הסיכון להפרעות לב עקב טיפול תרופתי בהפרעת קשב וריכוז

הסיכון להפרעות לב עקב טיפול תרופתי בהפרעת קשב וריכוזהפרעת קשב וריכוז היא הפרעה בתחום הנפשי-נוירולוגי נפוצה ביותר שטיפול תרופתי בה מהווה חלק מרכזי מאוד מהטיפול. תרופות להפרעת קשב וריכוז נרשמות ליותר מ2.7 מיליון ילדים בארצות הברית מדי שנה והשימוש בהן נחשב לבטוח יחסית.

בעשור הקודם, דווחו מספר מקרים בודדים של אירועים חריגים כתוצאה משימוש בתרופות שכללו מוות פתאומי או אירועי לבבי. בעקבות הדיווחים הללו מנהל התרופות האמריקאי (הFDA) הוציא אזהרה חמורה לגבי השימוש בהן שגרמה להרבה חרדה ובלבול בקרב מטופלים ומטפלים כאחד.

קשה להסיק מסקנות בעקבות דיווחים בודדים כשהתרופה נמצאת בשימוש כה רחב ולכן בוצעו מחקרי ענק על מנת לאשר מחדש את בטיחות התרופות.

מנגנון התרופות לטיפול בהפרעות קשב וריכוז

חלק מהתרופות הן בעלות מבנה דומה לאלו של חומרים ממריצים הנקראים אמפטמינים. האמפטמינים גורמים פעמים רבות לדופק מואץ (פעימות לב מהירות) ועלייה בלחץ הדם. לעיתים הפרעות קצב יכולות להתבטא שהעומס על הלב גבוה כגון מצבים שפעימות הלב מהירות מדיי.

עם זאת חשוב לציין שאם ישנה עלייה בדופק או בלחץ דם כתוצאה משימוש נכון בתרופות להפרעת קשב וריכוז אז ברוב המוחלט של המקרים היא קלה בלבד ולרוב זמנית וחולפת בהמשך הטיפול.

אם יש עלייה בסיכון אז היא זניחה עבור ילדים בריאים

עד כה לא נמצאה הוכחה חד משמעית שתרופות להפרעת קשב וריכוז גורמות ליותר בעיות לב רציניות.  ב-2011 התפרסם אחד המחקרים הענקיים והיסודיים בתחום. המחקר עקב אחרי יותר מ1.2 מיליון ילדים למשך שנתיים בעזרת נתונים שנאספו מ4 תוכניות בריאות (מעין גירסא אמריקאית של קופת חולים) שונות.

בסך הכל ההיארעות של אירועי לב מסוכנים סבבה סביב 3.1 מקרים ל100,000 מטופלים בשנה. יש לציין שהמחקר לא הצליח לשלול לגמרי שהתרופות לא גורמות לעלייה בסיכון. עם זאת, גם אם הן גורמות לעלייה בסיכון שיכולה להישמע משמעותית סטטיסטית כשמדברים על סיכונים כה נמוכים מלכתחילה אז אותה עלייה יחסית זניחה. חשוב לומר שילדים חולים מאוד עם בעיות לבביות ידועות לא הוכללו במחקר שכן המטרה שלו הייתה להדגים עד כמה השימוש בטוח באוכלוסייה הרגילה.

המלצה להימנע מתרופות מסוימות בקרב ילדים חולי לב

ההמלצה הרווחת היום היא להימנע מטיפול בתרופות מקבוצות התרופות הממריצות בילדים עם מחלת לב ידועה כגון: מחלות מבניות, מחלה כלילית, מחלות שריר, הפרעות קצב ומצבים אחרים.

מה צריך לבדוק לפני התחלת טיפול

על פי המלצות האיגוד האירופי  והאמריקאים לרפואת ילדים יש צורך בראיון מפורט לשלילת גורמי סיכון למצב לבבי ובדיקה גופנית לפני התחלת טיפול. הבדיקה הגופנית צריכה לכלול מדידת דופק ולחץ דם והאזנה ללב לגילוי אוושות.

מומלץ לחזור על מדידות של הדופק והלחץ דם כל 3 עד 6 חודשים במהלך הטיפול. הפנייה לבדיקת מומחה לרפואת הלב-קרדיולוג צריכה להיעשות רק אם ישנם ממצאים חריגים במהלך הבדיקה או הריאיון. כמו כן, אם אין חשד סביר להפרעת קצב אין טעם או צורך בבדיקת נוספות כגון אק"ג.

שורה תחתונה

העלייה בסיכון להפרעות לב חמורות בילדים בריאים שמקבלים טיפול להפרעת קשב וריכוז היא זניחה ולא צריך להוות שיקול מנחה בהתחלת טיפול נחוץ. צריך להיזהר עם הטיפול בעיקר בקרב ילדים עם מחלות לב ידועות. אם ישנן תופעות לוואי לבביות כגון עלייה קבועה בדופק או בלחץ דם מומלץ לערוך שינויים רק אחר ייעוץ עם המומחה המטפל.

דילוג לתוכן