פסיכומטרי לליקויי למידה

פסיכומטרי ללקויי למידההתנאים, החוקים והכללים לכל מסלולי הפסיכומטרי השונים נקבעים על ידי גוף שנקרא המרכז הארצי לבחינות והערכה. גוף זה ראה לנכון לתת מענה מקל לאנשים בעלי מוגבלויות, באם הן פיזיות או מאובחנות כליקויי למידה מוכחות.

פסיכומטרי הוא כלי שעוזר למוסדות אקדמאיים לעשות סינון במועמדים למקצועות השונים. לכל מקצוע נלמד יש תנאים מסוימים לקבלה ותנאי אחד קריטי במיוחד הוא הציון בפסיכומטרי.

מבחן הפסיכומטרי מייצג את סרגל האחידות לשם ניתוח תוצאות בעת הקבלה למוסד להשכלה גבוהה. הסיבה לכלי זה היא ייצוג הוגן של כל מועמד ללא שימת דגש או ערך על רקע סובייקטיבי אחר מלבד הציון שקיבל כמו עיר מגורים, מוצא, גזע ודת, כך החוגים השונים קובעים את הקריטריונים לקבלה או אי קבלה של סטודנטים לעתיד באותו מוסד.

קריטריונים לקבלת הקלות בפסיכומטרי אינם יהיו אותם קריטריונים לקבלת הקלות בבחינות הבגרות – האבחונים הם שונים וצריכים להיות בתוקף. כמו כן, המרכז הארצי לבחינות והערכה לא רואה לנכון לתת תוקף להקלות לנבחנים בעלי בעיות שונות שאינן מאובחנות כליקויי למידה באם הם רגשיים, על רקע כלכלי, רקע סביבתי ועוד.

בנוסף, אנשים הסובלים משגיאות כתיב ודיסלקציה לא מקבלים הקלות, מאחר והמבחן מורכב משאלות אמריקאיות בשונה משאלות פתוחות שמצריכות כתיבה נכונה.

אבחון לקויי למידה

אבחון הוא כלי ניתוחי שנועד לתת מענה לאנשים הסובלים מלקויות למידה. עם השנים נהייתה מודעות גדולה יותר ויותר לאנשים הסובלים מלקויות למידה והחלו לפתח דרכים לזהות לקויות אלה בטרם עת, בכדי למנוע פגיעה באורך חייהם של אותם אנשים וקידומם בחיים.

עצם העובדה שאנשים אלה סובלים מלקויות למידה לא אומרת שהם אינם יכולים ללמוד או אינם ראויים ללמוד, אך הם זקוקים לתנאים מקלים בכדי לממש את הידע שלהם במבחנים. יש כמה סוגי אבחון, כאשר כל אבחון בודק תחום אחר של לקות למידה.

אבחון לצורך קבלת הקלות בפסיכומטרי כולל בתוכו אבחון מקיף במיוחד לשם ניתוח על פי החוקים של המרכז הארצי לבחינות והערכה. באבחון זה נבדקות מיומנויות רלוונטיות לשם צליחת המבחן הפסיכומטרי.

הקלות במבחן פסיכומטרי

לקוי למידה יקבל הקלות במבחן הפסיכומטרי, רק באם הנבחן יגיש את כל הטפסים הדרושים להוכחה שאכן הנבחן הניגש לבחינה סובל מלקויי למידה או נכות כלשהי ( שלרוב מאובחנת על ידי ועדה רפואית). האישורים הנדרשים לשם קבלת הקלות הם המצוינים להלן:

  • באם הנבחן אובחן גם בבית הספר על ידי איש מקצוע, יש להגיש אבחונים אלה לצד אבחון מעודכן (לאחר גיל 16 ולאחר שנת 2000), שיתקבל רק אם האבחון נעשה על ידי איש מקצוע מוכר שמוסמך לאבחן ליקויי למידה. על המאבחן להיות מהוקצע באבחון מבוגרים. על האבחון להיות אך ורק בשפת האם של הניגש לבחינה.
  • המאבחן המקצועי צריך למלא טופס שנקרא "שאלות למאבחן"
  • על הנבחן למלא טופס שנקרא  "שאלון לנבחן"

במידה וההקלות לפסיכומטרי יהיו על סמך נכות פיזית, הטפסים שיש להביא הם שונים והם המצוינים להלן:

  • על הנבחן למלא טופס שנקרא "שאלון לנבחן"
  • יש לצרף טופס עם אבחון מעודכן על ידי רופא מקצועי או מומחה לסוג המגבלה הפיזית המדוברת כגון:  אורטופד, פיזיולוג, כירורג וכדומה.
  • על הרופא או מומחה למלא טופס שנקרא "שאלון לרופא".

במידה והנבחן מעוניין לקבל הקלות על סמך הפרעות קשב וריכוז, עליו להביא עימו אבחון שונה. האבחון חייב להיעשות על ידי מאבחן מקצועי שמהוקצע בתחום הקשב והריכוז בו הנבחן לוקה כמו נוירולוג, פסיכולוג קליני ופסיכיאטר. על האבחון להיות מעודכן. כמו כן חלה חובה לתת הוכחה שהאבחון נעשה על התחום הספציפי של בעיית הקשב והריכוז המדוברת של הנבחן.

מאמרים נוספים בנושא:
חרדת בחינות
הטבות ללקויי למידה

דילוג לתוכן