תופעות לוואי של תרופות לטיפול בהפרעות קשב וריכוז

תופעות לוואי של תרופות לטיפול בהפרעות קשב וריכוזישנו משפט חכם לפיו אם לתרופה שאתה נוטל אין תופעות לוואי, הרי שככל הנראה לא מדובר בתרופה וישנם גם כאלה שאומרים שאם אתה מעוניין להימנע מתופעות לוואי, מוטב שתצרוך מים מזוקקים בלבד.

הדברים נכונים מן הסתם גם בנוגע לתרופות המשמשות לטיפול בהפרעות קשב וריכוז ולפיכך לפני שמתחילים את הטיפול התרופתי, מומלץ לערוך היכרות מעמיקה עם כל תופעות הלוואי האפשריות ורק לאחר מכן לבצע שיקולים של עלות מול תועלת ולהחליט האם התחלה של טיפול תרופתי היא הצעד הנכון.

Methylphenidate – נמכרת בשמות המסחריים Ritalin ו- Concerta (ריטלין וקונצרטה)

Methylphenidate (מתילפנידאט) הוא חומר בעל השפעה פסיכואקטיבית ממריצה המשמש לטיפול הן בהפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות והן בנרקולפסיה. חומר זה נמכר בישראל תחת השמות המסחריים ריטלין וקונצרטה.

החומר דומה מאוד בהרכבו ובהשפעתו לחומרים פסיכואקטיביים אחרים כמו לדוגמה קוקאין, דופאמין, נוראפינפרין ואדרנלין. ההבדלים המרכזיים בין התרופות השונות המכילות את החומר באים לידי ביטוי בריכוז החומר, במינון התרופה, בצורת השחרור, בצורת הנטילה של התרופה ועוד.

להלן תופעות הלוואי האפשריות השונות של מתילפנידאט:

תופעות לוואי שנחשבות לשכיחות יחסית

עצבנות, אובדן תיאבון וקשיי הירדמות הם תופעות הנוטות להיעלם תוך זמן קצר יחסית, עם תום תקופת ההסתגלות לתרופה. עם זאת, ישנן תופעות אפשריות נוספות המחייבות התייעצות עם הרופא המטפל אם הן מופיעות או מחמירות כמו לדוגמה פריחה עורית, סרפדת, בחילות, חום גבוה, הקאות, סחרחורות, כאבי ראש, כאבי בטן, חוסר מנוחה, מצב רוח ירוד, התכווצויות שרירים, ראיה מטושטשת, יובש בפה, שינויים בלחץ הדם, נשירת שיער וראיה מטושטשת.

תופעות לוואי הנחשבות לנדירות, המחייבות פניה בהולה לבירור רפואי

בלבול, כאבי ראש חמורים, עלייה מהירה ופתאומית של חום הגוף, קשיי דיבור, שיתוק של הפנים, שיתוק של הגפיים, כאבים בחזה, דפיקות לב מהירות, עלפון, טיקים או עוויתות שרירים, האטה בגדילה בילדים, פרכוסים או החמרה בתסמינים שהיו קיימים לפני התחלת השימוש בתרופה כמו לדוגמה הזיות, מצב היפומני, מחשבות שווא, נטייה לחשדנות, שמיעת קולות, מחשבות אובדניות או מצב מאני.

Lisdexamfetamine – נמכרת בשם המסחרי Vyvance (ויואנס)

Lisdexamfetamine היא תרופה ממשפחת האמפטמינים שהגיעה לישראל ואושרה על ידי משרד הבריאות כטיפול לסובלים מהפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות. היתרון של התרופה בא לידי ביטוי בכך שהחומר הפעיל בה לא נכנס לפעולה כל עוד הוא לא עובד תהליך של פירוק אנזימטי המתרחש בקיבה. אי לכך, לא ניתן לפרק ידנית את התרופה ולהסניף אותה ובנוסף לכך, כמות תופעות הלוואי שלה קטנה יחסית לכמות תופעות הלוואי המיוחסות לתרופות המכילות מתילפנידאט.

להלן תופעות הלוואי האפשריות השונות של ליסדקסאמפטמין:

תופעות לוואי פיזיולוגיות

יתר לחץ דם או תת לחץ דם, רינו, דפיקות לב מואצות, קושי להגיע לזקפה או לשמור על זקפה לאורך זמן, זקפות הנמשכות זמן רב מדי או זקפות המתרחשות בתדירות גבוהה מדי באופן ספונטני, כאבי בטן, אובדן תיאבון, אובדן משקל לא רצוני, אקנה, ראיה מטושטשת, יובש בפה, חריקת שיניים, הזעת יתר וטיקים לא רצוניים.

תופעות לוואי נפשיות

עוררות יתר, ירידה משמעותית בעייפות, שינויים ותנודות במצב הרוח, נדודי שינה, עלייה בביטחון העצמי ובחברותיות. תופעות לוואי נפשיות והתנהגותיות הנחשבות לנדירות יחסית הן חרדות, שינויים בחשק המיני, תחושת כול יכולות, התנהגות אובססיבית וחוסר יכולת להגיע לרגיעה.

באופן כללי, חומרים השייכים למשפחת האמפטמינים מעמידים את המשתמשים בהם בסיכון להתמכרות. אי לכך, כאשר עושים בתרופה שימוש ממושך, הרי שייתכן מאוד כי בשלב מסוים יהיה צריך להגדיל את המינון כיוון שמתפתחת סיבולת.

דילוג לתוכן