מיזם 'מוח מצויין' ללקויות למידה

מיזם 'מוח מצויין' ללקויות למידהמיזם טכנולוגי וחברתי חדש מציע לתלמידים עם לקויות למידה ובעיות קשב וריכוז חלופה לטיפול התרופתי. המיזם בשם 'מוח מצויין' מאפשר לתלמידים הזקוקים לסיוע וחיזוק לאמן את יכולות הריכוז שלהם בעזרת תוכנה במקום הצורך ליטול ריטלין, על פי יוזמי המיזם מדובר בשיטה המהווה אימון "חדר כושר" של ממש למוח.

חזרה ללימודים – הקלה לצד חשש

עם סיומו של החופש הגדול והחזרה למסגרות הלימודיות ישנה הקלה שבחזרה לשגרה המלווה גם בחששות ובמיוחד בקרב הורים לילדים עם בעיות קשב וריכוז אשר חוזרים להתמודדות לא פשוטה על מנת להיות חלק מהמערכת אשר לא תמיד מעניקה להם מענה לצרכים המיוחדים שלהם.

לתוך החלל הזה נכנס המיזם הטכנולוגי חברתי במטרה להעניק לילדים חלופה לריטלין אשר עוד ועוד תלמידים הפכו לתלויים בו והוא למעשה התשובה היחידה וברירת המחדל לכל מי שסובל מלקויות למידה.

המיזם החדש יוצר חלופה תוך אימון של יכולות הילדים הלוקות בחסר בדגש על קשיי קשב וריכוז וזאת באמצעים טכנולוגיים בשיטת נוירו פידבק. האימון מועבר בבתי הספר ואינו כרוך בעלות לא של המוסד החינוכי ולא של הילד ובמהלכו מוצגת רמת הריכוז של הילד בזמן אמת מה שמאפשר לו ללמוד ולרכוש כלים כיצד להתרכז. התוכנה מתאימה לצעירים ולמבוגרים ותלמידים אשר חוו את השימוש בה ממליצים על תכנית האימון בחום.

טכנולוגית נוירו פידבק

יזם הפרויקט הוא עופר לידסקי ומטרת העל שלו היא ליצור מיזם קהילתי תוך הסתייעות בטכנולוגית נוירו פידבק אשר עשויה להוות בשורה לילדים הסובלים מלקויות למידה ולאפשר השתלבות טובה יותר במערכת החינוך. הטכנולוגיה נמצאת כבר בשימוש ברחבי העולם והיא מבוססת על מחקרים משמעותיים.

גם בארץ קליניקות משתמשות בנוירו פידבק במטרה לאמן את המטופל להגיע ליעד ולתוצאה הרצויה בעזרת פידבק חיובי. המיזם מושתת על תוכנה ותכנית אימונים פשוטה ונגישה לתלמידי מערכת החינוך והוונה להפוך את היוזמה לפרויקט לאומי. המיזם פותח בשיתוף של אוניברסיטת בר אילן ובסיוע של חברות סטארט אפ בתחומי המציאות המדומה והסייבר.

עם התקדמות הפרויקט, הבין הוגה הרעיון, לידסקי כי ההשקעה הכספית צפויה להיות גדולה מכפי שצפה ולכן יש צורך להפוך אותה למסחרית, לכן הפרויקט חולק לתכנית הפועלת בבתי הספר על ידי עמותת "מקשיבים מחדש" ומועברת על ידי מדריכים בבר אילן בהתנדבות ולזרוע ולחברה מסחרית הקרויה "מוח מצויין" אשר אחראית על פיתוח הפלטפורמה ועושה מאמץ על מנת לפרוץ לשווקים ברחבי העולם.

אופן הפעולה

התוכנה מהווה חלק מערכה הכוללת חיישן אשר מוצמד למצח והוא זה שמודד את הפעילות המוחית ונותן פידבק חיובי בצורת ניקוד כאשר הילד מרוכז וכאשר הילד מאבד ריכוז הוא מפסיק לצבור נקודות. החלק השני של הערכה כולל תכנית אימונים הבנויה מעשרה משחקים באורך של שתי דקות אשר מאמנים את יכולות הריכוז של הילד תוך שמירה על רמת העניין שלו.

החיישן קורא את התדרים במוחו של הילד ובאמצעות כוח המחשבה בלבד ניתן לשחק ולפעול תוך קבלת חיוויים קוליים וחזותיים. הערכות כיום עוד לא הגיעו לכלל בתי הספר בארץ ומי שמעוניין לרכושה באופן פרטי, יכול לעשות זאת במחיר של כ-1500 ₪ ולהתאמן על פי תכנית האימונים בביתו.

אחוזי הצלחה גבוהים

אחוזי ההצלחה של התכנית עומדים על כ-85% ומסקנות באשר ליעילות הטיפול ניתן להסיק לאחר 10 מפגשים. גם במקרים בהם אין הצלחה לטיפול, אין תופעות לוואי או נזקים. העיקרון של שיטת הנוירו פידבק דומה עיקרון הרכיבה על אופניים, תחילה הילד לומד מה עליו לעשות ואחר כך מתאמן על כך.

לאחר 30 מפגשים בני חצי שעה הילד רוכש את היכולת והמיומנות אשר נשארות אתו. מחקרים מראים כי השיטה אפקטיבית במידה לא פחותה מכל טיפול תרופתי וכי מי שסיים את תכנית האימונים הראה שיפור ניכר בהישגיו בכל המקצועות.

דילוג לתוכן