מחקר: הקשר בין לידה מוקדמת לסיכון ללקויות קשב

לידה מוקדמת והסיכון ללקויות קשבהקשר בין לידה מוקדמת משמעותית לבין הסיכון הגבוה יותר להפרעות קשב וריכוז מוכר וידוע בקרב אנשי המקצוע בתחום.

מחקרים שנעשו בשנים האחרונות מצאו כי גם לידה שמתרחשת זמן קצר לפני המועד, בשבוע ה- 37-38 להיריון מעלה את הסיכון לפיתוח הפרעות קשב וריכוז הכוללים גם היפראקטיביות, וזאת בנוסף לסיבוכים נוספים הקשורים בהתפתחות ובגדילה שיכולים להיות.

ממצאי מחקרים שנעשו בנושא

הקשר בין לידה מוקדמת והסיכון להפרעות שב וריכוז נבדקו במספר מחקרים ברחבי העולם:

  • המחקר השבדי: במחקר זה שפורסם בשנת 2011 נמצא שככל שתהיה הלידה מוקדמת יותר כך עולה הסיכון לפתח הפרעות קשב וריכוז: הסיכון בלידה בשבועות 23-28 גדול פי 2.1 ובשבוע 37-38 אמנם הסיכון קטן משמעותית אך עדיין גדול יותר מלידה במועד.
  • המחקר הפיני: במחקר זה נבדקו מעל 10,000 ילדים ילידי 1991-2005 עם הפרעות קשב וריכוז לצד מעל 38,000 ילדים ללא הפרעות קשב וריכוז שהיוו קבוצת ביקורת. נבדקו פרטים נוספים כמו מועד הלידה ומשקל היילוד בזמן הלידה. לא נכללו במחקר ילדים שאובחנו עם הפרעות קשב וריכוז עד גיל שנתיים או ילדים עם פיגור שכלי משמעותי. מחקר זה תומך בממצאי המחקר השבדי ומצא שהסיכון גדל ככל שהלידה מוקדמת יותר. בממצאי המחקר נלקחו בחשבון נתונים נוספים כמו מצב סוציואקונומי, האם האם עישנה בזמן ההיריון, גיל האם בזמן ההיריון והאם ידוע על הפרעות פסיכיאטריות במשפחה. כאן נמצא קשר הדוק אף יותר בין לידה מוקדמת להפרעות קשב וריכוז: לנולדים בשבוע 25 נמצא סיכון של פי 5.7 לאבחון הפרעות קשב וריכוז בהמשך, לנולדים בשבוע 30 הסיכון הוא פי 3.55, לנולדים בשבוע 35 הסיכון גבוה פי 1.41 ולנולדים בשבוע 37 סיכון גבוה פי 1.31 ואפילו הנולדים בשבוע 38 נמצאים בסיכון גבוה יותר גם אם במעט: פי 1.12.
  • מחקר אמריקאי: מחקר משפורסם בכתב העת של האקדמיה האמריקאית לפסיכיאטריה לילד ולמתבגר מצא גם הוא שישנו קשר בין לידה מוקדמת להפרעות קשב וריכוז עם רכיב של היפראקטיביות. נמצאו בקרב אותם מתבגרים סימפטומים וליקויים כמו חוסר תשומת לב לפרטים, קושי בהכנת תגובה ובעיכוב תגובה ושליטה עצמית. נמצא שמתבגרים עם ADHD שנולדו לפני המועד מתקשים יותר בהכנת התגובה ושליטה עצמית ממתבגרים עם ADHD שנולדו במועד, וככל שמועד הלידה מוקדם יותר כך הקשיים משמעותיים יותר. יש לציין שמחקר זה קטן בהרבה מהמחקרים הקודמים מבחינת מספר הנבדקים.

משקל הלידה כגורם לעליה בסיכון להפרעות קשב

מעבר למועד הלידה, גם משקל הלידה מהווה גורם המעלה את הסיכון להפרעות קשב. משקל נמוך ביותר מ- 2 סטיות תקן בהשוואה למשקל הנחשב לתקין באותו שבוע לידה העלה את הסיכון להפרעות קשב וריכוז פי 1.8. גם משקל גבוה ביותר מ- 2 סטיות תקן מעלה את הסיכון אך במידה פחותה, בערך פי 1.2 ממשקל תקין.

מדוע ישנו קשר בין לידה מוקדמת להפרעות קשב וריכוז?

ככל שהיילוד נולד מוקדם יותר הוא רגיש יותר לזיהומים, המערכת החיסונית שלו חלשה יותר והוא עלול להיות חשוף יותר ללחץ. בנוסף, לידה מוקדמת או משקל נמוך עשויים ליצור הפרעה בהתפתחות תקינה של המעטפת המוחית ולהעלות את הסיכון להפרעות קשב וריכוז בהמשך.

מסקנות המחקרים

החוקרים מציינים שחשוב לקחת בחשבון את נושא הסיכון להתפתחות הפרעות קשב וריכוז ככל שהלידה מוקדמת יותר. על ההורים להיות מודעים לעליה בסיכון ולהיות עירניים להתפתחותו של הילד.

אמנם בגילאים מוקדמים האבחון קשה יותר אך במקרים בהם הפרעות הקשב והריכוז או ההיפראקטיביות בולטים ניתן לאבחן. מערכת הבריאות צריכה לבוא לקראת הורים אלה ולאפשר אבחון מוקדם לילדים שנולדו מוקדם מהמועד, במיוחד בפער משמעותי.

דילוג לתוכן