עלייה במצבי הפרעת קשב וריכוז בקרב ילדים

הפרעת קשב וריכוז היא לקות למידה נוירולוגית אשר המודעות אליה הולכת וגדלה. ילדים רבים מאובחנים בתופעה זו ומקבלים את הטיפול הדרוש. לרוב,  מדובר בטיפול תרופתי, אך לא רק – ילדים אלו זקוקים לדרך לימודית שונה ותנאים סביבתיים שונים.

ADHD היא לקות לה מקורות גנטיים ולעיתים קרובות לא מאובחנת. כיום, המקרים בהם היא כן מאובחנת גדלים, עקב המודעות הגדלה לתופעה. בעבר, ילדים אלו נחשבו למופרעים ועצלנים. כיום, ישנה הבנה הולכת וגדלה, כי בהינתן התנאים והטיפול הנכון הם יכולים ללמוד כמעט כמו שאר הילדים.

ילדים אלו, דעתם מוסחת מכל גירוי אשר קיים בסביבה, לכן, הם מתקשים ללמוד בכיתה לימודית בה מספר רב של ילדים. כיון שמדובר במספר רב מידי של גירויים עבורם. ילדים אשר מאובחנים בהפרעת קשב וריכוז עם היפראקטיביות, ADHD, גם מתקשים לשבת לאורך זמן באותו מקום.

תכנית לימודים אשר מותאמת באופן מיוחד לילדים אלו תסייע להם רבות ותאפשר להם להיות כמו כולם. ילדים אשר קיבלו את האבחנה בזמן וקיבלו את התנאים הדרושים להם ללמידה, הגיע גם לאוניברסיטה וסיימו תארים בהצלחה.

מחקר חדש קובע כי ישנה עלייה בשכיחות התופעה

מחקר חדש בתחום מראה כי ADHD, הפרעת קשב וריכוז עם היפראקטיביות הופכת לשכיחה יותר ויותר עם השנים. המחקר יגלה שכיום אחד מכל עשרה ילדים בארצות הברית מאובחן ב ADHD. מדובר במחקר שנעשה בארצות הברית על ידי המרכז לבקרת מחלות ומניעתן.

ADHD  היא לקות למידה אשר מתגלה אצל יותר ויותר ילדים. המשמעות של העלייה הבלתי פוסקת של שכיחות התופעה היא השפעה על חינוך ועל בריאות. כיון שילדים עם ADHD  צורכים יותר שירותים גם של חינוך וגם של בריאות. יש מספר תנאים אשר מלווים את התופעה המצריכים סיוע מיוחד.

שכיחות התופעה במהלך השנים

המחקר מראה כי משנת 1998 ועד שנת 2009 אחוזי הילדים אשר אובחנו ב ADHD  עלו משבעה אחוזים לתשעה אחוזים. המחקר גם מצא כי גידול רב יותר של התופעה אצל ילדים בדרום ומערב ארצות הברית.

ADHD  היא בעיה התנהגותית הנפוצה ביותר אצל ילדים. היא מאופיינת בקושי במיקוד תשומת הלב, אימפולסיביות והיפראקטיביות. היא ממשיכה להופיע בשכיחות גבוהה יותר אצל בנים מאשר אצל בנות.  אצל ילדים ממצב סוציו-אקונומי נמוך, השכיחות של התופעה גדלה לעשרה אחוזים.

ממחקרים נראה כי אין זה ברור האם מספר המקרים של ADHD המדווחים, למעשה גדלו או  שמדובר בגדילה של מספר המקרים שמדווחים או אובחנו, עקב המודעות הגדלה על התופעה. מומחים בתופעה זו טוענים כי מדובר במצב של גדילה במספר המקרים המדווחים וזיהוי  גדל של התופעה.

לפי המחקר החדש, ילדים מקסיקנים נשארו עם אחוז נמוך יותר של הפרעה זו לעומת ילדים היספנים אחרים. בכוונת החוקרים להבין שוני זה, בין פורטוריקנים ומקסיקנים. בחינה זו תבדוק האם השוני קשור בהתנהגות תרבותית ובשוני תרבותי והאם מדובר בשוני אמתי או שהוא קשור ברמת הדיווח של המקרים ומודעות.

המחקר שינה את פני המציאות

המחקר הקודם הראה שרק כחצי מהילדים אשר מראים סימנים ומאפיינים של ADHD  עברו את האבחונים. זאת אומרת שכחצי מהילדים כלל לא הופנו לשם אבחון (ראו גם: אבחון לקויות למידה).

ישנן דרכים לגרום לסביבה של הילדים המאובחנים ב-ADHD  לנכונה עבורם. הם זקוקים לתשומת לב מיוחדת ולסביבה שונה משל ילדים אחרים בבית הספר. אם תחלחל המודעות למספרים אלו של התופעה תהיה הבנה שיש צורך לשנות לחלוטין את דרכי הלמידה אשר מלמדים ילדים אלו. עם זאת אולי הטיפול בילדים הסובלים מבעיות קשב וריכוז לא יהיה מסובך כל כך.

לטענת החוקרים, יצירת תכנית חינוכית אשר תעבוד עבור ילדים ונוער עם ADHD, תהיה גם נכונה עבור ילדים שאינם לוקים ב- ADHD.

ראו גם:

תזונה בקרב ילדים עם הפרעות קשב וריכוז

הפרעת קשב וריכוז בקרב מבוגרים

זיהוי הפרעות קשב וריכוז בקרב ילדים בגילאי גן

דילוג לתוכן