זכויות בבית הספר לילדים עם הפרעות קשב

זכויות בבית הספר לילדים עם הפרעות קשבילדים ובני נוער הסובלים מהפרעות של קשב וריכוז מתקשים להתרכז לאורך זמן ודעתם מוסחת בנקל.

ילדים כאלה יכולים להיות מאופיינים בקושי לשמור על סדר לארגון, התמקדות בגירויים מפריעים המגיעים מהסביבה, רמה גבוהה של שכחנות ועוד.

בזכות השיפורים ביכולת האבחון ניתן כיום לסייע להרבה יותר ילדים שבעבר היו נופלים בין הכיסאות, לא מגיעים להישגים לימודיים ולעיתים גם נפלטים ממערכת החינוך. כיום, יש לילדים בעלי הפרעות קשב לא מעט זכויות בבית הספר, לצד זכויותיהם בתחום האבחוני והטיפולי.

חינוך רגיל או חינוך מיוחד

הפרעות של קשב וריכוז כוללות בתוכן מגוון רחב של קשיים. בנוסף, יש הבדלים ניכרים ביכולות של ילדים שונים, לתפקד מבחינה חברתית ולא פחות חשוב – לימודית. משום כך, חשוב כל כך לערוך אבחון כאשר קיים חשש לקיומה של הפרעת קשב, כאשר מטרתו של אבחון מקצועי היא לבדוק כישורים, יכולת, ופוטנציאל.

עבור ילדים הסובלים מהפרעות קשב יש אפשרות להשתלב בחינוך הרגיל, כאשר במקביל יש גם אפשרויות לשילוב בחינוך המיוחד במידת הצורך. מסגרות מותאמות ניתן למצוא החל מגילאי הגן, דרך בית הספר היסודי וכלה בבית ספר התיכון.

כאשר מדובר בילדים בגיל גן, ישנה וועדה שתפקידה לבדוק האם הילד יוכל להפיק תועלת מהשתלבות בגן של החינוך המיוחד. בגילאים בוגרים יותר, קיים תהליך אבחוני שונה, שיכול להתבצע בתיאום עם בית הספר או באופן פרטי. אבחון מבוסס על גיל הילד ובודק את יכולותיו השונות.

בתהליך האבחון שזכאים לו ילדים בעלי הפרעות קשב ייקחו חלק מאבחנים מקצועיים כגון פסיכיאטר ילדים, מומחה לנוירולוגיה, פסיכותרפיסטים או פסיכולוגים התפתחותיים. אבחון לא יתבצע בדרך כלל על ידי יועצת בית הספר, אם כי לצוות המקצועי של בית הספר יש משמעות במסירת מכתב למאבחן המפרט היבטים שונים ביכולת התפקוד של הילד.

בחירה בגורם המאבחן

ילדי בית הספר מקבלים פעמים רבות המלצה מבית הספר לבצע אבחון לאיתור הפרעות קשב. זכותם של הילדים ושל הוריהם לבחור בעצמם את מי שיבצע את האבחון וזכותם המלאה לבקש חוות דעת נוספת במידה הצורך.

זכות חשובה היא שאבחון יתבצע במקצועיות מלאה ובשקיפות. האבחון נועד לספק לילד ולהוריו הבנה מלאה של המצב, איתור ההיבטים שבהם קיים קושי ואיתור נקודות החוזק. בית הספר לא יכול להכתיב לילד לאיזה גורם מאבחן יש לפנות, אך בהחלט ניתן לקבל (אם רוצים) המלצות לגבי מאבחנים מוכרים.

יש לציין שעבור תלמידים העולים לתיכון יש אפשרות במקרים מסוימים לקבל מימון של האבחון מטעם משרד החינוך. מימון האבחון נעשה על פי קריטריונים סוציו אקונומיים. את הבקשה למימון יש להגיש על ידי בית הספר, לאחר מילוי טפסים ומסירת פרטים על ההכנסה המשפחתית.

התאמות במבחנים

למערכת החינוך אסור להפלות תלמידים הסובלים מהפרעות קשב. על מנת לאפשר להם להראות את ידיעותיהם ויכולותיהם, הם זכאים להתאמות במבנים, כדי שהישגיהם לא יפגעו בשל הפרעת הקשב.  על ההתאמות תחליט וועדה מקצועית שמתבססת על הישגי העבר כמו גם על אבחונים קיימים ולקויות מאובחנות נוספות במידה וקיימות. (כגון הפרעות של היפראקטיביות, לקויות למידה ועוד). מבחנים מותאמים יכולים להיות למשל:

  • מבחנים ארוכים יותר.
  • מבחנים שנערכים בעל פה, במקום מבחנים שבכתב.
  • מבחנים שבהם נוכח אדם המקריא את הכתוב עבור התלמיד.

יש לציין שיש גם הקלות נוספות, בבגרויות יש אפשרות להיבחן על חלק מהחומר הנלמד, ויש גם אפשרות להקלות במסגרת הבחינה הפסיכומטרית. את ההקלות ניתן לממש לא רק במסגרת החינוך האינטרני אלא גם בבתי ספר אקסטרניים.

זכויות לילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז בחוק

דילוג לתוכן