חיסונים ולקויות למידה: האם יש קשר?

האם יש קשר בין לקויות למידה וחיסונים?

בשנים האחרונות, עלתה משמעותית המודעות ללקויות הלמידה. נראה שהשכיחות של לקויות למידה באוכלוסייה, ובפרט הפרעות קשב וריכוז, עלתה פלאים (גם אם יש שיטענו שמדובר במצב של אבחון יתר).

טיפים חשובים ללימוד הניקוד

על פי ההיגיון האינטואיטיבי שלנו, ידיעת הניקוד תשתפר באמצעות קריאה מרובה של טקסטים, וייתכן שהדבר באמת נכון בחלק גדול מהמקרים – אבל אולי לא תמיד. תפיסה חזותית – בעיה אפשרית ברכישת הקריאה עבור ילדים מסוימים, התבוננות על דף טקסט העמוס באותיות, סימני ניקוד וקישוטים דווקא מסבכת את רכישת הקריאה. הם מסתכלים על דף טקסט, ונלחצים […]

הדרכת הורים לילדים בכיתות א' עד ג', הסובלים מקריאה איטית

הסיפור הזה בוודאי מוכר לכם: ייתכן והרגשתם די מהתחלה שהילד מתקשה בקריאה. קיוויתם שזו רק תחילת שנה והדברים יסתדרו לבד, או שאולי פניתם לבית הספר והרגיעו אתכם. הזמן חלף לו, וגיליתם שצדקתם – יש בעיית קריאה. כשניסיתם לשבת עם הילד בעצמכם, די מהר התחלתם בוויכוחים ובריבים. הילד מחפש כל סיבה אפשרית כדי לדחות את הקריאה: "אני […]

כאשר ההיגיון הוא כלי הנשק – על הצורך הטיפולי דרך CBT

מאת: מכון חיבורים, המכון הישראלי לטיפול בחרדה למה טיפול CBT נחשב כיום לטיפול המוביל ללוקים בהפרעות קשב וריכוז? כיצד הטיפול מסייע להם, בעזרת הגיון פשוט להתמודד עם המצב? קראו. טיפול CBT – טיפול קוגניטיבי התנהגותי הבוחן את מהות המחשבות ועד כמה הן מבוססות מציאות. יעד הטיפול לזהות עיוותים קוגניטיביים המקשים על מימוש הפוטנציאל העצמי. עיוותים […]

טיפול רגשי להפרעות קשב וריכוז

אחת התופעות הנפשיות הנפוצות ביותר בימינו הינה הפרעות קשב וריכוז. לפעמים נתקל בהם תחת השם הלועזי ADHD, לעיתים ADD (ללא היפראקטיביות), אך בפועל מדובר בתופעה מודרנית יחסים אשר יש לתהות על משמעותה והחשיבות שלה מבחינה קלינית וטיפולית. בעוד טיפולים שונים כגון: טיפולים תרופתיים, נפשיים, וכדומה. מציעים מענה ממוקד להתמודד עם הפרעות הקשב והריכוז, הטיפול הרגשי […]

אבחונים בתוך בית הספר ללקויות למידה והפרעות קשב

אבחונים בתוך בית הספר ללקויות למידה והפרעות קשב

לקויות למידה והפרעות קשב הפכו לאחת מהתופעות הנפוצות ביותר בתקופתנו. משרד החינוך יצא בהכרזה דרמטית, אשר בה הוא מודיע על שינוי תבניתי מחשבתי בהתייחסות לתופעות אלו כאשר האבחונים לזיהוי לקויות למידה או הפרעות קשב יתבצעו בתוך בית הספר, ועל חשבון או מטעם משרד החינוך. באופן כזה, לא רק שיתאפשר לתלמידים אבחון במחיר זניח עד אפסי, […]

הסיכון להפרעות לב עקב טיפול תרופתי בהפרעת קשב וריכוז

הפרעת קשב וריכוז היא הפרעה בתחום הנפשי-נוירולוגי נפוצה ביותר שטיפול תרופתי בה מהווה חלק מרכזי מאוד מהטיפול. תרופות להפרעת קשב וריכוז נרשמות ליותר מ2.7 מיליון ילדים בארצות הברית מדי שנה והשימוש בהן נחשב לבטוח יחסית. בעשור הקודם, דווחו מספר מקרים בודדים של אירועים חריגים כתוצאה משימוש בתרופות שכללו מוות פתאומי או אירועי לבבי. בעקבות הדיווחים […]

הפרעות קשב וריכוז עשויות להופיע לראשונה בגיל ההתבגרות

הפרעות קשב וריכוז בגיל ההתבגרות

בעולם בריאות הנפש נהוג לאבחן הפרעות בעזרת מדריך הנקרא "DSM:" שמכיל קווים מנחים וקריטריונים עבור כל אבחנה. היתרון בשימוש בDSM הוא שבעזרתו האבחון מתבצע בצורה אובייקטיבית יותר שמאפשרת ביצוע מחקרים מהימנים יותר ומתן טיפולים הולמים לבעיה ממנה המטופל סובל. אחד הקריטריונים להפרעת קשב וריכוז שהיו נוכחים במספר מהדורות אחרונות של הDSM היה שהסימנים הראשונים צריכים […]

דילוג לתוכן