4 טעויות נפוצות של הורים לילדים דיסלקטיים

טעויות נפוצות של הורים לילדים דיסלקטיםאיך נדע שקשיי הלמידה של הילד נובעים מדיסלקציה? ומדוע הורים רבים אשר מנסים לעזור לילד למעשה גורמים לו נזק? במקביל להתקדמות מערכות התמיכה עבור מאובחנים בלקויות למידה התפתחה תופעה בה לקויות שונות מקוטלגות כדיסלקציה על אף שפועל אין זה המקרה.

לקויות למידה הינן מגוונות וכוללות תופעות שונות אשר יש להתאים לכל אחת מהן טיפול וליווי ייחודיים, השם הכללי דיסלקציה אינו בא לקטלג לקויות שונות תחת אותה המטריה.

דיסלקציה הוא מונח המצביע על קושי בקריאה, אולם הוא הפך לשם "על" לבעיות שונות ויש צורך לשנות כמה מיתוסים אשר נתקבעו בחברה:

1. אם לילד יש לקות למידה הוא דיסלקטי

זוהי הטעות הנפוצה ביותר, אדם דיסלקטי הוא אדם המתקשה בקריאה, ישנן לקויות אחרות כגון קושי בכתיבה (דיסגרפיה) או קושי בחשבון (דיסקלקוליה) אשר אינן שייכות כלל לדיסלקציה. הדיסלקציה מתבטאת בקושי בזיהוי אותיות, קריאת משפטים, שיוך אותיות למילים המתאימות ועוד. הקשיים השונים בדיסלקציה מצריכים טיפול שונה המתאים ייחודית לכל קושי וכך גם בלקויות אחרות, הלקות אינה תופעה אחידה כך שיש כאלה אשר יתקשו בכתיבת מילים לא מוכרות ואחרים יתקשו בכתיבת מילים שאינן מוחשיות. יש להבדיל ולאבחן את הלקות באופן מדויק על מנת להבטיח טיפול וסיוע נכונים.

2. לקות למידה מעידה על תפקוד לקוי בתחומים אחרים

התפיסה לגבי לקויות למידה בקרב החברה אשר אינה מומחית בתחום היא כי ילד או אדם הסובל מלקויות אלה יתקשה בהכרח בתחומים נוספים בו זמנית. עובדה זו אינה נכונה בהכרח ובהחלט ייתכן כי אדם יסבול מקושי ספציפי אשר לא ניתן להסיק ממנו על קשיים אחרים ונוספים. לדוגמא ילד דיסלקטי הסובל מקושי בקריאה יכול להצטיין בחשבון ולהפך.

3. דיסלקטים מתקשים ברכישת שפה נוספת

תפיסה רווחת אומרת כי ילד אשר אובחן כדיסלקטי ואשר מתקשה בשפה העברית בהכרח יתקשה ברכישה ולמידה של שפה אחרת ואולי עדיף שלא לנסות וללמד אותו שפה נופת אשר תעמיס עליו עוד יותר במיוחד מבחינת למידה של קרוא וכתוב של שפה זרה.

אולם העובדות מצביעות דווקא על תופעה הפוכה כאשר חלק מהילדים דווקא ימצאו את רכישת השפה הנוספת כקלה יותר מאשר למידת קרוא וכתוב בעברית, לכן חשוב לעודד את הילד אשר גם אם מתקשה באופן ספציפי בלמידה של השפה העברית דווקא לנסות וללמוד שפה נוספת אשר קליטתה באופן תקין תקל עליו ותבנה בו ביטחון עצמי, כך הילד יוכיח לעצמו ולסביבתו כי הוא אכן מסוגל, זהו חיזוק חיובי בונה אשר נחוץ ומועיל לילד.

קושי אופייני בדיסלקציה הוא שיכול אותיות אשר בא לידי ביטוי במיוחד בעברית, לעומת זאת באנגלית התופעה כמעט ואינה באה לידי ביטוי משום שבאנגלית ישנן מעט מילים העלולות לגרום להתבטאותו של קושי זה. מניעה מילד דיסלקטי אפשרות ללמוד קרוא וכתוב באנגלית היא עוול לילד ועלולה למנוע ממנו רכישת שפה שימושית אשר סיכויי הצלחתו בלימודה הם גבוהים ביחס לעברית.

4. דיסלקציה היא תופעה מולדת

ברוב המקרים דיסלקציה קשורה בהיבט מולד והתפתחותי, אולם ישנם מקרים בהם הלקות נרכשת ואף ישנם מקרים בהם היא נגרמת כתוצאה מפגיעות ראש או אירוע מוחי אשר עלול לגרום בעתיד לדיסלקציה, דיסגרפיה או לשילוב של השניים. דוגמא לכך היא מטופל אשר עבר תאונת דרכים וגילה כעבור כמה ימים כי הוא אינו מצליח לקרוא ולכתוב, לאחר בדיקה נמצא דימום מוחי באזור האחראי על הקריאה. לולא התגלתה תופעת הדיסלקציה לא היה מאובחן כלל הדימום משום שלא היו כל סימנים אחרים המצביעים עליו.

דילוג לתוכן