לקויות הלמידה כוללות תחומים רבים של ליקויים. מליקויים הקשורים בשפה, קריאה וכתיבה, ועד ליקויים הקשורים למספרים וליכולות נוירולוגיות. הדיסלקציה הינה לקות מוכרת וידועה אשר לפגיעתה טווח רחב של צורות. ניתן לומר שמדובר בפגיעה בכל הקשור לשפה.
פגיעה זו תבוא לידי ביטוי בצורות שונות בגילאים השונים. מבעיות הגיה של מילים בגילאים הרכים ועד בלבול של אותיות בכתיבה. קיים סוג מסוים של דיסלקציה אשר הפגיעה בו היא בשפה החזותית, במילים אחרות, בקריאה. עם השנים התפתחו דרכים ושיטות שונות לטיפול בבעיה ואמצעים שונים לשיפור הקריאה.
מהי שיטת הקריאה בצבעים?
אחת מהשיטות החדשניות שפותחו כדי לסייע לאנשים או ילדים עם קשיי קריאה היא שיטת הקריאה בצבעים. מדובר בשיטה המלמדת לקרוא, אותה פיתחה ד"ר ספקטור נויה, מומחית לתחום ליקויי למידה. את השיטה העבירה ד"ר נויה לחוברות לימוד עם דרגות קושי שונות לפי הגילאים.
הרציונאל העומד מאחורי שיטה זו, מדבר על הקשר בין השפה הכתובה לבין השפה המדוברת. קשר זה נעשה על ידי סמלים שמיעתיים וסמלים חזותיים. ישנם ילדים אשר מתקשים בלימוד הקריאה והכתיבה.
בדרך כלל, הסיבות לכך יהיו קשורות או בקושי בזיכרון הסמל החזותי, מילה מסוימת או בקושי בזיכרון הסמל כפי שהוא נשמע- משמע הצליל של המילה.
השפה העברית עובדת בצורה זו, יש קשר הדוק בין הכתיבה של מילה לבין הצליל שלה. שמות הצבעים מאפשרים זאת במידה המקסימאלית.
הדרך בה כותבים אותם היא אותה הדרך בה הוגים אותם. לדוגמא: המילה צהוב, נכתבת באופן מתואם עם הצלילים שלה, והיא ניתנת לפירוק, צ-הו-ב. פרוק המרכיבים של התבנית החזותית נמצא בתיאום עם מרכיבי התבנית השמיעתית.
כאשר יש תיאום בין המרכיבים של המילה הכתובה למרכיבים של המילה אותה מכירים מהשפה המדוברת, קל יותר לזכור אותה. כך, נוצר בסיס של יכולת זיכרון של מילים כתובות על פי הקשר שלהם לאמצעים החזותיים שלהן. בסיס זה מאפשר אחר כך גם לזכור מילים אחרות.
כאשר מדובר בצבעים, החלק החזותי מועצם, כיון שיש בנוסף למילה הכתובה גם צבע מסוים. כך יש שלושה הקשרים, המילה הכתובה בצבע, המילה כפי שהיא נשמעת והצבע עצמו.
הקשרים אלו, הסמל השמיעתי והסמל החזותי, מהווים בסיס ליכולת זכירה טובה יותר ויכולת שליפה גדולה יותר. בנוסף, הלמידה באמצעות חוברות וצבעים יוצרת אווירה של יצירה והנאה, המאפשרת למידה נינוחה וכך, גם טובה ופורה יותר.
שיטת קריאה בצבעים – כיצד זה נעשה?
לימוד הקריאה, כאמור, מבוסס על שמות הצבעים ונעשה תרגול שלהם, תוך פירוק המילים לצלילים. תוך כדי הלימוד מתרגלים גם הגייה של שמות הצבעים וסנכרון של המילה עם החלק הפונטי שלה, כך מתאפשרת אינטגרציה חזותית-שמיעתית והקריאה הופכת לאוטומטית וגמישה.
נעשה שימוש באותיות פשוטות, ללא קישוטים, באותיות כתב ובאותיות דפוס, תוך דגש שיהיו דומות ככל האפשר לכתב היד השמיש. כמו כן, הלמידה נעשית על ידי שימוש בניקוד נכון. וכן, נעשה שימוש בכתיב מלא, כדי להקל על אלו שמתקשים וכן זה מבסס ומכין לקריאה כזו.
הלימוד נעשה תוך דגש על מינימום גירויים, כדי להקל על הלומדים. בגירויים הכוונה גם לגירויים סביבתיים אך גם לגירויים הקשורים בקריאה עצמה, מילים ללא קישוטים ולמידה מובנית. בחוברת העבודה, בכל דף ישנן הנחיות כיצד לבצע את הנדרש – יש הוראות כתובות, מסודרות לפי שלבים ומחולקות למורה בנפרד ולתלמיד בנפרד.
העבודה והתרגול נעשים באופן עצמאי וללא עזרה של מבוגר. העבודה העצמאית מפתחת את יכולת העצמאות שלהם ואת הביטחון שלהם בעצמם.
מאמרים נוספים בנושא:
תרפיה באומנות
ליווי התפתחותי
רכיבה טיפולית