הכנה לעולם התעסוקה ללוקים בהפרעות קשב וריכוז

הכנה לעולם התעסוקהההנחה לפיה עבודות מסוימות אינן מתאימות לאנשים הלוקים בהפרעות קשב וריכוז, אינה נכונה. אין גבול לקריירות המתאימות לאנשים עם הפרעות אלו, אך נכון הוא שבחירת הקריירה הנכונה במצב זה מהווה אתגר.

כמעט כל עבודה כרוכה בביצוע מספר משימות שגרתיות. שעמום עשוי להסיח דעת הלוקים בהפרעות אלו, וביצועיהם עשויים לצנוח כתוצאה מכך. אך אם העבודה מתקשרת אל הנטיות הטבעיות של האדם, הוא יוכל לשגשג במקום עבודתו.

הערכת היכולות, העוצמות והחולשות

הערכה מציאותית של תחומי החוזק והחולשה הן חלק מתכנון מציאת העבודה הנכונה, ושמירה עליה. חשוב לדעת גם מהם ההיבטים אותם מעריכים. חלק מהאנשים הלוקים בהפרעות קשב וריכוז מעדיפים לעבוד בתחומי שירות לקוחות, לזכות בהכרה, להרוויח כראוי או לפגוש אנשים מעניינים. הערכת היכולות מובילה לזיהוי הקריירה המתאימה לאישיות ולהשתלב עם היכולות.

מיומנויות להצלחה במקום עבודה מתחלקות לשתי קטגוריות עיקריות: רכות וקשות. מיומנויות קשיחות הן עבודה פרטנית, והנתונים משתנים בהתאם לתעשייה או לתחום העבודה הנבחר. למשל, גרפיקאי חייב להיות בקיא במיומנויות מחשב.

מיומנויות רכות הן מאפיינים אישיים הקשורים למגוון נרחב של עבודות. הן כוללות חברותיות, יכולת פתרון בעיות, יכולות תקשורת, וכישורי ניהול זמן וארגון. אנשים המעדיפים לעבוד לבדל, למשל, יכולים להימשך לתחומי מחקר.

אנשים הלוקים בהפרעות קשב וריכוז מתקשים בניהול וארגון זמן, אבל עליהם להשתלט על אתגרים אלו. ניתן להתחיל לעבוד על כישורי הארגון במהלך חיפוש הקריירה. להבין כיצד לקבץ את המידע, לאחסן את המידע המתאים בקבצי מחשב ובטבלאות המכילות שמות אנשי קשר ומספרי טלפון.

יש להתחיל עם רשימת משימות בעלות עדיפות גבוהה הכוללת את יסודות בדיקות ההערכה למיומנויות, תכונות אישיות, אינטרסים וערכים, להתחיל לחקור קריירות פרטניות, ולתאם ראיונות. הערכות מתאימה תוביל לזיהוי המיומנויות המתאימות והבנת המיומנויות הזקוקות לשיפור.

הכנה לראיון עבודה

מלבד מיפוי מסלול ההגעה למיקום ראיון העבודה, והכנת הבגדים הטובים ביותר, מבוגרים הלוקים בהפרעות קשב וריכוז צריכים להתמקד בהתנהלות תקינה של ראיון העבודה. הצעדים עליהם יש להקפיד לפני, במהלך ולאחר הראיון יכולים לפתוח דלתות חדשות להצלחה בעבודה למרות ההפרעות.

מחקר לגבי מקום העבודה – אתר האינטרנט של מקום העבודה מספק שפע של מידע. בנוסף ניתן לבדוק אתרים מתחרים ולהתייעץ עם אנשים המכירים את התעשייה. אך יש להישמר מפני הסחות דעת במהלך בדיקת הנתונים.

הגדרת מטרות לראיון – יש לערוך רשימת הישגים ויכולות אותם ניתן לשלב בתגובות במהלך הראיון. מומלץ לתקשר בעדינות, אך להבהיר את הכישורים האישיים תוך הדגשת היתרונות למקום העבודה.

צפיית בעיות – כשצופים מראש בעיות הנובעות מההיסטוריה האישית, חוסר יכולת לשמור על עבודה יציבה או חוסר יכולת להתרכז למשך פרקי זמן ארוכים, יש להתכונן לשאלות המעלות נושאים אלו. במהלך הראיון, יש להיות בטוח ונוח לגבי הסיבות שהביאו את המרואיין לעזוב משרות קודמות או להסביר פערי תעסוקה.

ציפייה לשאלות נפוצות – כגון "ספר לי על עצמך", "מהן התכונות הטובות ביותר והגרועות ביותר שלך?", "ספר לי על מקום העבודה האחרון שלך". אלו הן שאלות נפוצות בראיונות עבודה, וניתן להתכונן לקראתן מראש עם תשובות מחושבות.

משחק תפקידים – אדם הלוקה בהפרעות קשב וריכוז נוטה להימנע מקשר עין, או לנוע בחוסר סבלנות במקומו. יש לזכור בעיות אלו כשמתרגלים את התשובות בקול רם טרם הראיון. ניתן להתבונן במראה או לתרגל עם חבר את מהלך הראיון, כך שניתן להיות בטוח יותר לגבי הטון והתוכן של התגובות במהלך הראיון בפועל על מנת לא להתנהג באימפולסיביות.

גישה חיובית – בעוד שכל הצדדים מרוויחים מהשקפה חיובית, מבוגרים הלוקים בהפרעות קשב וריכוז צריכים להיות מודעים במיוחד להימנעות מחשיבה שלילית. ניתן לבצע זאת באמצעות תרגול דיבור עצמי חיובי לפני הראיון ולהראות את הצדדים היצירתיים.

דילוג לתוכן