ליווי התפתחותי – לא רק ללקויי למידה

ליווי התפתחותיליווי התפתחותי הוא ליווי של איש מקצוע במסגרת קבוצתית של חוג או סדנה שבה משתתפים הורים וילדים, בשלבי ההתפתחות הראשונים של התינוק. הליווי נועד לסייע להורים להכיר היטב את הצרכים של הילד בכל שלב, להעמיק ולחזק את הקשר בין ההורים לתינוק, ליצור חוויה נעימה משותפת ולסייע להם ליצור עבורו סביבה מתאימה ועשירה לעידוד התפתחות תקינה.

בדרך כלל ליווי התפתחותי נעשה עד גיל שנתיים או שלוש. הקבוצות נחלקות עפ"י גילאים או עפ"י השלב ההתפתחותי שבו מצוי הילד. מנחי הסדנאות מגיעים ברובם מרקע טיפולי או חינוכי.

במה עוסק ליווי התפתחותי?

ליווי התפתחותי מתמקד בהבנת הצרכים של התינוק בכל שלב ושלב, ובכלים המסייעים להורים להכיר את הצרכים הללו ולהיענות להם. במהלך הסדנאות ההורים לומדים לתקשר עם הילד באמצעות קול, תנועה ומגע בדומה לטיפול אצל קלינאית תקשורת. בנוסף, הליווי ההתפתחותי מסייע ליצירת סביבה עשירה בגירויים מתאימים, אשר יוצרים סקרנות אצל התינוק וכך מעודדים את התפתחותו הטבעית.

דוגמה טובה לכך היא משחקים שצריך ללחוץ עליהם כדי שישמיעו רעש מגרים את התינוק לפתח את היכולות המוטוריות שלו. בדים בטקסטורות שונות מסייעים ליכולת ההבחנה החושית של הילד. לפיכך הליווי משלב שימוש באביזרים שונים כמו מזרנים, כדורים, פופים, כלי נגינה ועוד.

דוגמאות לנושאים בהם עוסקים בליווי התפתחותי:

  •   בחודשים הראשונים לחיים: מה התינוק מבטא כשהוא בוכה? איך יודעים מה מפריע לו? איך מונעים מצב של גזים וכאבי בטן? טכניקות של החזקה ושיווי משקל ראשוני. טכניקות מגע כמו עיסוי תינוקות.
  •   בשנה הראשונה לחיי התינוק: גירוי השמיעה של הילד באמצעות מוסיקה ודיבור, גירוי הראיה באמצעות גירויים ויזואליים מסקרנים. פיתוח שיווי המשקל, רפלקס הבלימה והסימטריה בשלבי התנועה הראשונים של הילד במרחב: זחילה, התהפכויות, מעבר לישיבה, צעדים ראשונים.
  • ·    לקראת גיל שנה: עידוד המוטיבציה של התינוק, עידוד התנועה במרחב והסקרנות הטבעית של הילד וכן יצירת בטחון אצל ההורים ואצל התינוק. פיתוח מוטוריקה עדינה וצעדים ראשונים בהתפתחות שפה.
  • מגיל שנה ולקראת הגן: ליווי התפתחותי ממשיך לעסוק ביצירת סביבה אתגרית ומסקרנת עבור הילד על מנת לפתח את החושים השונים וכן במשחקי תנועה שונים המעודדים את ההתפתחות המוטורית של הילד. בנוסף מתחילים לעסוק בכישורים חברתיים הנדרשים במפגש עם ילדים בני אותו גיל ובהתפתחות שפתית.

מטרת הליווי ההתפתחותי:

חשוב להבין כי ליווי התפתחותי לא מיועד להפוך את הילד למחונן, או לקדם אותו מעבר לרמה של בני גילו. למען האמת לא ניתן ליצור התקדמות כזו אצל ילדים באופן מלאכותי: ילדים מתקדמים משלב התפתחותי אחד למשנהו כאשר ניתנים להם התנאים הסביבתיים והרגשיים הדרושים להם ולא ניתן "לקפוץ" מעל שלבים הכרחיים בהתפתחות.

לכן הליווי ההתפתחותי נועד לסייע לילד להתפתח באופן טבעי,כמו הוראה מתקנת,  בהתאם לשלב שבו הוא נמצא, כאשר תפקיד ההורים הוא רק להיות מכווננים לצרכים של הילד: לספק חום, אהבה ומרחב של עצמאות- דהיינו תמיכה רגשית, וכן לספק תמיכה פיזית המגולמת בסביבה מתאימה ועשירה בגירויים מוטוריים וסנסוריים, הדרושים להתפתחות התקינה.

פסיכולוגים התפתחותיים מסכימים על כך כי כל שלב התפתחותי נדרש כדי ליצור תשתית חזקה למעבר לשלב ההתפתחותי הבא.

ילד שחסר מיומנות מסוימת הנלמדת בשלב מוקדם צפוי להיתקל בקשיים בעתיד. היכולות המוטוריות והסנסוריות, המתפתחות בשנים הראשונות לחיים, הן הבסיס להתפתחות העתידית של הילד. כך למשל למידה אקדמית בבית הספר לא יכולה להתבצע ללא היכולות הבסיסיות הנלמדות בינקות: הקשבה למורה דורשת קליטת גירויים, מערכת שמיעה וסינון קשב תקינה ויכולת מיקוד קשב. כתיבה דורשת יכולת מוטורית של כף היד ועוד.

מאמרים נוספים בנושא:
טיפול דיאדי
שיטת טומטיס
תרפיה באמצעות בעלי חיים

דילוג לתוכן