים לנהל אותה.

ADHD: התנהלות אינה שליטה

כשמקלידים "התנהלות" בגוגל, מופיעה הגדרה נפלאה שנראית מתאימה לחלוטין למצב: "להצליח לשרוד ולהתמודד".

מטרת ההורים לילדים עם ADHD היא להעניק להם את היכולת להתנהל עם הפרעתם באמצעות חינוך, מודעות עצמית, שיטות סיוע עצמי, תרופות, וכל המיומנויות האחרות המסייעות להם לשפר את התסמינים המוחיים. השאיפה היא לסייע להם לשרוד, להתמודד, ומעבר לכך, לפרוח.

התנהלות פירושה שילד הסובל מ-ADHD, יוכל להיכנס לחדר צפוף ורועש מבלי להיות מוצף ממבול הגירויים. היבט זה של ההפרעה אינו ניתן לשליטה, והורים חוששים שהפרעת הקשב והריכוז של הילד תשלוט על התנהגותם, ושהם יחושו מוגבלים ומבוקרים כתוצאה מתסמיניהם.

טיפול לרכישת מיומנויות

בגישת טיפול זו, הילדים לומדים שהם יכולים לתפקד למרות ההפרעה. המטרה היא ללמד אותם להיכנס לחדר הומה בביטחון, בידיעה שיש להם מספר כלים שיכולים לסייע להם. הם יכולים לעגן את עצמם במקום כלשהו המגביל את כיוון הגירויים המתקרבים, כגון פינה או קיר.

הם יכולים לפקח על רגשותיהם, ולקחת הפסקה מהפעילות כשהיא הופכת להיות מלחיצה. הם יכולים לנהל שיחה אגבית, ולדעת כיצד להשתהות לפני שהם אומרים את מה שהם חושבים, או להחליט לשמור לעצמם את תגובותיהם. מטרת טיפול לרכישת מיומנויות היא להכין את הילדים לתפקד ולהצליח בעולם, למרות השיבושים המוחיים.

מתנה עם תג מחיר כבד

אותן תכונות שעשויות להיות אכזריות ומדהימות, יכולות להיות גם יפות ומעוררות השראה. כשאימפולסיביות פוגשת חמלה, פעולות עדינות של חסד מתבצעות. כשילדים עם ADHD פעילים בתחומי אמנות, מוסיקה וכתיבה, העדר העיכובים המוחיים המשפיעים על ילדים ללא ההפרעה, מעניק להם את היכולת ליצור אמנויות מרגשות ביותר.

ילדים עם ההפרעה יכולים לחקור, לרגש ולבדר. את האנרגיה העודפת וההיפראקטיביות ניתן לתעל לפעילויות ספורט ויצירה המעניקים שחרור והקלה מלחץ התסמינים. עיסוק באמנויות מאפשר למוח היפראקטיבי לחשוב מחוץ לקופסא, ולמצוא פתרונות יצירתיים רבים לבעיות היומיום. יכולות אלו מתאפשרות כשילדים לומדים להתנהל עם מתנות אלו ולא לשלוט עליהן.

ADHD: להתנהל עם המחלה מבלי להישבר

אנשים רבים מובסים לאחר האבחון עם הפרעה זו, וסובלים מביקורות ותוכחות משפחתיות וחברתיות. לכן חשוב שלא להישבר, ולהתמודד עם ההפרעה למרות הקשיים, עד שמושגת התנהלות נאותה למרות התסמינים.

כשילד או מבוגר לומד להתנהל עם ADND, הוא מסוגל לבטא כישרונות ויכולות שמעולם לא ידע שטמונים בתוכו.

דילוג לתוכן