טיפול בליקויי למידה בגיל הרך

טיפול בליקויי למידה בגיל הרךליקויי למידה – אבחון וטיפול כבר בגיל הרך ובגיל הגן

ליקויי למידה יכולים להתגלות בכל גיל, החל מהגיל הרך ועד לגיל הבגרות (יש המאבחנים לראשונה ליקוי למידה רק באוניברסיטה). דבר זה תלוי באופי ומידת הלקות, ובהרגלי הלימודים של האדם. כלומר, אין לדעת מתי לראשונה ייתקל בקושי מיוחד בלימודים הנובע מלקות למידה.

בכל מקרה, ידוע שאיתור ואבחון מוקדם של אוטיזם (עם תחילת רכישת מיומנויות הלמידה) מאפשר התאמת טיפול מתאים בשלב מוקדם והשתלבות טובה יותר בבית הספר ובגן. הטיפול המוקדם יעזור גם למנוע תחושות של דימוי עצמי נמוך וכשלון, שלקויי למידה עלולים להרגיש כתוצאה מהקשיים שבהם נתקלים.

ההורים שילדם מפתח מיומנויות לימודיות וחברתיות לאט יותר מאחרים, מתקשה להתרכז בזמן סיפור או צפייה בטלוויזיה וכדומה, נאלצים להתמודד עם מגוון שאלות כמו איך לעזור לילד? האם הוא מוכן לכתה א'? מה הסיבה לבעיה שלו והאם היא מחייבת התייחסות?

במידה ומתעורר חשד ללקות למידה, מומלץ לפנות לאבחון דידקטי. לאחר שנשללו בעיות אחרות ואובחן הליקויי, הטיפול בגיל הרך מתבסס בעיקר על הדרכת ההורים ע"י המאבחן והצוות החינוכי והפסיכולוגי בגן.

ישנן מסגרות רבות המעניקות סיוע לילדים בגיל הרך ובגיל הגן (חלק מהשיטות מתאימות גם לילדים בגילאים אחרים ואף למבוגרים) ומסייעות גם להורים להתמודד עם השאלות הללו. חלק מהמסגרות והשיטות הן ידע נפוץ, וחלקן נעשות ע"י מכונים ומטפלים פרטיים.
להלן סריקה של כמה משיטות הטיפול המקובלות  וטיפולים משלימים. מומלץ לשלב כל אחד מהטיפולים הללו עם טיפול תרופתי או טיפול הומאופתי.

טיפול פסיכולוגי – ליקויי למידה

הטיפול הפסיכולוגי יכול להינתן באופן אישי, משפחתי וקבוצתי. מדובר בטיפול באמצעות שיחות או משחק, שנועד לאפשר לילד להתמודד עם קשיי התארגנות ותפקוד וקשיים בתחום הרגשי. במסגרת הטיפול הילד לומד להתמודד עם הרגשות והקשיים ולקבל את עצמו.

הטיפול ניתן ע"י מטפל (פסיכולוג קליני, שיקומי או חינוכי מומחה), במשך שעה או שעתיים שבועיות וברב המקרים ממשיך כל עוד המטופל מעוניין בו. ההורים יכולים לפנות למטפל על מנת לקבל הדרכה בשאלות של התנהגות הילד בבית ובביה"ס, סיוע ותמיכה, בעיות משמעת, הרגלים ונורמות של הילד.

טיפול באמנות, במוזיקה, בתנועה

טיפול המשתמש באמנות, בתרפיה במוזיקה או בתנועה כדי להעלות תכנים וקשיים רגשיים ולעזור לילד להתמודד עמם. הטיפול ניתן על ידי מטפלים מוסמכים באחד התחומים.

הוראה מסייעת בשילוב הידרותראפיה

שילוב זה מאפשר לילד להתנסות, דרך חווית המים, במגוון התנסויות מוטוריות, תחושתיות, חברתיות ורגשיות שמהוות חלק ממצבי הלמידה. דרך הטיפול ניתנת לו הזדמנות לרכוש ולשפר כישורים החיוניים ללמידה. הטיפול ניתן באגודת "ניצן" כחלק מתכנית מוכנות לכתה א'.

ריפוי בעיסוק

תפקידו של הטיפול לעזור בשיפור תפקודים מוטוריים בסיסיים שהילד מתקשה בהם (כמו שיווי משקל, תיאום עין-יד והתמצאות במרחב), בדרך-כלל בעזרת משחקים מהנים. ריפוי בעיסוק לילדים לקויי למידה הוא טיפול הניתן על ידי איש-מקצוע (מרפא בעיסוק) כשעה-שעתיים שבועיות, במשך מספר חדשים עד שנתיים.

ריפוי בדיבור

ליקויי למידה אצל ילדים יכולים להתבטא בין השאר בדמות קשיים שונים בשפה, כמו קושי בהבעה ושליפת מילים או אוצר מילים דל. ילדים עם קושי שפתי כזה עלולים להתקל בקשיים מרובים בבית הספר.

ריפוי בדיבור ניתן על ידי קלינאית תקשורת, שתעזור לטפל בקשיים הספציפיים ולשפר את רמת התפקוד של הילד בתחום המילולי. הטיפול ניתן פעם-פעמיים בשבוע, במשך מספר חדשים עד שנתיים.

שיטת טומטיס

בימינו, ילדים חשופים יותר לגירויים חזותיים הפונים לראייה, בעוד שמיומנויות הלמידה העיקריות נשענות בעיקר על הערוץ השמיעתי (הקשבה לשיעור, קריאה, דיבור והבעה). שיטת טומטיס נועדה לשפר את ההקשבה, וכוללת אימוני הקשבה באמצעות גירוי צלילי, בשילוב עם הדרכה וייעוץ. באימוני הקשבה מתרחש אימון של האוזן וגירוי של מערכת העצבים המרכזית, ולתהליכים הללו יש השפעה על תפקודים רבים התומכים בלמידה.

חשוב לזכור שמעבר לטיפולים הספציפיים, את העזרה הגדולה ביותר לילד יספקו חום, אהבה, הבנה, ותמיכה בכל שלבי ההתפתחות.

מידע נוסף אודות שיטות הטיפול המפורטות, ופרטי התקשרות, ניתן למצוא ב :
אגודת ניצן – www.nitzan-israel.org.il
אתר שיטת טוטמיס – http://tomatis.co.il

דילוג לתוכן