לקות למידה וכאב ראש

נסו להיזכר בפעם האחרונה בה סבלתם מכאב ראש מכל סיבה שהיא. עכשיו נסו לדמיין שבזמן שאתם סובלים מאותו כאב ראש, אתם נדרשים להתרכז במשימה לימודית כלשהי, בין אם מדובר בלמידה למבחן, בכתיבת שיעורי בית או סתם בישיבה בכיתה. עצם המחשבה על כך וודאי מעוררת בכם כאב ראש.

הסברה כי ישנם גורמים רבים המשפיעים על יכולות הלמידה שלנו מקבלת משנה תוקף שוב ושוב על-ידי מחקרים שמפורסמים מעת לעת.

בעבר הוכח כי קיים קשר בין מצבים רגשיים-נפשיים ללקויות למידה אולם מה בנוגע לגורמים פיזיים?

מחקר שנערך לאחרונה בבית החולים בני ציון, מצא כי ייתכן וקיים קשר בין כאבי ראש לבין נטייה של ילד לסבול מלקויות למידה והפרעות קשב וריכוז.

על ליקויי למידה

ליקויי למידה היא קבוצה של הפרעות שבאות כולם לידי ביטוי בקשיים ברכישת תפקודי למידה בסיסיים.

את לקויות הלמידה ניתן לחלק למספר תתי קבוצות על-פי המנגנון שנפגע. הפגיעה יכולה להיות במיומנויות טכניות כמו קריאה, כתיבה וחישוב או שהיא יכולה לנבוע מהיבטים נפשיים ופיזיולוגיים כמו הפרעת קשב וריכוז, היפראקטיביות, לקות שפתיים ולקות למידה לא מילולית.

הדעה המקובלת היום היא שלקויות למידה מקורן בפגיעה במסלולים נוירולוגיים שונים. הפגיעה בכישורי הלמידה יכולה להיות מגוונת והיא משתנה מאדם לאדם. יכולים להיות גם מקרים בהם לאדם מסוים יש יותר מלקות למידה אחת.

לקויות הלמידה מעמיסות על הסובלים מהם קשיים רבים הן בהיבט הלימודי התפתחותי והן בהיבט החברתי ולכן אסור להתעלם מהן.

כיום פועלות בארץ מסגרות רבות המיומנות באבחנה של לקויות למידה ובהצעת טיפולים שונים להם- החל מטיפולים הדרכתיים, וכלה בטיפולים תרופתיים דוגמת ה"ריטלין" וה"קונצרטה".

המחקר החדש ותוצאותיו

המחקר, שבוצע בהשתתפותו של ד"ר יעקב גניזי, מנהל המרפאה לנוירולוגיית ילדים בבית החולים בני ציון ובשיתוף עם בית החולים רמב"ם שבחיפה, מצא כי ייתכן וקיים קשר בין דיווחים של ילדים על כאבי ראש לבין הימצאות של ליקויי למידה, בייחוד בעיות קשב וריכוז, בקרב אותם ילדים.

במחקר השתתפו כ-2,000 תלמידים מכיתה י' הלומדים בתיכונים שונים בחיפה, וכן ילדים המטופלים במרפאה לנוירולוגיית ילדים בניהולו של ד"ר גינזי.

נמצא כי 30% מהנבדקים הנ"ל מתלוננים על כאבי ראש תכופים הפוגעים באיכות חייהם, וכי קיים קשר בין תדירות הופעת כאבי הראש לבין התפתחות של לקויות למידה.

ניתן למנות ארבע קבוצות עיקריות שגורמות לכאבי ראש אצל ילדים ומתבגרים:

  • כאבי ראש הנגרמים עקב זיהומים ולרוב יהיו מלווים בחום.
  • כאבי ראש מסוג מיגרנה שנמשכים מספר שעות וחולפים מעצמם. כאבים אלה יכולים להיות מלווים בבחילות, הקאות ואף הפרעות בראייה. ישנם גם מקרים בהם מיגרנה מופיעה בילדים צעירים בגיל בית הספר היסודי.
  • כאבי ראש כרוניים הנמשכים מספר חודשים.
  • כאבי ראש הנגרמים עקב לחץ נפשי, מתח וחרדה.

במחקר נצפה כי ילדים שהתלוננו על כאבי ראש הנגרמים עקב מתח נטו לסבול יותר מלקויות למידה, בעוד שילדים שהתלוננו על כאבי ראש תכופים מסוג של מיגרנה נטו יותר לסבול מהפרעות קשב וריכוז.

למתח, חרדה ולחץ יש השפעה גדולה מאוד על יצירת כאב ראש עמום ולוחץ ואכן למעלה מ-50% מהתלמידים שדיווחו שהם מרגישים בלחץ כתוצאה מהלימודים, סיפרו על כאבי ראש תכופים מסוג זה.

כאב הראש הוא לא ביטוי למחלה מסוכנת, אך אין להזניח אותו מכיוון שיש לו השפעה רבה על איכות החיים והלמידה. הטיפול יכול להיות משולב ומורכב מטיפול בפן הנפשי וכן טיפול תרופתי.

דילוג לתוכן