חוקרים מצאו: השפעת ריטלין וקונצרטה מוטלת בספק

חוקרים מצאו: השפעת ריטלין וקונצרטה מוטלת בספקכאילו אין זה מספיק גרוע שלא קיים מדע חד משמעי מוצק ומגובה בראיות התומך בדיווחי ההפרעה המוחית הגורמת להפרעות קשב וריכוז, הוכחה נוספת שדווחה לאחרונה גורמת לציבור להיחשף למחקר המזויף המעודד מכירת תרופות לטיפול בהפרעות אלו, למרות הסיכונים החמורים שלהן.

מחקר מוביל שנערך לאחרונה במשותף על ידי חוקרים מבית החולים לילדים בבוסטון, מחלקת הילדים בבית הספר לרפואה בהרווארד, ומספר מוסדות רפואיים אחרים מסכמים כי ניסויים קליניים לתרופות המאושרות לטיפול בהפרעות קשב וריכוז לא הוערכו מבחינת תופעות הלוואי שלהן או בטיחותן ויעילותן לטווח הארוך.

קוקאין לילדים

פשוטו כמשמעו. מיליוני ילדים ברחבי העולם קיבלו טיפולים שנקבעו להם עבור הפרעות קשב וריכוז, למרות שקיימת מעט מאוד הבנה לגבי בטיחות או יעילות התרופות לטווח הארוך. המידע שפורסם במחקר גורס ש-6.4 מיליון ילדים אמריקאים, כולל עשרת אלפים פעוטות, שאובחנו עם הפרעות אלו, עברו למעשה ניסוי הונאה בתרופות מסכנות חיים.

טיפולים אלו כוללים ריטלין, קונצרטה, ואדרל, הרשות למלחמה בסמים כינתה אותם כבר מזמן "קוק לפעוטות" שכן התרופות מייצרות תופעות לוואי של תמריצים זהים לקוקאין, וכשהן נקבעות במינונים גבוהים כרונים, הן מייצרות רעילויות ממריצות פסיכומוטוריות כולל ירידה במשקל, תנועות סטריאוטיפיות ומוות. גם במחקרים קליניים נמצא שתרופות אלו מייצרות התנהגות משובשת, מצבים פסיכולוגיים, ותפקוד הזהה להשפעת קוקאין.

תופעות רציניות ידועות נוספות וגם מסכנות חיים של "טיפולים" אלו להפרעות קשב וריכוז כוללות הפרעות בקצב הלב, דיכאון, הזיות, מחשבות רצחניות, נדודי שינה, עצבנות, עוינות, מאניה, פסיכוזה, פרכוסים, עיכובי צמיחה, שבץ ומוות פתאומי.

המידע ידוע כבר מזה שנים

קיימות 44 אזהרות של הרשות הרגולטורית לתרופות, שפורסמו בשמונה מדינות, המזהירות שתרופות לטיפול בהפרעות קשב וריכוז, כגון ריטלין וקונצרטה, גורמות לתופעות לוואי מזיקות. מינהל המזון והתרופות (FDA) מדווח על למעלה מ-17,000 תופעות לוואי הקשורות לתרופות אלו, שהתגלו בין השנים 2004-2012.

מידע זה מתחזק יותר לאור המחקר האחרון שנערך בנוגע להשפעות הבטיחות לטווח הארוך של "טיפולים" להפרעות קשב וריכוז, במיוחד לאור ממצאי המחקר. החוקרים זיהו 32 מחקרים קליניים שנערכו על מנת להשיג אישור להפצת תרופות לטיפול בהפרעות אלו, ומצאו את ההיבטים הבאים:

  • 55% מהתרופות אושרו בעקבות מחקרים שנערכו על פחות ממאה משתתפים.
  • אורך הזמן הממוצע של תרופה שנבדקה לפני קבלת האישור היה חודש בלבד.
  • 38% מהתרופות אושרו בפועל לאחר בדיקתן על משתתפי מחקר במשך פחות מחודש.

נתונים אלו חשובים משתי סיבות פשוטות

ראשית,, זוהי הודאה בכך שלא קיימת כל הוכחה רפואית או מדעית לקביעה כי תרופות לטיפול בהפרעות קשב וריכוז יעילות או בטוחות. שנית, קיימות ראיות מדעיות רבות המוכיחות שתרופות אלו מסוכנות, לאור 44 אזהרות של הרשות הרגולטורית הבינלאומית, המצטטת את תופעות הלוואי החמורות ואף מסכנות החיים של התרופות.

והנקודה החשובה ביותר אותה יש להבין היא שלא היום, ולא בעבר, לא בוצעה כל בדיקה רפואית או מדעית המוכיחה שכל ילד המאובחן עם "הפרעות קשב וריכוז", סובל למעשה ממצב רפואי המחייב "טיפולים" תרופתיים.

דילוג לתוכן