טיפולים לזוג ולמשפחה

טיפול זוגי ומשפחתיטיפולים פסיכולוגיים קלאסיים או פסיכותרפיה, כוונו בדרך כלל להתמודדות עם אדם יחיד. המערך הטיפולי כלל מטופל אחד ומטפל אחד, אשר התמודדו בכלים אלו ואחרים עם קשייו של המטופל.

עם התקדמות והתפתחות תחום הפסיכולוגיה, נוצרה חפיפה הולכת וגוברת בין הצורך לעזור לאדם יחיד עם קשייו, לבין הצורך לעזור לאותו אדם להתמודד במערכת בה הוא חי – תחום שהיה שייך בעבר לעובדים סוציאליים וכדומה.

בתחום הפסיכולוגיה נפוצים היום טיפולים הכוללים יותר ממטופל אחד- החל בטיפול דיאדי המיועד לטיפול בקשר הורה- ילד בעל ליקויי למידה, דרך טיפולים וייעוצים זוגיים וכלה בטיפולים הכוללים משפחות שלמות.

העיקרון העומד מאחורי הרעיון להכניס מספר אנשים לחדר הטיפולים הוא שבני אדם אינם חיים בואקום. לקשרים קרובים ובראש ובראשונה לקשרים משפחתיים, יש השפעה עצומה וייחודית על האדם. הפרט הוא חלק ממערכת משפחתית.

מטרתה הראשונית של מערכת היא להישמר ולשרוד ולעיתים קיום מטרה זו בא על חשבון צרכיהם של חלק מחבריה. על כן, בא הטיפול הזוגי או המשפחתי על מנת לבחון את הליקויים במערכת ולאפשר לה להמשיך להתקיים באופן שלא יפגע בטובתם של מי מחבריה.

טיפול זוגי

לטיפול זוגי מגיעים בדרך כלל זוגות נשואים (או זוגות שחיים זה לצד זה לאורך זמן), אשר חשים שיחסיהם עולים על שרטון. זוגות רבים מרגישים שלמרות שהאהבה ביניהם עדיין קיימת, הם מתקשים לחיות זה עם זה ולהתמודד ביחד עם דרישות החיים והדיאלוג שנעשה בין בני הזוג כבר אינו מצליח לפתור את הבעיות.

פעמים רבות הטיפול מיועד "להציל נישואים" לאחר משברי אמון שונים כגון בגידה. לעיתים הפנייה לטיפול נעשית בעקבות צורך להתמודד עם אירועי חיים מלחיצים כגון מחלות ומוות ולהבדיל- התבגרות הילדים או יציאה לפנסיה.

בדרך כל טיפול זוגי הוא טיפול קצר מועד ממוקד בבעיה ספציפית. הטיפול מתמקד בניסיון לאתר נקודות חוזק וחולשה בקשר הזוגי ולבחון את התפיסות, המחשבות, הרגשות וההתנהגויות שיוצרים את הקשיים בקשר ולחפש פיתרונות אדפטיביים ויעילים אותם יוכלו בני הזוג לאמץ על מנת להמשיך ולהתמודד עם חייהם המשותפים.

הטיפול מדגיש את הדיאלוג בין בני הזוג, יצירת ערוצי תקשורת פתוחים ובטוחים המאפשרים גם את קיומם של קונפליקטים נורמאלים.

טיפול משפחתי

כאמור, משפחה היא מערכת ולכן פעמים רבות קשיים הנתפסים כשייכים לאחד מבני המשפחה, נובעים למעשה מהתנהלות לקוייה של המערכת, המחייבת את הפרט לתפוס מקום של בעייתי. פרט זה במשפחה נקרא IP (identified patient) ובדרך כלל הוא הסיבה לכך שהמשפחה מגיעה לטיפול מלכתחילה.

הטיפול המשפחתי כולל את כל בני המשפחה – הורים וכל ילדיהם. מטפל משפחתי- מערכתי מתייחס למבנה המשפחה, ערכיה, דרכי התנהלותה והקבוצות הפנימיות הקיימות בתוכה, על מנת להבין את הצורך של ה-IP בהחזקת הסימפטומים שלו.

לאחר מכן, הוא יכול להתחיל לעבוד עם המשפחה ביחד על שינוי הדפוסים הבעייתיים ובכך לאפשר ל-IP ולשאר בני המשפחה, להשתחרר מהסימפטומים ומדפוסי ההתמודדות הבעייתיים היוצרים אצלם מצוקה.

גישור משפחתי

בשנים האחרונות החל להתפתח תחום הגישור המשפחתי, הנלווה או מחליף טיפולים זוגיים או משפחתיים. בדרך כלל גישור משפחתי (או זוגי) נעשה סביב פירוקה של משפחה ומטרתו לאפשר לבני הזוג להפרד תוך הסכמה, ללא מריבות וקרבות אשר עשויים להשאיר משקעים אצלם ובעיקר אצל ילדיהם.

במקרים אחרים, הגישור בתוך המשפחה נעשה על מנת לאפשר למשפחה להמשיך להתקיים בצל מחלוקות וקשיים יומיומיים איתם הם מתקשים להתמודד. תפקיד המגשר להנחות ולהדריך את הצדדים במחלוקת להרחבת השלם ומציאת פתרון יצירתי המקיים את צרכיהם של כל הצדדים.

מאמרים נוספים בנושא:
אימון אישי

דילוג לתוכן