טיפול וריפוי בעיסוק

תחום לקויות הלמידה רחב מאוד וכולל בתוכו מגוון רחב של לקויות הקשורות לתחומים שונים. הוא כולל ליקויים הקשורים בהתנהגות, התארגנות, הסתגלות, ארגון מידע, הפרעות קשב וריכוז, תנועה וכל תחומי השפה: השפה המדוברת, שפה זרה, כתיבה וקריאה ושפת החשיבה.

ילדים לקויי למידה הם אלו אשר לא מצליחים ללמוד ולהגיע להישגים בהתאם ליכולותיהם. נקודה זו חשובה כיון שמדובר בילדים עם רמת אינטליגנציה גבוהה ועם יכולות גבוהות, אך, הם מתקשים לפתח לעצמם סגנונות וטכניקות למידה. חשוב לציין, כי לקויות למידה לא קשורה רק בילדים, אף  אנשים בוגרים יכולים להיות עם ליקויי למידה.

לאחר שעוברים אבחון לקות למידה והילד מקבל את התנאים אותם הוא צריך כדי ללמוד, הפלא ופלא הוא מצליח לעמוד בדרישות, מבחנים, בגרויות, פסיכומטרי ועד אוניברסיטה. הלקות כבר אינה מפריעה לו כדי לממש את שאיפותיו.

ריפוי בעיסוק לילדים לקויי למידה

תחום הטיפול בלקויי למידה התרחב עד מאוד עם השנים ומעבר לטיפול תרופתי, אשר מסייע רק לחלק מלקויות הלמידה, התפתחו אינספור סוגים של טיפולים. טיפולים אלטרנטיביים שונים הוכחו כיעילים, סוגי עיסויים, טיפולים במים, רכיבה טיפולית על סוסים ועוד. טיפול אשר אף הוא נמצא כיעיל ומסייע מאוד ללקויות למידה הוא הריפוי בעיסוק.

ריפוי בעיסוק

ריפוי בעיסוק הינו תחום פרה רפואי אשר מסייע לטפל, לשקם ואף לחנך להתנהגויות חדשות. באמצעות ריפוי בעיסוק האדם לומד מיומנויות וכלים חדשים להתמודדות עם מצבי חיים שונים.

ריפוי בעיסוק נמצא כבר עשרות שנים בתוך מערכת הבריאות הקונבנציונאלית, בתי חולים, במרפאות ובקופות חולים. נעשה שימוש בריפוי בעיסוק בטיפול באינספור תחומים עבור כל הגילאים מתינוקות ועד גיל הזהב.

המרפאים בעיסוק משתמשים באמצעים שונים ובכל פעם מתמקדים עם המטופל על מטרה קוגניטיבית אחת. הריפוי בעיסוק  משתמש בפעילות פיזית מסוימת המסייעת למטופל להשיג את תחושת הביטחון והיכולת עד השגת המטרה. המטופל משיג תחושה של עוצמה, תפקוד ואורח חיים בריא והרחבת היכולת לבצע בחירות והחלטות בחייו.

בשלב הראשוני של הטיפול נעשית, בדרך כלל, הערכה של היכולת התפקודית. תוך חלוקה לתפקוד קוגניטיבי, תפקוד רגשי ונפשי ותפקוד גופני. לאחר מכן נקבעים מטרות הטיפול. לאחר סיום הטיפול ימליץ המרפא בעיסוק על טיפול המשך ובמידת הצורך, יתבצע מעקב.

כמו כן, יסביר המרפא בעיסוק לסביבתו המשפחתי, החברתית או הבית ספרית של המטופל על צרכיו וכיצד לסייע לו לתפקד ולהתאים את הסביבה לצרכיו.

ריפוי בעיסוק וליקויי למידה

כאמור, נעשה שימוש במקצוע זה גם בטיפול בלקויי למידה. ראשית, המרפא בעיסוק יערוך אבחון והערכה של סוג לקות הלמידה. באבחון זה הוא יבדוק את יכולותיו של הילד, צורת הלמידה וכיצד משפיעה הסביבה על תפקודו בזמן למידה.

על סמך אבחון זה, יכין המרפא בעיסוק תוכנית טיפולית אשר תתמקד בקשיים של הילד ובחלקים התפקודיים אשר אותם צריך לשפר.

התוכנית הטיפולית תכלול תחומים שונים. ראשית כמובן, למידה. בתחום זה יתמקד המרפא בעיסוק בפיתוח אסטרטגיות למידה, שיפור מיומנויות כתיבה וכדומה, זאת בהתאם לסוג הלקות. המטרה השיקומית תהיה שיפור טכניקות הלמידה וקידום יכולותיו של הילד במידה מספקת, כדי שיוכל לעמוד בדרישות בית הספר.

במידת הצורך יתמקד המרפא בעיסוק גם בשיפור מיומנויות חברתיות של הילד ושיפור מיומנויות המשחק שלו. כמו כן, יקדם המרפא את עצמאותו של הילד בתפקודי היום יום והרגלים יום יומיים, כגון, זמן משחק, זמן לימוד, צחצוח שיניים ועוד.

המרפא בעיסוק ינחה את הורי הילד על צרכיו ועל האמצעים אותם הוא צריך כדי לתפקד באופן טוב יותר בסביבה הלימודית, החברתית או המשפחתית.

ראו גם:
זכויות ללקויות למידה

דילוג לתוכן