הפרעות קשב וריכוז לצד זוגיות

הפרעות קשב וריכוז לצד זוגיותהאם בן הזוג שלך הוא מאחר כרוני, איטי שנוטה לא לסיים משימות, אבל גם חברותי, יצירתי ויכול להפתיע אותך בנסיעה לחו"ל מהיום למחר? יכול להיות שאת חיה עם בן זוג הסובל מהפרעת קשב וריכוז.

רבות מדובר על הפרעות קשב וריכוז בילדות, אך הפרעות אלה מלוות את הסובלים מהן למשך כל חייהם. הן משפיעות על כל תחומי החיים, בהם כמובן הזוגיות.

ההפרעה עלולה ליצור קשיים בזוגיות, אך יש לה גם יתרונות. בעזרת מודעות של שני הצדדים להפרעה, נכונות לקבלת הצד השני ועבודה עצמית, אפשר להתגבר על הקשיים ולראות בהם אתגר.

הפרעת קשב וריכוז ומאפייניה

הפרעה זו הינה מולדת, פיזיולוגית, ולכן לא ניתנת לשינוי אלא רק לשיפור בעזרת טיפול מתאים.

הדבר דומה לאדם שראייתו פגומה. אם נוריד לו את המשקפיים ונגיד לו "אתה לא רואה כי אתה לא מתאמץ" האם זה יעזור לו לראות טוב יותר? לא. גם אם יתאמץ מאד לא יוכל לשפר את ראייתו מאחר והפגיעה היא פיזיולוגית. כך גם הסובלים מההפרעה. גם אם יתאמצו, לא יוכלו להתנהג אחרת.

הפרעת קשב וריכוז ותרומתה לקשר הזוגי

התסמינים להפרעת קשב וריכוז הינן רבות ולאדם הסובל ממנה יש קושי להתרכז ולהקשיב. מאפיינים אלה עלולים לגרום להישגים לימודיים נמוכים ולהישגים נמוכים בעבודה. תוצאות אלה גורמות לכך שרבים מהסובלים מההפרעה הם בעלי דימוי עצמי וביטחון עצמי נמוך.

בין הסובלים מההפרעה יש כאלה (לא כולם) המאופיינים גם בחוסר שקט פנימי: חוסר סבלנות וסובלנות, צורך בתנועה, שעמום, מדברים הרבה, אימפולסיביות, היפראקטיביות ועוד. כדי לנהל מערכת יחסים תקינה ובריאה רצוי שתכונות אלו לא יהיו בולטות אצל אחד מבני הזוג, ואם הן כן קיימות זה עלול להוביל לויכוחים רבים.

אולם, להפרעות קשב וריכוז ישנם פנים חיוביות אשר יכולות להועיל עם הקשר אם אחד מבני הזוג לוקה בהם למשל, תכונות כמו יצירתיות, אינטלגנטיות, בעלי כישורים חברתיים ויכולות תקשורות גבוהות.

הפרעת קשב וריכוז הבאים לידי ביטוי בין בני הזוג

ההפרעה יכולה להשפיע על הזוגיות בדרכים שונות ולגרום למתחים בין בני הזוג, למשל:

בתחום הכלכלי: הסובלים מההפרעה עלולים להתקשות בהתמדה במקום עבודה ולהחליף מקומות עבודה לעתים קרובות. דבר שעלול לגרום לחוסר יציבות כלכלית. הקושי בשליטה בדחפים גורם לבזבזנות ולהוצאות כספיות אימפולסיביות, לא מתוכננות ולא שקולות. קושי כלכלי מהווה תמיד מקור לחיכוכים בזוגיות. על אחת כמה וכמה כשהוא נובע ממעשים חסרי אחריות או חד צדדים מצד אחד מבני הזוגות.

הסובלים מהבעיה עלולים ליצור בלגן ואי סדר בבית. לאבד דברים באופן כרוני, להתחיל משימה ולא לסיימה למשל: להתחיל שיפוץ ולהפסיק אותו באמצע כשהבית נראה כמו אתר בניה, לזנוח את מטלות הבית, לשכוח לבצע משימות שלקחו על עצמם, להגיב בצורה קיצונית למצבים שונים ועוד.

קשיים אלה ועוד גורמים לכך כי אחוזי הפרידה והגירושים בקרב הסובלים מההפרעה גבוה מהממוצע.

 כיצד ניתן לשפר את המצב הקיים?

אם הסימנים קיימים אך אין עדיין אבחנה, מומלץ להיבדק ולקבל אבחנה רפואית. כשיש אבחנה, ניתן להיעזר בטיפול תרופתי (במיוחד למטרות לימודים ועבודה) שיכול לשפר מאד את הביצועים ועמם את הדימוי והביטחון העצמי.

הסובלים מההפרעה זקוקים ל"גבולות חיצוניים" או כלי עזר חיצוניים שיעזרו להם להיות ממוקדים. בן הזוג גם יכול לסייע בכך למשל, להכין לעצמו רשימת מטלות, להשתמש בתזכורות (למשל בטל' הנייד) ועוד.

קבלה והבנה של הבעיה על ידי האדם עצמו ועל ידי בן זוגו.

פניה לטיפול זוגי. לא למהר להחליט על פרידה או להיכנע למצב. בעזרת טיפול ניתן להגיע להבנות, ולבנות מחדש את החיים הזוגיים: לקבל את מה שאי אפשר לשנות ולעבוד על מה שכן אפשר.

הפרעת קשב וריכוז אצל אחד מבני הזוג עשויה לגרום לקשיים, אך כדאי לזכור שבבני זוג הסובלים מההפרעה יש גם הרבה חיוב וכוחות. אפשר לעבוד על הקשיים ולחיות חיי זוגיות נפלאים למרות ואולי אף בזכות ההפרעה.

ראו גם:

הפרעת קשב וריכוז אצל מבוגרים

דילוג לתוכן