ההבדלים בהפרעות קשב וריכוז בבנים ובבנות

ההבדלים בהפרעות קשב וריכוז בבנים ובבנותלפי מחקרים רבים שבוצעו בתחום הפרעת הקשב והריכוז נראה כי בנים נוטים לסבול מההפרעה בשכיחות גבוהה יותר מאשר בנות.

בדרך כלל, מדובר על הבדלים משמעותיים כשלרוב מדובר על שכיחות הגבוהה פי 2 או 3 בקרב בנים בהשוואה לבנות. עם זאת, לאור גל חדש של מחקרים שנערכו בתחום נראה כי ההבדלים בשכיחויות אינם גדולים כל כך כפי שנהוג לחשוב.

למעשה, לאור העדויות המצטברות בשנים האחרונות נראה כי בתחום זה קיימת תופעה של אבחון חסר או תת אבחון. המשמעות היא שבנות רבות סובלות מהפרעות קשב וריכוז, אך נותרות לא מאובחנות. במאמר שלפניכם נסקור את הגורמים המובילים לתופעה זו.

החרפת התסמינים עם ההתבגרות המינית

בקרב בנות ניתן לראות תופעה מעניינת לפיה התסמינים של הפרעת הקשב והריכוז יכולים להיות מתונים מאוד במהלך שנות הילדות ולהחריף במהלך ההתפתחות המינית. בקרב בנים לעומת זאת, התסמינים מופיעים במלוא עוצמתם כבר במהלך הילדות.

לאור זאת, אין זה מן הנמנע שחלק ניכר מהגורמים להבדלים ברמות השכיחות קשור לכך שהתסמינים של ההפרעה מיוחסים לגיל ההתבגרות בקרב בנות ואילו בקרב בנים התסמינים השונים מיוחסים להפרעה עצמה.

כמו כן, מעניין לדעת כי לפי המדריך הסטטיסטי והדיאגנוסטי להפרעות פסיכיאטריות, אחד מהמאפיינים של הפרעת קשב וריכוז הוא קיום האבחנה לפני גיל שבע שנים. מאחר וההפרעה מופיעה במלוא עוצמתה רק בגילאים מאוחרים יותר, רבות מהבנות הסובלות ממנה לא עונות על קריטריון זה.

דברנות יתר כתסמין להיפראקטיביות

המרכיב ההיפראקטיבי ממלא תפקיד מרכזי בהפרעת קשב וריכוז. עם זאת, לפי מחקרים רבים שנערכו בשנים האחרונות נראה כי בקרב בנים תסמין זה בא לידי ביטוי בחוסר יכולת לשבת במנוחה ובפעלתנות יתר ואילו בקרב בנות, תסמין זה בא לידי ביטוי בדברנות יתר. מאחר ודברנות יתר לרוב פחות מפריעה לאנשי החינוך מאשר פעלתנות יתר, במקרים רבים ההפרעה נותרת לא מאובחנת.

מאפיינים חיצוניים לעומת מאפיינים פנימיים

חוקרות מובילות בתחום הפרעות הקשב והריכוז החלו לבצע לאחרונה מחקרים העוסקים בתחום זה מההיבט המגדרי. מהממצאים של המחקרים שלהן עולה כי בנות נוטות לבטא את ההפרעה שלהן בתסמינים פנימיים יותר מבנים, הנוטים לבטא את ההפרעה באופן חיצוני. כך למשל בנות הסובלות מהפרעות קשב וריכוז נוטות לסבול משכיחות גבוהה יותר של דיכאון או חרדה. ההתבטאות הפנימית מובילה גם כן לחוסר אבחון או תת אבחון.

היעדר אימפולסיביות

בנוסף לכל האמור לעיל, ניתן לראות כי מאפיין האימפולסיביות השכיח מאוד בקרב בנים הלוקים בהפרעת קשב וריכוז שכיח פחות בקרב בנות הסובלות מההפרעה. מאחר וכך הם פני הדברים, בנות הסובלות מהפרעת קשב וריכוז מפריעות פחות להתנהלות התקינה של המשפחה או של השיעור בכיתה.

ההתנהגות של הבנות הלוקות בהפרעת קשב וריכוז מפורשת לפיכך באופן שגוי כנטייה לעצלות, פיזור הדעת או חולמנות. תכונות אופי אלה נתפסות כשליליות ולאור זאת אין זה פלא שבנות הסובלות מהפרעת קשב וריכוז סובלות מדימוי עצמי נמוך בשכיחות גבוהה יותר בהשוואה לבנות שלא סובלות מהפרעה זו.

חשיבות האבחון היסודי

הפרעת קשב וריכוז הינה בעלת השפעה מרחיקת לכת על כל אחד ואחד מתחומי החיים כשבין היתר מדובר על היכולת לפתח קריירה, על היכולת ליצור קשרים חברתיים וקשרים זוגיים ועוד. תת אבחון עלול להוביל להיעדר טיפול מתאים ולהחמרה משמעותית של הבעיה הקיימת. במידה ואתם חושדים שהבת שלכם סובלת מהפרעת קשב וריכוז ההמלצה היא לגשת לאבחון מקיף תוך התייחסות לתסמינים השכיחים יותר בקרב בנות.

דילוג לתוכן