זכויות לילדים עם הפרעות קשב

זכויות לילדים עם הפרעות קשבעל פי ההערכות, בין חמישה לעשרה אחוזים מהילדים בישראל סובלים מהפרעות קשב. הפרעות אלה, יש לדעת, הן הפרעות בעלות רקע ביולוגי גנטי ולכן צפויות ללוות את הילד גם במהלך חייו הבוגרים.

עם זאת, שבאמצעות מודעות וטיפול ניתן להפחית את ההשפעה למינימום. אבחון וטיפול, בהיבטים השונים, מאפשרים הישגים לימודיים, הישגים בעבודה, שיפור החוויה הרגשית ועוד. חשוב לדעת שישנם הבדלים בין הפרעות קשב לבין בעיות התנהגות ובנוסף – כדאי גם להכיר את מגוון הזכויות המגיעות כיום לילדים המאובחנים כבעלי הפרעת קשב.

זכאים לאבחון

עד כמה שזה נשמע כמעט ברור מאליו, הזכות הבסיסית עבור ילדים בעלי הפרעות קשב בעלי הפרעות קשב וריכוז היא הזכות לאבחון מקצועי ונכון. אבחון נכון ובשלב מוקדם הוא חיוני מכמה סיבות.

ראשית, הוא מונע חוויה רגשית שלילית, הרגשה של תסכול, ירידה בביטחון העצמי ותיוג שלילי של הילד. שנית, אבחון נכון מונע מתן טיפול מוטעה שעשוי להזיק במקום להועיל.

בהקשר זה יש לומר שאבחון נכון משמעו איתור הפרעת קשב במקרה שזו ישנה וכמובן שלילת קיומה במקרים שבהם המקור לקשיים הוא אחר (למשל מצוקה רגשית, מחלה, אפילו לקוי ראיה שלא אובחן קודם לכן).

גם אם תשומת הלב הראשונית למצבו של הילד הגיע מצד מורה או יועצת בית הספר, חשוב לדעת שאבחון של ממש יתבצע אך ורק על ידי בעל מקצוע מוסמך. מומחה להתפתחות הילד, פסיכיאטר, רופא – נוירולוג הם הגורמים הנכונים לאבחון. האבחון נעשה על סמך בדיקות שונות, מבחני ביצוע, חוות דעת קודמות, מכתב סיכום בית הספר ועוד.

בחינות מותאמות

אבחון שבוצע כהלכה מהווה מפתח חשוב לדרכי התמודדות אפשריות כגון תרופות, טפולים פרא רפואיים או משלימים, פסיכותרפיה וכן הלאה. עם זאת, עבור ילדים המאובחנים כבעלי הפרעות קשב וריכוז יש גם משמעות נוספת, בעלת השלכה ישירה על הצלחה בלימודים. הדבר מתבצע באמצעות מנגנונים שבאים לסייע לבעלי הפרעת הקשב בכל הקשור בבחינות ותנאים המתאימים להם.

עבור בעלי הפרעת קשב וריכוז ישנה אפשרות לעריכת הבחינה בתנאים המונעים או מפחיתים גירויים מפריעים. לעיתים, מאושר להם להיבחן על פחות חומר, לעבור בחינה בעל פה במקום בכתב, זמן ארוך יותר לבחינה ועוד. חשיבות מיוחדת יש כמובן לאפשרות התנאים המיוחדים בבחינות הבגרות וכן בזמן הבחינות הפסיכומטריות המשמשות לצורך קביעת התאמה ללימודים אקדמאיים.

הטבות מס להורים

אי אפשר לדבר על זכויות לילדים עם הפרעות קשב בלי להזכיר את העובדה שבחלק מהמקרים ניתן לקבל הטבות מס הנגזרות מכך. חלק מהילדים בעלי הפרעות קשב משתלבים היטב במסגרת החינוך הרגיל בזכות המודעות, הצוות החינוכי והבחינות המותאמות. עם זאת, יש גם ילדים שיכולתם להשתלב בחינוך הרגיל מוגבלת, והם זקוקים לתנאי החינוך המיוחד.

כאשר וועדת השמה מקצועית קבעה שילד בגיל הגן ומאוחר יותר ילד בגיל בית הספר או התיכון זקוק למסגרת מותאמת, ההורים יכולים לממש זכאות לנקודות זיכוי נוספות. המשמעות של נקודות הזיכוי הללו היא שההורים ישלמו פחות מס עבור הכנסתם, שכן ההערכה היא שיש להם הוצאות נוספות הנלוות למצבם כהורים לילד הלומד בחינוך המיוחד.

הזכות לתרופות ולטיפולים

מלבד כל הזכויות שציינו עד כה, לילדים בעלי הפרעות קשב עשויות להיות זכויות נוספות הנגזרות ממצבם. למשל:

  • כאשר גורם רפואי מוסמך קבע שהילד זקוק לתרופת מרשם כגון ריטלין, קופות החולים יספקו זאת על פי סל התרופות.
  • בגיל הגן, זכאים הילדים לטיפולים פרא רפואיים שניתנים על ידי קופות החולים או באמצעותם (גם כהפניה לספק שירות חיצוני).
  • ישנה זכאות לטיפולים התנהגותיים, פסיכולוגיים ואחרים הן במסגרת מערכת החינוך והן מחוצה לה.

דילוג לתוכן