10 סימנים לכך שאתה סובל מהפרעות קשב וריכוז

10 סימנים לכך שאתה סובל מהפרעות קשב וריכוזהפרעות קשב וריכוז הן קבוצת הפרעות התפתחותיות מהתחום הנוירולוגי, כאשר הסימנים המובהקים שלהן יכולים להיות קשיים בקשב, קשיים בריכוז, אימפולסיביות (פעולה מתוך דחף) והיפראקטיביות (פעלתנות במידה יתרה). לא כל הסימנים האלה חייבים להופיע על מנת שהאדם יאובחן בתור לוקה בהפרעות קשב וריכוז.

התופעה של ההפרעות הללו מתפתחת ברוב המקרים בחמש שנות חייו הראשונות של הילד ולא דועכת ככל שהוא מתבגר, אלא נשארת אצלו לעד. הפרעות קשב וריכוז הן ההפרעות הנפוצות ביותר בקרב ילדים בעולם המערבי של זמננו, כאשר אחוז נכבד מהאוכלוסייה העולמית לוקה בה (בין 5% ל-10%) שהם אדם אחד מתוך 14 איש שלוקים באיזושהי הפרעה מבין ההפרעות הכלולות בהפרעות של קשב וריכוז.

הפרעות קשב וריכוז מתקשרות לרוב לעולם הילדים, אך ישנם מבוגרים רבים שלוקים בהן וסובלים מהן בכל התחומים בחיים – עבודה, לימודים, פיתוח של יחסים אנושיים חדשים, זוגיות והתמודדות עצמית עם החיים שמסביב. כאשר מאבחנים אדם כלוקה בהפרעות קשב וריכוז, ניתן לתת טיפול מתאים ובכך לעזור לו להתמודד עם כל הבעיות שישנן.

10 סימנים להפרעה

להפרעות קשב וריכוז ישנם 10 סימנים, שבמידה ואחד מהם או יותר מתגלים כדאי לפנות לאיש מקצוע לשם אבחון כדי לקבל טיפול מתאים. הפרעות קשב וריכוז מופיעות בצורות שונות אצל אנשים וילדים שונים, ולכן לא תמיד יופיעו כל עשרת הסימנים להפרעה. יהיו כאלה שאצלם יופיעו חלק מהסימנים ויהיו כאלה שאצלם יופיעו כולם. הנה רשימת 10 סימנים לכך שאתה סובל מהפרעות קשב וריכוז:

  1. אי יכולת לשמור על קשב: כדי לדעת אם הקושי הזה מלמד על הפרעות קשב וריכוז צריך לשים לב היטב לפעילות שלך ולראות אם כעבור מספר דקות של פעילות מסוימת היא מתחילה להימאס עליך, אתה משתעמם ומחפש גירויים במקומות אחרים.
  2. קשיים בשמירה על קשר עין: אם אתה מרגיש שאתה מתקשה לשמור על קשר עין רציף לאורך כל השיחה, סימן שאתה סובל מהפרעת קשב וריכוז. קושי זה נובע מהעובדה שילדים ואנשים עם הפרעות כאלה הם היפראקטיביים ולא יכולים להתרכז בדבר אחד זמן רב, מה שגורם להם להיות בתנועה רוב הזמן ומתקשים להישאר במצב סטטי ולשמור על קשר עין.
  3. הסחות דעת: אם אתה סובל מהפרעות קשב וריכוז, ודאי תשים לב לעובדה שכל הסחת דעת הכי קטנה (מראות צבעוניים מסביב, צלילים חזקים ופתאומיים ועוד) מקשה עליך לשמור על אדישות ואתה מאבד את הקשב שלך לפעולה המסוימת אותה ביצעת.
  4. נמצאים בתנועה מתמדת: אם אתה מבחין בכך שלאורך כל היום אתה כמעט לא עוצר לנוח אלא נמצא בתנועה מתמדת, יכול להיות שאתה סובל מהפרעת קשב וריכוז שכוללת גם היפראקטיביות.
  5. שמירה על קשב מול דברים מעניינים: אנשים שסובלים מהפרעות קשב וריכוז מסוגלים לשמור על עניין וקשב רב כלפי דבר שמעניין אותם במיוחד. אם אתה מבחין שאתה מתמקד מאוד בדבר אחד וכל מה שקורה מסביבך כאילו לא קיים באותו רגע, יכול להיות שיש לך הפרעת קשב וריכוז.
  6. חוסר עניין בחיבוקים: בעיות חברתיות הן אחד מהסימפטומים הידועים של הפרעת קשב וריכוז. אנשים בעלי הפרעות אלו בדרך כלל לא נוטים להראות חיבה מיוחדת באמצעות מגע.
  7. אימפולסיביות: אם אתה נוטה לפעול באופן מסוים מבלי לחשוב על הדבר קודם לכן, סימן שאתה פועל מתוך אימפולסיביות. אם אתה לוקח סיכון מיותר בפעולות מסוימות, דע שיש לך בעיה של שליטה על הדחפים שלך, מה שמאפיין הפרעות קשב וריכוז.
  8. קושי להירגע: אם אתה לא מסוגל להירגע בקלות ובמהרה מדברים שמלהיבים אותך, כמו שאנשים אחרים נרגעים, סימן שאתה סובל מהפרעת קשב וריכוז.
  9. חוסר בשעות שינה: אדם בעל הפרעות קשב וריכוז ישן פחות מדי שעות בלילה מכיוון שחלק מאזורי המוח אשר אחראיים על קשב וריכוז, אחראיים גם על מנגנוני השינה. חוסר בשעות שינה גורם לפחות אנרגיה לצורך התמקדות בדברים ולקשב.
  10. נטייה להיפצע: אנשים שסובלים מהפרעות קשב וריכוז מתקשים לתת תשומת לב מלאה לדברים שונים ולא פעם נתקלים בחפצים או באנשים ונפצעים.

דילוג לתוכן