טיפול פסיכולוגי בלקויי למידה

טיפול פסיכולוגי ללקויי למידה

לקויות למידה הן הפרעות שמקורן בדרך כלל נוירולוגי, והן גורמות לקשיים ספציפיים או נרחבים ביכולת ללמוד, וליישם יכולות שנלמדו.

ישנם הרבה סוגים של לקויות למידה- דיסלקציה, דיסגרפיה, דיסקלקוליה, הפרעות קשב וריכוז ועוד. למרות שהליקוי בדרך כלל פוגע רק בתפקוד בבית הספר (ובמה שקשור ללימודים ומיומנויות שנרכשות בבית הספר), רבים מהילדים הסובלים מלקויות למידה חשים מצוקה גם בתחום הרגשי, ופעמים רבות יש מקום להפנותם גם לטיפול פסיכולוגי.

קשיים רגשיים של ילדים עם לקויות למידה

ילדים הסובלים מלקות למידה עשויים להיתקל כבר מגיל צעיר מאוד, אפילו בשנות הגן, בקשיים שילדים אחרים לא חווים, והם אפילו לא מבינים מדוע. ילדים אלה נוטים לחוות הרבה יותר תסכול, משום שהם לא מצליחים כמו אחרים, ולעיתים אפילו מעבירים עליהם ביקורת בשל כך, או שממש מעליבים אותם.

ילדים עם לקויות למידה עשויים להתקשות ביחס לאחרים ביצירת קשרים חברתיים, ובפיתוח מיומנויות חברתיות. כל אלה עשויים לגרום לפגיעה בדימוי ובביטחון העצמי, שבתורם משפיעים על מצב הרוח ועל רמת החרדה אותה חווה הילד.

מה עושים בטיפול פסיכולוגי?

חשוב לעשות הפרדה, ולהבין שתפקידו של המטפל או הפסיכולוג אינו לפתור את הקשיים הלימודיים של המטופל. ילדים לקויי למידה זקוקים לסיוע בתחומים הקשים להם, להדרכה ולהוראה מתקנת או משלימה. מקומו של הטיפול הפסיכולוגי הוא בסיוע בהתמודדויות הרגשיות, שחלקן נוצרות בעקבות ההתמודדות עם לקות הלמידה והשלכותיה.

הפסיכולוג עורך היכרות עם הוריו של הילד, משפחתו ואיתו. הוא מנסה לאבחן ולמפות את התמונה הרגשית שמציג הילד, את האינטראקציה שלו בתוך המשפחה והחברה, והקשיים שאיתם הוא מתמודד.

לא מחויב המציאות שתהיה בטיפול התייחסות ישירה ללקות הלמידה, משום שלא תמיד הילד מודע לקשר בין תחושותיו וקשייו הרגשיים לבין לקות הלמידה (ולעיתים גם לא קיים קשר כזה).

בתלות בגילו של הילד, בצרכיו האישיים ובצרכיו משפחתו, יוחלט האם הטיפול יעשה באופן פרטני (מטפל וילד), וילווה בהדרכת הורים נפרדת, או שהטיפול יתקיים בטכניקה דיאדית, כלומר בנוכחות אחד ההורים או שניהם בטיפול. שיטת הטיפול עצמה תלויה בסגנונו ובהעדפותיו המקצועיות של הפסיכולוג.

באיזה קשיים מטפל טיפול פסיכולוגי?

הטיפול הפסיכולוגי יתייחס לכל התכנים הרגשיים והמשפחתיים שהילד יעלה- דימוי עצמי, בושה, אשמה, חלוקת משאבי המשפחה, קנאה בין אחים ועוד.

ישנן התמודדויות שמאפיינות ילדים רבים, ללא קשר ללקות הלמידה, אך הן מקבלות משנה חשיבות ועוצמה כאשר הן נפגשות גם בקשיים הנוצרים כתוצאה מלקות הלמידה (לדוגמא- קנאה בין אחים קיימת תמיד, אך כשאחד הילדים לקוי למידה, הוא עשוי לקנא בהצלחותיו של אחיו, ואחיו עשוי לקנא בהתייחסות המיוחדת שהוא מקבל. כל אלה עשויים להוביל לעוצמות גבוהות יותר של תוקפנות וכדומה).

יתרונות הטיפול הפסיכולוגי

כאשר ילד מאובחן עם לקויות למידה, כדאי מאוד לערוך גם אבחון רגשי, ולתת את הדעת על השפעות הקשיים הלימודיים על העולם הרגשי. אבחון נכון, וטיפול מתאים יכולים לחסוך לילדים שנים של תסכול, של הבניית דימוי עצמי שלילי, של תחושות אשמה ובושה, ושל הימנעות מהתמודדויות שונות.

חסרונות הטיפול הפסיכולוגי

ישנם הורים החוששים מכך שתוטל על ילדם סטיגמה אם יפנו לטיפול פסיכולוגי. אמנם, טיפול פסיכולוגי דורש חשיפה של הילד ושל הוריו (בעיקר בפני המטפל, משום שעל פסיכולוגים חלה חובת שמירת סודיות), וכמובן נדרשת גם השקעה של אנרגיה, זמן וכסף על מנת לאפשר את הטיפול.

אך אם לוקחים בחשבון את הקשיים של הילד ומצוקותיו, ואת ההתמודדות רבת השנים שנכונה לו עם לקות הלמידה, נראה שהיתרון והרווח עולים על הקשיים.

דילוג לתוכן