רכיבה טיפולית עוזרת לבעלי ליקוי למידה

כיום ישנה מודעות הולכת וגוברת על לקויות למידה, הטיפול וההתמודדות עימן. ישנן דרכי טיפול רבות, קונבנציונאליות ואלטרנטיביות.

רכיבה טיפולית ללקויי למידה

לקויות למידה

ליקויי למידה הוא תחום הכולל בתוכו מגוון רחב וקשת גדולה של תתי תחומים. בהגדרה הכללית ביותר שלה, לקות למידה היא קושי בפיתוח סגנונות וטכניקות למידה. היכולת לרכוש מיומנויות למידה בסיסיות פגועה. ברקע ללקויות הלמידה מתקיימת פגיעה נוירולוגית, אך אין הכוונה לפיגור או אוטיזם.

לקויות הלמידה כוללות בתוכן לקויות הקשורות בהסתגלות, התנהגות, ארגון מידע, התארגנות, קשב וריכוז, תנועה וכל תחומי השפה: שפה זרה, שפה מדוברת, קריאה, כתיבה ושפת החשיבה. בין הלקויות המוכרות: דיסלקציה, אשר בה מתקיימת פגיעה בתחום הקריאה.

דיסגרפיה, היא לקות הקשורה בכתיבה. ודיסקלקוליה היא לקות הקשורה במספרים. יש לציין כי הפרעות קשב וריכוז אינן נחשבות, "לפי הספר" כלקויות למידה, אך רבים מתייחסים אליהן ככאלו ומכלילים אותן תחת הכותרת של לקויות למידה.

רכיבה טיפולית

הרכיבה הטיפולית הפכה לכלי טיפולי פופולארי יותר ויותר בעשור האחרון. נעשה שימוש בכלי זה במגוון רחב של תחומים, החל מהפרעות נפשיות, אוטיזם, פיגור ועד ילדים ונוער בסיכון.

הרכיבה הטיפולית הפכה לכלי טיפולי מוכר במוסדות רפואיים שונים, כולל קופת החולים, כחלק מביטוח משלים. מסגרות החינוך המיוחד השונות משלבות כלי זה בתוכנית החינוך שלהן.

הרכיבה הטיפולית ככלי טיפולי משלבת את טיפול של גוף ונפש. באמצעות יסודות גופניים ניתן להשיג מטרות נפשיות ופנימיות. הרכיבה עצמה היא פעולה מוטורית אשר משפרת תפקודים של כושר גופני. כיון שכך, הרכיבה מעוררת התמודדויות נפשיות ורגשיות, המאלצות את האדם להתמודדות.

ככלי טיפולי, מלמדים את הרוכב כיצד להתמודד בדרך יעילה וטובה ובאופן אשר יתקבל על הסביבה. הרכיבה מעניקה אפשרויות אלו על ידי יצירת אוירה תומכת ומעודדת, כך הרוכב מרגיש נוח להציף את ההתמודדויות.

יתרונות הרכיבה הטיפולית

מחקרים מראים כי רכיבה מקדמת ומשפרת יכולות של שליטה עצמית ואיפוק. כיון  שהקרבה לסוס והמגע עימו מגבירים את הקשב מחד ואת העוררות של הגוף והרגשות מאידך. ההתמודדות עם זה מצריכה שליטה עצמית ואיפוק.

לאלו הסובלים מלקויות למידה בכלל ומהפרעות קשב וריכוז בפרט, שליטה עצמית ואיפוק הן תכונות אשר במידה ונרכשות יכולות לסייע גם במשימות אחרות בחיים. עקב הקושי בלמידה רמת התסכול עולה. בעלי לקויות למידה צריכים לעיתים יותר זמן וסבלנות כדי לרכוש מיומנויות למידה. איפוק ושליטה עצמית הן תכונות אשר יסייעו להם בכך במידה רבה.

בנוסף, ברכיבה על הרוכב להיות קשוב לסוס ולסביבה. התנועה המתואמת עם הסוס מצריכה יצירת קשר רגשי וקשב. כל אלו, מסייעים לרוכב לרכוש את המיומנויות הדרושות לו לתפקוד מוצלח בחיי היומיום. הרכיבה אף מסייעת בהקניית מיומנויות למידה ממש, היא מצריכה יכולת של תכנון ושל דחיית סיפוקים.

היא גם מחזקת את המוטוריקה העדינה, כיון שבזמן הרכיבה יש צורך לאחוז במושכות ולכוון בעדינות את הסוס, האחיזה במושכות מחזקת את השרירים של האצבעות ושל כף היד וכך מתקבלת יכולת שליטה טובה יותר בהם.

הרכיבה אף משפרת את השפה ואת יכולת ההבעה, כיון שהיא יוצרת מצבים רגשיים עוצמתיים, הדורשים הבעה של הרגשות באופן מילולי ובאופן לא מילולי. כמו כן, הרכיבה מסייעת להעלאה של הביטחון העצמי, החשובה עד מאוד לילדים לקויי למידה. לקויות הלמידה מורידות את הערך העצמי ובטחונו העצמי של הילד, לאור הכישלונות הלימודיים.

באמצעות הרכיבה הביטחון והערך העצמי עולים. השליטה בבהמה כה גדולה והיכולת לכוון אותה משפרת את הדימוי העצמי ומסייעת לשליטה והתגברות על פחדים. כמובן, שגם ככל שהשליטה העצמית והמשמעת הפנימית עולות, כך גם הערך העצמי עולה.

דילוג לתוכן