זכויות לקויי למידה

זכויות לקויי למידהצמד המילים "ליקויי למידה" בא להסביר כי קיים מגוון רחב של ליקויים, אשר יש להם מכנה משותף אחד, והוא – ליקויים על רקע לימודי או תפקודי, אשר משפיעים על שגרת האדם. ליקויי הלמידה מתחלקים למספר רב של סוגים ושל דרגות חומרה – בין אם בצורה של קשיי למידת דברים חדשים או רכישה של מיומנויות, הודות לכך יש להקנות זכויות לבעלי לקויי למידה בכדי להשוות אותם לאדם ממוצע.

ההתמודדות עם ליקויי הלמידה

הילד אשר מגלה קשיים בלימודים או במסגרות חברתיות, זכאי להישלח לאבחון מוקדם במסגרת בית הספר או במסגרות אחרות. במידה ואבחנו כי קיימת בעיה או לגשת לאבחון באופן פרטי אצל איש מקצוע המוסמך לשם כך, ובמידה וימצא שהוא אכן סובל מלקות יקבל הטבות והקלות בהתאם לאחוזי החומרה.

אך ורק המאבחנים אותם מכיר החוק בישראל, רשאים לאבחן תלמידים בעלי ליקויי למידה ולהגיש אבחון לצורך קבלת הקלות או "התאמות"- תנאים מיוחדים. האנשים אשר מוסמכים לאבחן ילדים בעלי ליקויי למידה הם פסיכולוגים בעלי הכשרה מיוחדת, בוגרי תואר שני אשר התמחו בליקויי למידה, קלינאי תקשורת שאושרו על ידי משרד הבריאות, מרפאים בעיסוק, נוירולוגים, פסיכיאטרים או רופאי ילדים מומחים להתפתחות הילד.

האבחונים פרוסים על פני מספר שעות ומחולקים לפגישות, כאשר נערכים במסגרתן מבחנים הבודקים את הרמה של הנבדק תוך מתן התייחסות לגילו ולסביבתו החברתית.

במרבית המקרים, הילדים בעלי ליקויי הלמידה פונים להוראה מתקנת אשר עוזרת להם לסגל אסטרטגיות, על מנת להקל על הקשיים איתם הם מתמודדים במהלך הלימודים. ההוראה המתקנת נערכת במסגרת פרטנית לאורך תקופה ארוכה.

כתוצאה מהלימודים במסגרת ההוראה המתקנת, הילדים מפתחים מיומנויות חדשות כדי להתמודד עם האתגרים שמחכים להם בכיתות. ילדים אשר סובלים מהפרעות קשות של קשב וריכוז, מטופלים גם בריטלין.

הזכויות המגיעות לתלמידים בעלי ליקויי הלמידה

תלמידים בעלי ליקויי למידה זכאים לקבל הקלות מסוגים שונים, כדי שיוכלו לעמוד ביעדים שנדרשים ולהצליח בצורה מרבית במשימות. ההקלות הקיימות הן: טיפולים משלימים, הארכת זמן במבחנים שבכתב, אפשרות להיבחן בעל פה וסיוע בקריאה תוך כדי מבחנים. במקרים בהם הילדים מאובחנים כבעלי דיסלקציה, תהיה התעלמות משגיאות כתיב תוך כדי בדיקת המבחן.

כאשר התלמידים בעלי ליקויי הלמידה מסיימים את לימודי התיכון ומעוניינים להמשיך ללימודים אקדמאיים, הם צריכים לעבור מבחני כניסה או מבחנים פסיכומטריים, כשם שכל אדם חייב לעשות. משרד החינוך מאפשר מתן הקלות ו"התאמות", שבאמצעותן יוכלו תלמידים אלה להתקדם.

ההתאמות הן אותן התאמות כמו בבתי הספר, אך כאן זהו תהליך מורכב יותר. לשם קבלת ההקלות יש צורך באישור מיוחד של "המרכז הארצי לבחינות ולהערכה", אשר מקבל מסמכים מהנבדקים ועורך להם אבחון נוסף.

הזכויות המגיעות להורים לבעלי לקויות למידה

למידע מקיף בנושא – זכויות ליקויי למידה באתר תקנה – מימוש זכויות רפואיות. בין יתר הזכויות ניתן לקבל:

  • הקלות במס– שתי נקודות זיכויי: מגיעות להורים לילדים בעלי ליקויי למידה קשים מאוד, אשר גורמים להאטה בקצב התפתחותם בהשוואה לבני גילם האחרים, ומגיעות גם להורים שילדיהם לומדים בבתי ספר לחינוך מיוחד או בכיתות לחינוך מיוחד בבתי ספר רגילים.שתי נקודות הזיכוי מנוכות מהמשכורת של ההורים, עד שילדיהם מגיעים לגיל 18, כאשר יש צורך לחדש את הזכאות אחת לשנה.
  • הקלות או קצבאות ילדים מביטוח לאומי: הורים לילדים בעלי ליקויי למידה קשים שגורמים לעיכוב התפתחותי משמעותי ושלא מאפשרים להם ללמוד במסגרות חינוך רגילות, יקבלו קצבת ילדים עד שיגיעו לגיל 18.כאשר הילדים מגיעים לגיל 18, הם נבדקים על ידי מבחנים רפואיים שנערכים במוסד לביטוח לאומי ובודקים האם באמת ליקויי הלמידה מהווים נכות אצל הילד ומונעים ממנו להשתלב במקומות עבודה כשם אדם אחר בגילו מסוגל. היה וכך הדבר, הוא יקבל אחוזי נכות וקצבת נכות.

משפחות רבות אינו מממשות את מלוא הזכויות המוקנות להם במטרה לאפשר התמודדות עם הקושי – מומלץ לפנות למוסד לביטוח לאומי ולבקש לברר מה מגיע לכם. ניתן לפנות ליעוץ חינם, ובמקרה הצורך לפנות ליעוץ מקצועי על מנת לבדוק אלו זכויות רפואיות מגיעות לכם.

ראו גם:

מבחן TOVA מביטוח לאומי

קבלת הקלות ללא אבחון

זכויות לילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז

דילוג לתוכן