אומגה 3 והפרעות קשב וריכוז

הפרעת קשב וריכוז זוהי אחת ההפרעות בתחום הפסיכיאטריה של הילד, שקשה מאוד להגדירה באופן מדויק. בנוסף על כך, לא ברור בצורה חד משמעית לאיזה תחום רפואי יש לשייכה – לרפואת הילדים, לפסיכיאטריה של הילד או לנוירולוגיה. מתוך חוסר הבהירות להפרעת קשב וריכוז עולה כי קשה מאוד לעסוק בה באופן יסודי ומעמיק.

ילדים עם הפרעות קשב וריכוז סובלים מקושי בסיסי ופנימי להתרכז, ועל כן הם מתנהגים בצורה היפראקטיבית, מכיוון שאינם יודעים כיצד לבטא את מצוקתם.

ההיפראקטיביות דועכת ככל שהילד הולך וגדל, למרות שההפרעה ממשיכה ותמשיך להתקיים. ככל שילד גדל כך הוא יודע לבטא את עצמו בצורה טובה ובהירה יותר.

אומגה 3

אומגה 3 זוהי קבוצה של חומצות שומן אשר חיוניות מאוד לפעילות תקינה במערכות הגוף כולן. גוף האדם אינו מסוגל לייצר אומגה 3 באופן טבעי, ועל כן הוא חייב לקבלה ממקורות תזונתיים שונים. אומגה 3 מקורה בדגי ים אשר מגיעים ממים קרים ועמוקים וממקורות צמחיים שונים.

אומגה 3 מורכבת משלוש חומצות שומן: DHA – חיונית מאוד להתפתחותם ולתפקודם של מערכת העצבים, המוח ורשתית העין, EPA – תורמת ליצירת רכיבים אשר נועדו להגן על הלב, על מערכת העצבים ועל המוח, כמו גם נוגדי דלקות (קשור לשיפור התנהגות ומצבי רוח), ו-  ALA- חיונית ביותר לגדילת הגוף, להתפתחותו ולתפקודו התקין.

מחקר בקרב ילדים עם הפרעות קשב וריכוז

בעקבות מחקרים אשר נערכו בקרב ילדים עם הפרעות קשב וריכוז נמצא כי אומגה 3 יעילה במקצת בטיפול בהם, מכיוון שחל שיפור מסוים (לא גדול) בחומרת התסמינים בקרב הילדים שקיבלו אותה לעומת אלה שלא (חלק מהילדים קיבלו תרופת דמה).

אומגה 3 אכן שיפרה במעט את מצבם של הילדים, אך אין זה אומר שהיא מהווה פתרון טוב עבור כל הילדים עם הפרעות קשב וריכוז וכי היא יכולה לשמש תחליף לתרופות מקובלות.

המחקר אמנם הראה כי אומגה 3 יעילה בטיפול בילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז, אך השיפור הוא מועט ביחס לשיעורי יעילותו של הטיפול התרופתי, המטפל בהפרעות קשב וריכוז, דוגמת "סטרטרה", "פסיכו-סטימולנטים" או "קלונידין".

ממצאי המחקר

כל המחקרים שנערכו בין השנים 2009-2001 בחנו את השפעתם של תוספי אומגה 3 כיעילים בטיפול בילדים עם הפרעות קשב וריכוז. תוצאות המחקרים היו מגוונות והוכיחו שונות באופן משמעותי. החוקרים קיבלו לידיהם את כל התוצאות שהראו יעילות ברורה, באופן סטטיסטי, של תוספי אומגה 3 בתסמיני הפרעת קשב וריכוז, בהשוואה לילדים אשר נטלו תרופת דמה.

בנוסף, ממצאי המחקר הראו שאומגה 3 אשר כוללת אחוזים גבוהים יותר של חומצה EPA (מפורט למעלה), היא מוצלחת באופן משמעותי בהטבה בתסמינים של הפרעת הקשב והריכוז. לגבי מינונים אחרים של שתי חומצות השומן האחרות שנבחנו (DHA ו-  ALA) לא נמצאו הבדלים משמעותיים במיוחד בנוגע להטבה בתסמינים.

ההשלכות של המחקר

קבוצת המאמרים שנערכו זכתה לשבחים רבים מפסיכיאטרים לילדים, אך מצד שני הם גילו דאגה מעצם הצהרתם של החוקרים כי אומגה 3 עלולה לגרום לתופעות לוואי שפיר.

אותם הפסיכיאטרים לילדים אשר נתנו את תגובתם למסקנות המחקר ממליצים כי הורים שבוחרים לטפל בילדיהם בעזרת אומגה 3, כדאי שידעו כי צריך להשתמש במינונים מספקים מבחינת היעילות וכי קיימות תופעות לוואי אפשריות, שכדאי לדעת כיצד להתמודד עמן.

לאחר שגילו כי האיכות המתודולוגית של המחקרים הייתה נמוכה באופן יחסי, עלה כי יש לערוך מחקרים נוספים בתחום בכדי לאשש את התוצאות שהתגלו.

ראו גם:
הנקה והפרעות קשב וריכוז

דילוג לתוכן